Ja yksi iso ongelma on myöskin se että hyvin harva oikeasti nopea kaveri osaa alentua hitaan/keski/nopean ryhmän kuskin tasolle, ja antaa semmoisia neuvoja mitkä oikeasti toimisivat hitaan/keski/nopean ryhmän kuskille.
Printable View
Kannustan ajamaan huonosti. Huippukuski napsii 0.1 sekunnin sisään kierroksen toisensa jälkeen. Se on vähän sama kuin katselisi japanilaista pendolinoa, sveitsiläistä kelloa tai Jorge Lorenzoa.
Toisaalta sellainen kuski joka ei osaa ajaa kovin hyvin mutta sydämen palo on kova, tarjoaa runsaasti unohtumattomia elämyksiä niin katsojille kuin itselleenkin.
Hyvä työkalu on RaceCrono pro (n. 30€) ja videokamera. Tolla combolla saa tehtyä sellasen videon missä koko ajan näkyy vihreetä-punasta sekuntilukua verrattuna (aikaisempaan) nopeempaan kierrosaikaan. Helppo nähdä vaikka että milloin joku palmas menee nopeemmin kuin toisella kerralla. Tosin taitaa verrata vaan sen setin nopeimpaan? racecronossa kun ei ole ohjekirjaa niin ei oikei tiedä mitä vittua se milloinkin tekee tai mitä sillä vois tehdä..
Miksei referenssikierrosta hitaimmille kuskeille kuvatessa voisi ajaa niin hiljaa että avaukset osuu millilleen?
Tarkoitushan olisi opetella videolta ajolinjoja siltä varalta ettei kukaan ehdi niitä paikan päällä näyttää. Itse mutkan ajan joka tapauksessa enemmän pystyssä, hitaasti avaten, kevyellä jarrulla, jne... eli mielestäni videon arvo ei huonone vaikka mennään hiljempaa vauhtia.
Yksi ongelma hitaan ajolinjan näytössä on se, että kaikki taitot mutkiin tapahtuu myöhemmin kuin nopealla linjalla, koska pyörä kääntyy hitaassa vauhdissa helpommin. Lisäksi hitaasti ajaessa joutuu pyörää ohjaamaan vähän väkisin radan ulkolaitaan mutkien ulostuloissa, koska linja ei sillä nopeudella luonnostaan valu sinne.
Jos omat testit saan Motoparkissa pakettiin ajoissa niin voin tulla näyttämään linjaa lauantaina loppupäivästä hitaassa/keskinopeassa.
https://youtu.be/KqUhboiMn80
No tuossa on esim. motoparkkiin pari referenssi kierrosta. Parit eka kiekkaa on lämmittelyä ja sitten asiaa... testailen tuossa keulan säätöjä tai jotain vastaavaa.
Äänistä selviää, missä vaiheessa ollaan kaasulla ja milloin jarrulla. Pyörän päällä ei ole pakko roikkua väkisin, tehdä nopeita näyttäviä liikkeitä ja kiire ei ole. Menee tuollein rauhallisesti.
Virheitä on varmasti ja asiat voi tehdä aina paremmin, mut virheetön voi postata seuraavan :D
Edit: jos tosta tarvii ajaa hitaammin, niin heiluu pyörän päällä vielä rauhallisemmin, ei avaa kaasua niin paljoa ja hidastaa rauhallisemmin. Sitten on vielä enemmän aikaa miettiä, mitä tuolla radalla tekee.
Mulla on suunnitelmissa ensi kesäksi the ultimate ajokoulutusvideo formaatti... Mutta tartten siihe sitte ens kesänä samoilla ratapäivillä ainaki yhden vapaaehtoisen, mieluummin kaks.
En jaksanu sun persettä kovin kauan kattoo, mutta mun mielestä meet karvan ajoissa sisään 1, 2 ja 3.
Ens viikolla sit tarttis vetää se matala 27 jos meinaat mua kovempaa. ;)
Edit. Tossa omaa viteoo: https://www.youtube.com/watch?v=zDpT9xkwxOg
Virheitä tossakin, mutta aika tasasesti toistettuja virheitä.
Edit2: 100€ riihikuivaa käteen sille, joka pystyy kertomaan mulle toimivan ohjeen, jolla ton videon kierrosajasta otetaan 2 sekkaa pois kolmen päivän reenillä.
