Alkuperäinen Paso on hieno!
Printable View
Mie oon yhdistämässä
Moto Guzzi V Breva 750
Moto Guzzi V65 Lario
Tarrat on tekosessa
V 75 Brelio
Avattaresta voi kurkata millä fontilla ja minkä näköinen tarroista tulee.
Neljä sivukatteen tarraa maksaa n. 100€, mutta yksityiskohdat kruunaa kokonaisuuden...:grin:
V 75 Larva olisi ollut vähän pöhkö.
Eivit :grin: larva, hieman repesin.
Kaveri ilmotti että on löytäny mulle moottorin, kuulemma jostain Suzukin GS125:stä, menee kattomaan sitä lähiaikoina. Tehoahan semmoinen ei vakkarina tee kun 12 ponia mut eipä siitä Lifan RSR:stäkään laatikosta irtoa kun 14. Eipä oo iso menetys jos ei sitä käytä kun hintaa huimat viiskymppiä. Siinähän sitä hämmästelemistä sitten vaikka kirjoittais tankkiin että suvakki :grin:
Jos ollaan ylipainetta puskemassa pyttyyn, niin eikö olisi sellainen moottori olisi hyvä, joka on pienennetty 125 kokoiseksi, tai tehty tehokkaaksi jo valmiiksi.
Kuitenkin voimaa on tulossa ja miten voimansiirto ja kytkin ottaa selkäsaunan vastaan.
Tai jos jostain moottorista on tehty kutistettu versio jytäkällä voimansiirrolla.
Pikkumoottorissa on pikkumoottorin voimansiirto ja kytkin.
Vähän tuota samaa pohdin että mahtaako kestää... Sillä mä sitä duken konetta oon pohtinu kun käsittääkseni noi LC moottorit pitäs kestää pieksäntää. Katotaan nyt missä kunnossa se on, ainahan siitä voi askarrella vaikka putkirunkoauton nassikoille.
Pasolla en ole päässy ajamaan mutta C12r Frecciasta ainakin jäi semmoinen muistikuva että ne peilit oli lähinnä hauisten ihailua varten, taakse niistä ei nähny tuon taivaallista. Tosin ei nähny Tornadon peileistäkään ennenkun niiden mekanismia hieman modasi että sai lasit kääntymään tarpeeksi ylös.
Freccia myös rämis tyhjäkäynnillä ihan hitosti kiitos tsiljoonan katekiinnikkeen ja muoviliitoksen
https://img.aijaa.com/m/00111/15015905.jpg
Hyvä herrasväki, meillä on moottori. Ei ole se haluttu duken kone koska niitä on harvakseltaan myynnissä ja hinnat jotain aivan älytöntä, vaan tuiki tavallinen ja ainakin varaosien kanssa helppo Honda CBR125R. Jaa miksikö? Koska se maksoi 60€ ja löytyi omalta kylältä :grin: Vielä kun joku siivois tallin että pääsis tarkastelemaan millanen verkonpaino sitä oikeen tuli hankittua...
https://i.imgur.com/nuhxTRw.jpg
Pahimmat paskat ois jynssätty pois, varmaan tarttee ostaa uus sähköharja että saa uusiokäytettyä vanhan noitten kaikkien perskuleen kolosten kaluamiseen...
https://i.imgur.com/NKAHCX3.jpg
En tiiä mitä öljyä tonne oli kaadettu mutta se oli jotain ihan superlirua. Ei haissu mainittavasti bensalle mutta vaihtoväli oli kyllä tukevasti täynnä. Tulppa on tommonen not greit not terrible...
https://i.imgur.com/YrW3fbU.jpg
Osaako kukaan sanoa miks tuolla on sisuksissa tommosia ihme merkintöjä ihan kun jotain maalia tms. Ajattelin ensin että jotain kohdistusjuttuja mutta on osissa jotka ei tarvi kohdistusta/ merkinnät ei linjaa.
