Lainaa:
(bike-it @ Syys. 08 2008,15:00) kirjoitti
Enää puuttuu vain pyörä - himoitsen sinua Ninja 250r...
Ja sitten hyvin epäkorrektiin aiheeseen.
Itse ehdin B-kortin omistaa 15 vuotta ennen kuin innostuin A-korttia ajamaan tänä kesänä, luin kaikki mahdolliset ohjeet sopivan ensipyörän valinnasta ja valtavat varoittelus siitä miten 600cc pyörällä henki lähtee ennen kuin ehtii parkkihallista ulos. Päätin myös ostaa pyörän etukäteen (käytetyn) että ehdin harjoitella pujottelut yms. kohdilleen. Päädyin 250 kuutioiseen pikkucustomiin. Hyvin sillä tulikin harjoiteltua, kun se kääntyi niin laiskasti, että ei tainnut mennä pujottelu kertaakaan pieleen koko autokoulun aikana, tuolla customilla loppui radasta tila useinkin.
Heti kun pääsin tuolla Kawasakilla liikenteeseen minulle kävi hyvin nopeasti selväksi, että tuli tehtyä virhe tuon pyörän hankinnan kanssa. Noin pieni moottori vaatii käytännössä jatkuvaa vaihtamista kaupunkiliikenteessä ja työmatkalla pakolliset liittymät moottoritielle olivat melkoista vaihdejumppaa .Tämän lisäksi ei se autokoulun ER-6 tuntunut mitenkään ihmeelliseltä hanskattavalta, ei se aikuiselta täysipäiseltä ihmiseltä käsistä edes meinannut lähteä. Vaihdoin tuon kutakuinkin heti isompaan, Yamaha XV 535:een ja nyt moottoripyöräily tuntuu huomattavasti järkevämmältä hommalta. Onneksi sain vaihdettua pyörän häviämättä hinnassa käytännössä mitään, muuten olisi harmittanut.
Vinkkinä siis sanoisin, että jos ikää on ja viimeisestä autolla sattuneesta kohelluksesta alkaa olla vuosia aikaa ja/tai et muista milloin olisi pitänyt näyttää kavereille, katso saman tien jotain isompaa pyörää, että ei ala heti ensimmäisen 2 viikon jälkeen harmittaa.
En ole tuota 250 Ninjaa kokeillut, se varmasti on vikkelämpi kuin tuo 250 eliminator, mutta vääntöä siinäkään tuskin ihmeitä on, eli sanoisin vain, että kokeile ihmeessä niitä isompiakin jos tunnet itsesi ja tiedät että kaikkea tehoa ei tarvitse heti ulosmitata. Sen voin myös heti sanoa, että silloin kun autokortin sain, minulle 600cc pyörä olisi ollut aivan liian vaarallinen laite.