Mikähän siinä on ettei kärkipään kuskien ajamisesta kovin paljoa löydy videoita, tai sitten ovat pieniä pätkiä tai pelkkää perseen heiluttelua josta ei hirveästi saa linjoista selvää.
Pelkäävätkö kanssa kilpailijoiden saavan niistä etua? Vai kokevatko kuvaamisen jollakin tapaa turhaksi? Esimerkiksi Niki Tuulen ajama motopark löytyy mutta pers perspektiivistä. Vaikka Nitrouksen ajama antaa kyllä mulle niin paljon infoa kun pystyn hyödyntämään ja sentään yksi päivä tuolla vietetty.:thumbup:
Pitää houkutella google-auto ajamaan radat läpi. Sitten syötetään hyvän kuljettajan ajodatasta paikka/nopeus/kiihtyvyys/kallistustiedot koneeseen. Saadaan talvi-iltojen iloksi mp-simulaattori, jolla voi pelailla pienellä ratamaksulla talvi-iltoina. Keväällä alkaa rata olla jo niin selkäytimessä, että ei muuta kuin menoksi.
Kai tuollaisia on vähän kuuluisimmista radoista/kuskeista tehtykin?
Oha sulla sarvet mopossa ja niillä ohjataan sitä mopoa, hitaasti tai nopeesti?
Ei siinä hitaassa ajolinjassa mitään ongelmaa synny siitä että pyörä kääntyy hitaassa vauhdissa helpommin. Tai että sitä pitäisi ohjata väkisin ulkolaitaan mutkien ulostuloissa.
Päinvastoin noi kommentit kertoo tavallaan nimenomaan siitä mikä sulla on ongelma sun nopeassakin ajossa, ton laittamasi videon perusteella, eli liian aikanen taitto mutkaan, ja sen takia mopo karkaa apeksin jälkeen väkisin leveäksi.
Ts toi video on tyypillinen "miten noin paskalla ajolinjalla voi saada tommosen kierrosajan aikaseks".
Hidasta ajolinjaa pystyy helposti ajamaan, kunhan muistaa pitää mopon lähes pystyssä ja taittaa mopon hitaasti. Ja ulostulossa ulkolaitaan meno ei ole mikään ongelma jos muistaa kallistaa mopoa apeksissa vain vähäsen (ts yhtä vähän kuin tyypillinen hitaan ryhmän kuski).
Eli älä syytä vauhtia siitä jos sinä et osaa ajaa hitaasti, etkä nopeasti, ja vain yhdellä ainoalla tavalla ja tyylillä.
Meikäläinen on ihan tietoisesti harrastanut sitä paljonkin, että olen jäänyt hitaamman perään ajamaan yhden täyden kierroksen, ja antanut sen hitaamman määrätä vauhdin, ja itse keskittynyt vain ja ainoastaan omaan ajolinjaan sen perässä ajaessa. Lähes poikkeuksetta tuolla yhden kierroksen treenillä on sitten seuraavalla kierroksella tullut päivän nopein kierrosaika, joskus jopa uus oma enkka, sen takia että fokus on sen jälkimmäisenkin kierroksen ajan ajolinjassa eikä kaasussa ja jarrussa.
Lisäksi tuossa yhden kierroksen aikana aivot lepää lähes tyhjäkäynnillä koska se sekunnin parin kolmen tms kierrosajan tiputus johtaa siihen että riittää kun käyttää alle 10% kapasiteetista siihen perusajoon, ja 10% siihen ajolinjaan keskittymiseen. Jolloin seuraavalle kierrokselle on käytettävissä levänneet aivot. Yllättävän suuri vaikutus silläkin.
Juuri niin.
Liite 17054
Aloitat kääntämisen 2-mutkaan jo 1-mutkan ulkokanttarin päästä. Käyt lähimpänä sisäkanttaria liian aikaisin. Mutta et voikaan avata kaasua apeksista, vaan joudut rullaamaan ulkokanttarille tai jopa hidastamaan ennen sitä, ettet päädy hiekalle.
Myöhäisemmin aloitetulla kääntämisellä ja myöhäisemmällä apeksilla voisit aloittaa kaasun avauksen jo apeksista alkaen.