En ottanu kuvaa mutta venakopan alta löyty semmoisia iloisia yllätyksiä että tässä näyttää olevan ruuvisäätöiset nostimet, ja että ne on vielä tasan spekseissä.
Huomenna täytyy rälläköidä vaihteensiirtoakseli poikki että saa vasemman kopan auki, siihen kun on räitty päähän joku helevetin lattarauta, tämä kone on nimittäin kertoman mukaan ollut viimeksi kiinni Amica mopoautossa joten se siirtäjäakseli täytyy vaihtaa. Sitten varmaan saa ton ihan helvetin mänkkisen startin irti kun pääsee purkamaan rattaistot tieltä, ei irtoa pelkät takapultit avaamalla. Se täytyy laittaa jonkinmoiseen ruosteenirroituskäsittelyyn ja huoltaa. Toistaiseksi ei ole löytynyt vielä mitään hälyyttävää joten tästä saattaa vielä saada ihan soivan koneen pikku askartelulla. Tuota bensansyöttöpuolta vaan pohdiskelin kun kattelin että onpas tässä kumman näköinen kaasari niin sepä paljastuikin CV-malliseksi joka tuommoisessa turbokäytössä aiheuttaa omat haasteensa, joten harkinnassa jonkinlainen valmis taikka arduino pohjainen ruiskusysteemi yhtenä vaihtoehtona perinteisen kaasarin sijaan...
Postissa pitäis jossain olla tulossa käytetty haynesin raamattu niin pääsee mittailemaan mm kytkimen painaumat ja kulumat että mennäänkö tuolla vai täytyykö jotakin uusia. Ainoa asia joka on tähän asti ollut rikki on rataskilven puuttuminen ja ylimmän pultin kolon halkinaisuus oletettavasti ylikiristyksen takia. Samoin myyjä sanoi että kasassa pitäisi olla kaikki osat käyntiin saamiseksi mutta minä en tuosta osakasasta kyllä löydä mm syttypuolaa mistään mutta ne on sitten myöhempiä murheita...
kokoonpanon laadunvarmistusta, sipaistu maalitäppä merkisi että tämä on ruuvi on valmis ts vedetty momenttin
Voihan kilinvitunpillu... Paskoja putsatessa vasta huomasin että ton moottorin sarjanumero on sopivasti laitettu sellaiseen paikkaan että vaihdetta vaihtaessa kenkä hinkkaa sen lopulta pois! Nunerosta on jäljellä ensimmäinen, ja kaksi viimeistä numeroa eikä mulla ole hajuakaan mikä sen pitäis olla... Vittu tarviikohan mun vaihtaa koko vasen lohko...
Mistä syystä se moottorin numero pitäisi tietää? En tiedä omastani, eikä ole koskaan tarvinnut katsoa..
Koska moottori on eri merkkisestä ja mallisesta pyörästä kuin alkuperäinen ja tietääkseni tekniikan vaihdon sarjanumerot tarkistetaan ja merkitään otteeseen muutoskatsastuksessa. Tämä kun olisi tarkoitus, mikäli mahdollista, pitää katulaillisena.
Ennen isompia peliliikkeitä kannattaa kysyä byrokraatin näkemys. Jossain tilanteessa ainakin takavuosina katsastusmies itse meistasi sarjanumeroita muutoskatsastettuihin osiin, jos tehtaan sarjanumeroa ei ole.
Joudun joka tapauksessa halkaisemaan koko kiukaan että saan vaihteensiirtoakselin vaihdettua (olettaen että se ei tule ulos kun sen "kaaviotähden" irrottaa sisäpäästä) niin ei hommana ole iso vaihtaa lohko jos tarvii mutta tarvii joo jossain vaiheessa ottaa johkin inssiin yhteyttä kun tarvii vähän laskeskella noita prosentteja muutenkin, tässä tulee nimittäin muutlsprossat olemaan melko korkealla joten täytyy pohtia mitä kaikkea edes voi tehdä identiteetin säilyttäen.
