Mikeyx kirjoitti
Arvaan näkemykseni aiheuttavan suurta parranpärinää mutta menköön: Minusta on outoa, että ihmiset ottavat 400€ täyskaskon alle kymppitonnin pyörään. Itse koen, että vapaaehtoisen vakuutuksen vuosimaksun pitää olla suuruusluokkana 1/50 vakuutettavan tuotteen arvosta. Eli lähden siitä, että varaudun vapaaeht. vakuutuksilla vain niin suuriin vahinkoihin, että niiden realisoituminen saattaisi minut taloudellisesti kuseen. Tai sitten vuosimaksu on murto-osa vakuutettavan arvosta.
Minulla on n. 6k€ arvoinen prätkä, josta maksan 80€ osakaskoa lähinnä varkautta ajatellen. Jos mällään pyörän kevyesti, Kiinasta saa katteet alle 500 €. Jos tulee isompi mälli, niin purkuosista saa vielä helposti pari-kolme tonnia - toki vaurioista riippuen. Tai itse olen mällin jälkeen siinä kuosissa, ettei rahallisilla menetyksillä ole enää niin merkitystä. Eli vakuuttamisen osalta en edes hae tilannetta, jossa vakuutus korvaisi kaikki vahingot. Uskon jo lyhyellä aikavälillä pääseväni rahallisesti plussalle vaikka se isompi mälli kohdalleni sattuisikin.