Sama 3-mutkassa. Käyt lähellä sisäkanttaria liian aikaisin, jolloin joudut taas rullaamaan tai himmaamaan kunnes olet päässyt ulkokanttarille ja saanut pyörän käännettyä suoran suuntaiseksi.
Jos saat muutettua ajolinjan niin, että apeksi on melko lähellä sisäkanttarin päättymistä, niin saat apeksista jo kaasua auki ja voit tähdätä ulkokanttarin loppupäähän. Videolla tulet ulkokanttarille jo huomattavan paljon aikaisemmin.
Olen käynyt joitain kertoja näyttämässä ajolinjaa hitaassa ryhmässä Muoviluodin päivillä ja tämä kuulostaa tutulta. Las Palmasin osalta ei tunnu lainkaan selvältä mikä linja kokemattomalle kannattaisi näyttää.
Liite 17055
Kun mutkaa lähestyy hitaalla vauhdilla ja jarruitta hitaassa näytössä, tuntuu luontevalta pysyä syvemmälle ulkoreunassa ja tehdä sieltä kaarros pyrkien myöhäiseen apeksiin. Tämä on mielestäni ulostulon kannalta turvallinen linja, jotta vältettäisiin turhia hiekalle ajoja hitaan ryhmän ulostuloissa.
Linja ei kuitenkaan ole hyvä silloin, kun mutkaan tullaan suuremmalla nopeudella ja jarrutetaan kovempaa. Riski jarrun pitkäksi menosta kasvaa. Olen jarrusta ensimmäisillä Alastaron käynneillä pitkäksi ajanut itsekin.
Kun ajan omaa ajoa ja opettelen "jarrulla apeksiin" tyyppistä lähestymistä, pyrin samaan apeksiin kuin vihreällä linjalla, mutta aloitan kääntämisen aikaisemmin.
Kun sitten hitaassa ryhmässä siirryn aloittelijoiden taakse ajamaan, niin helposti ajavat tuollaista sinistä linjaa ja aloittavat kaasun avauksen, kun keula osoittaa suuntaan, joka on kutakuinkin 90 astetta eri kuin mutkan jälkeinen suora.
Itse olen aloittelijana tästäkin ulostulosta ajanut pari kertaa hiekalle. Tavoitteena aloitteilijoiden opastuksessa on se, ettei heidän tarvitsisi oppia tätä kantapään kautta.
Taisin muotoilla hieman huonosti. Jos siis nopea kuski laittaa videon ns. optimaalisesta ajolinjasta, on sen linjan taittopaikat hitaammalle kuskille liian aikaset, jolloin sen linjan apinoimalla opettaa aivonsa siihen, että liian aikainen taitto on se mitä pitää tehdä, jolloin helposti käy niin, että vauhdin kasvaessa myös taittopaikka aikaistuu entisestään, koska se "tuntuu oikealta tavalta." 10 vuotta kun on näitä koulutuksia eri tasoisille ihmisille vetänyt, on myös oppinut ajelemaan erivauhtisia ja eri tarkoitusta palvelevia ajolinjoja possujunan keulilla. Kaikkein vaikein linja on sitten se oman kovan linja.
Tästä melkein toivoisin vähän tarkempaa analyysia, koska muihin ratoihin verrattuna Motoparkin rata on aika hyvin hanskassa. Liian aikaisin tulee mentyä sisään ykkösessä, kolmosessa ja takasuoran jälkeisessä vasurissa, mutta jos muualla näkyy isoja virheitä, otan mielelläni vinkit vastaan. Kakkosen ajan tarkoituksella kisassa aika ajoissa sisään, koska se on hyvä ohituspaikka, helppo peittää, eikä juurikaan vaikuta kierrosaikaan. Voidaan jatkaa vaikka tuolla nopean ryhmän topicissa niin ei sotketa tätä tämän enempää.
Nostin lähinnä esille sen mikä on tyypillisesti hankalaksi koettu asia, kun lähdetään muita opettamaan, ja se on nimenomaan siihen hitaamman kuskin rooliin samaistuminen.