Hähää enpäs joudukaan, purin sen siirtovivuston eilen ja eihän se tähti ole tietenkään siinä kiksiakselin päässä kiinni (d'oh) vaan siirtäjärummun... Vipstaaki on muuten purettu mutta kytkinkori on tiellä että sen kiksiakselin saa vedettyä läpi ja se lukkomutteri ei hievahdakaan taltalla ja vasaralla joten täytynee tilata taikka sitten iha ite tehdä semmonen avain joka siihen käy, on vaan kumman kokoinen kun suurin osa honda hylsyistä mitä oon tähän asti löytäny on ollu 19mm ja toi mutteri on kohtuuvarmasti 20mm.
Ainoa takapakki toistaiseksi on ollut kun vaihdeanturi mureni käsiin ulos vedettäessä joten se täytyy uusia. Kumma kalikka kun sielä on sisällä täppä joka lovelle mutta koko murkulaan menee tasan yksi johto. Toimineeko vastusperiaatteella vai haistaako cbr125r yleensäkään muut kuin vapaan sitä en tiedä.
Btw kone näyttäisi olevan kasattu 14.12.2004. Se Haynesin manuska tuli tänään postissa joten toivon mukaan pyhinä jatkuu askartelu, nyt täytyy siivota pajan pöytä että saa pakattua paskiaisten lahjukset.
Nyt tuli sellainen Mito myyntiin (ei minun) että ehkä voisit harkita jopa tekniikanluovuttajaksi? Think big!
https://www.nettimoto.com/cagiva/mito/2756837
(Laitan tähän vaan yleisen Mitoilun vuoksi, anteeksi)
Juuei haittaa mittään, tuo muutes tod näk liikahtaa kohtuu hätäseen mutta saa olla melkoset puhujanlahjat jos tuon meinaa muutoskatsastaa :grin: Tässä projektissa ei ne lopulliset huipputehot ole hirveän oleellisessa asemassa, onhan se kiva jos sitä löylyä löytyy mutta proggiksen ensisijainen pointti on itse opiskella tuota turbottamista ja siihen liittyviä kommervenkkejä lompakkoystävällisellä alustalla, lähinnä ihan vaan todistaakseni itselleni että pystyn siihen ja saan sen toimimaan.
Osenyp perr... Tuontitukusta tuli tilattua hylsy jolla saa kytkinkorin lukkomutterin auki mutta sepä perkele on tiukassa kun piirituomarin pipo, ei jumalauta hievahdakaan millään kiroilun määrällä... Uskaltaskohan tuota mennä hutkimaan iskumeisselillä vai välittyykö voima esim laakereille liikaa?
MP-Pitstopilta tuli tovi takasin sähköposti että osaa lähtee kohtapian tännepäin, pääsee jossain kohtaa alkaa hämmästelemään moottorin kiinnikkeiden askartelua... Yhtäältä ykspuol swingikin houkuttais samalla mut toisaalta onko turha menoerä ja ylimäärästä vaivaa kerta tässä toi "banaaniswingi" on jo valmiiks...
Ota kone kainaloon ja marssi tutulle pajalle, jossa paineilmakoneella raavaat asentajaurhot täräyttää lukkomutterin auki.
Ite kun turaa, niin voi tulla kalliiksi...
Jaa ohan se toki vaihtoehto tuokin, kas kun ei tullu mieleen... Ois mulla tossa B-marketin verkkovirta pulttimopokin mut se on aika turha kapistus jos joutuu käyttään jatkoa niinkun ton kakspuol hylsyn kanssa.
Viimesin yritys oli eturatas ruuvipenkissä mutta aina se keksii jonkun keinon muljuaa sen verran että ruuti katoaa matkalla johkin. Turha tässä hosua ei toi oo päivän päälle, kiikutan koko kiukaan tohon tutulle korjaamolle ja sanon et ampukaa se auki kun kerkiätte.