Mulla se oma hyvä kierros taas vaatii pari kolme vapaata kierrosta, että pääsee hyvään rytmiin kiinni. Tosin treeneissä pyrin ajamaan niin, että pään kapasiteetista max. puolet käytetään ajamiseen ja loput uuden oppimiseen. Käytännössä tarkoittaa 1-2s omaa maksimia hitaammin.
Muistelen että MP tuen päivillä aikoinaan oli ripoteltu kumisia ajoharjoittelukeiloja taittokohtiin Alastarolla. Ihmettelin silloin kun ne oli liian aikaisessa, kävi silloin jo mielessä että ehkä nopeammin ajavat taittaa aiemmin. En tiedä kenen toimesta olivat kun siitä ei muistaakseni ollut mitään juttua.
Ylipäätään kuskit, jotka käy radalla ajamassa (ei siis pelkästään kisakuskit) ei joko omista goproota tms ollenkaan, tai jos omistavat niin eivät jaksa tai muista käyttää sitä, tai ei vain jaksa ladata videota nettiin, tai sitten ei yksinkertaisesti ole aikaa tai mahdollisuutta, tai sitten on niin ujo ettei halua sen takia videota julkiseksi, tai ei osaa ladata videota tuubiin/ ei ole käyttäjätiliä tuubissa.
Esim orgin päivillä on noin sata(?) kuskia alastarossa, ja kuinka monta eri kuskin videota viikko-pari sen jälkeen löytyy netistä?
Joskus nolla, joskus pari-muutama.
Tuossa ehkä varsinainen ongelma on se, että mitä kovempaa ajaa tai jarruttaa, niin sitä lyhyemmässä ajassa taitto pitää tehdä, ja käyttää enemmän fyysistä voimaa, ja aikaväli jossa taitto pitää tehdä jotta se osuu kohdilleen on lyhyempi. Eli se että ajamisen rytmi muuttuu täysin, aiheuttaa sen varsinaisen haasteen.
Ja sitä että taidot ja kädet ei riitä, olet ehkä päätynyt kompensoimaan sillä, että aloitat taiton liian aikaisin, jolloin ostat itsellesi aikaa taittoon, ja ajolinja on hieman väärä taitossa, mutta jossain vaiheessa taiton jälkeen olet samalla ajolinjalla/ osut samaan apeksiin, kuin jos taidot ja kädet riittäis tekemään sen taiton siten että saat pidettyä saman ajolinjan kuin hitaammassa ajossa.
Ne kerrat mitä mä olen ajolinjoja käynyt näyttämässä eri kuskeille, niin pyrin aina ensin kyselemään siltä kuskilta että esim millä tavalla se haluaisi ajaa/ mikä sillä on tavoitteena siinä ajamisessa. Eli onko se esim vain radalla huvikseen kurvailu, vai rata-ajon alkeiden opettelu, vai mahdollisimman nopeaan kierrosaikaan pienellä tai suurella riskillä tähtääminen. Ja millä vehkeellä ja renkailla se ajaa. Ja näiden perusteella sitten valinnut ko kuskille sopivan ajolinjan jota olen lähtenyt näyttämään.
Ja sitten kun niitä videoita löytyy, ei osaamaton hidasryhmäläinen (kuten allekirjoittanut) välttämättä pysty arvioimaan onko ne videon linjat oikeita edes sen videon (nopean) kuskin vauhdille, puhumattakaan siitä onko ne oikeita siinä vauhdissa mitä videon (hidas) katsoja ajaa.
Siispä herää kysymys: Minkä verran aloittelijalle on hyötyä katsoa selvästi nopeampien videoita? Oma ajatus on seuraava: ennen kuin oppii jossain määrin analysoimaan omaa ajoaan omilta videoilta, ei välttämättä kannata liikaa tuijottaa selvästi nopeampien videoita koska ei todennäköisesti osaa poimia niitä asioita taustalta vaan lähinnä katsoo "tuossa jarrua, tuossa kääntää, tuossa apex".
Jos tekee taiton aina samalla tavalla, niin on joka tapauksessa vaikeuksissa, koska se yksi taittonopeus sopii vain yhdelle ajonopeudelle ja yhdelle taittopaikalle.
Eli kun ajonopeus muuttuu, täytyy myös taittoon käytettävän ajan ja taittoon käytettävän voiman muuttua.
Mutta taittopaikka pysyy samana, jos ajolinja pysyy samana.