Ei varmaan maksa vaivaa. Nuo yksipuoliset painaa ihan liikaa saavutettuun hyötyyn nähden. Mulla on tallilla AF:n sinkulahaarukka ja se painaa varmaan puolitoista kertaa sen mitä NSR:n, joka myöskin on raskas. Rata-NS:ssä mulla on jatkettu kaksiaisainen ja se on jopa kevyt, vaikka on vakiosta tehty.
Piikkiselle tms ei kannata liikaa laittaa massaa kuljetettavaksi.
Niijjoo siin on vielä sekin puoli, jos en väärin muista tais Daytonan kakspuolswingikin painaa 3.5kg vähemmän kuin yksipuoleinen, siinä on jousittamatonta massaa jo ihan merkittävä määrä. Täytyy vaan jonkinlainen putkenpätkä laittaa siihen swinginakselille kun Miton kone käyttää sitä kiinnityspisteenä ja CBR:n ei niin laakeriholkit tulee ulos sieltä swingin laakereista tällä hetkellä.
Sama tuli itelle mieleen ja tarkistettu, normaalisuuntaan on. Jos en saa sitä huomenna tolla dägädägäpyssyllä auki niin vien sen ens viikolla tohon korjaamolle, piti tänään kokeilla mut vätystää töitten päälle...
Itse en pitäisi eturattaasta kiinni, kun irrotan tuota mutua. Se kaikki vääntövoima kulkeutuu tällöin vaihteiston läpi. Itse rikoin Kemorassa kaatuessa vitosen rattaasta kytkentähampaan. Sama voi ihan hyvin käydä myös mutterimopolla avatessa. Tai joku hammaspari voi ottaa itseensä. Jos iskukoneen inertia ei riitä ilman vastaan pitoa (pitäisi kyllä), niin sitten laittaisin kytkinkehän ja kampuran rattaan väliin esim kuparilisun tai vaikka viiden sentin kolikon. Ei hajota mitään siellä välissä.
Juu jotakin tämmöstä ajattelin itekkin, se vaan oli viimeisin kokeilu vääntövarren kanssa. Mahtasko alumiinilatta olla riittävän pehmeetä? Taikka kaippa sitä viien sentin kolikonkin jostain löytää...
Tätä keinoa on käytetty englantilaisissa alan lehdissä ja kirjallisuudessa. Sen lisun tai kolikon ei pidä olla kovin paksu. Ohuen kolikon paksuinen on just hyvä. Kunhan on hampaita pehmeämpi. Ja mieluummin nopea avaus, kuin pitkällä varrella hitaasti kampeaminen.
Jos mahtuu pitämään panta-avaimella kytkinkehästä kiinni, niin semmoisella voi kokeilla. Yksi vaihtoehto on hitsata kytkinlevyyn joku kahva kiinni millä pystyy pitämään vastaan. Lämpöä mutteriin, jos joku on pistänyt kovaa liimaa väliin. Kaikki ne on lähtenyt jollain tempulla auki, mutta kytkentähampaita vasten ei tosiaan kannata pulttipyssyllä ampua.
Mitä helvettiä just tapahtu... Vittu se ollu ees kireellä kun laitto hilkun hampaitten väliin se aukes tuosta vaan...
Jäi kyllä hiukka huuli pyöreeks... mä oon nyt kaks iltaa tapellu ton kanssa ja käyttänyt käytännössä kaikki temput paitsi kaasuliekkiä eikä se hievahdakaan, sit yks kolikko rattaiden välissä ja alan ottaa löysiä pois että tosta kun mä ärähdän naps auki... Tämä on just sitä hiljaista tietoa mitä ei kirjoista kovin helpolla opi ja jonka takia niin kovin pidän foorumeista :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbup:
Mulla kävi täsmälleen sama kuukausi takaperin ku huolsin hiekkapuhalluskaappia ja piti avata hiekansyötön säätimen runko jossa on iso kierre. Väännettiin kahdella voimaleualla eikä hievahdakaan. Koitettiin vaik mitä eikä liiku mihinkää. Sit irrotin sen koneesta ja vein ruuvipenkkiin kii... Lähti auki tavallisella jakarilla samantien :D