Siis mitä tässä yritetään selittää? Että olet ajanut mopolla 34 vuotta ja nyt viime vuosina taantunut niin pahasti että ilman ABS:ää ei ole enää mahdollisuutta pysyä pystyssä???
Printable View
Toteaisin että nykyiset ABS:t toimivat sorallakin yllättävän hyvin. Opettelin tässä Multilla sorapinnalla ajoa enkä edes muistanut abseja, hyvin hidastui. Ero edelliseen pyörääni (Adventure 990) on järkyttävän suuri.
En ole ainakaan huomannut että ulosmittaisin absien hyötyjä nopeutta lisäämällä, ei niilläkään voi kallistuksessa ottaa tiukkoja jarrutuksia.
Yhdeksän kylkiluistani ja toinen lapaluu äänestää absien puolesta.
Hohhoijaa: Kait se viestintä on sitten näin vaikeaa. Yritin ilmeisen epäselvästi sitten sanoa, että kyllä se ABS käytännössä vaan pelastaa. Jos itse tuon on huomannut,niin ehkä aloittelevalle vaimollenikin haluaisin tuon avun. Varmaan oli sitten liian vaikea viesti. Anteeksi kun rasitin päätäsi.
Ensimmäisen kerran kuin näin BMW:n ABS:n mekaanisen "johtokeskuksen" kaikkine ketjuineen jne., niin ajattelin, että voiko tollanen edes toimia! Mekaniikkaa purkki täynnä kun pitäis olla päättelykykyä?
Toinen tilanne oli kun harjoittelimme jarrutusta, aina 80km/h vauhteihin saakka. Jo alhaisemmilla nopeuksilla ABS varusteisissa pyörissä alkoi ilmetä outoja piirteitä. ABS:t kun löy päälle, niin etupyörä pomppi kun kani. Sanoin kokelaalle, että joko ABS:ssä vika tai sitten renkaat ei toimi.
Koska aihe kiinnosti, niin seuraavana päivänä laitettiin tuoreet kumit alle ja avot ABS toimi ja pyörä pysähty.
Pari viikkoa sitten Muoviluodin järjestämillä ratapäivilla Alastaron moottoriradalla jarruteltiin rinnan tavallisilla ja ABS jarruilla. Ero oli mielestäni suuri! ABS:n tappioksi ja metrikaupalla!! Tiukka paikka ja henki olisi mennyt? Orgista löytyy videomatskua - katsokaa.
Tiukissa mutkissa, etupyörä luisussa, en voi edes uskoa, että ABS toimisi. Mitä antureita siellä on lukemassa sivuluisua?
Monessa "vähältä piti" tilanteessa olen ollut, enkä edes niissä ole ABS:ssä kaivannut. Lopputulos olisi jopa saattanut olla minun kannaltani katastrofi.
Jos pyörä on täysin pystyssä, ei se hetkellisestä lukkojarrusta heti lähde alta. En pidä itseäni kovinkaan kokeneena, mutta kolme kertaa olen absittomalla pyörällä saanut eturenkaan paniikin takia hetkeksi lukkoon ja pysynyt pystyssä. Lisäksi radalla saattaa ihan normaaleissakin jarrutuksissa eturengas hieman luistaa.
1. Kadulla juuri kortin saaneena outo tie ja nyppylän jälkeen jyrkkä mutka -> paniikkijarru
2. Kadulla sateella liian pieni turvaväli ja edessä ajava auto veti äkkijarrun.
3. Eilen motoparkissa lähdin paluusuoralla ohittamaan avauksen jälkeen oikeelta, ja kaveri koukkaskin edestä varikolle ilman mitään ennakkomerkkejä -> hirvee paniikkijarru
Noissa tilanteissa ois ABSit varmasti ollu kiva lisäturva.
Etujarru lukkoon ja 9m mustaa viiva ja sitten edelläolevan auton peräkontista sisään. Niin kauan kun pyörä pystyssä, niin tehokkain pysäytysmenetelmä. Kävin itse mittaamassa paikan päällä. Oletan, että ABS:llä olisin ollut huonomassa kunnossa, nyt meni vain muutama kylkiluu ja mustelmia siellä täällä.
Luettelemissasi 1, 2 ja 3 tapauksissa varmaan ABS:stä apua. Jos siltä tuntuu, niin ABS peli alle ja keväällä aina tuoreet kumit! Renkaat tänä päivänä suurin turvallisuustekijä!
En lukenut ketjua läpi, joten tullee toistoa jonkin verran aiempiin viesteihin.
Oma mielipiteeni on, että ABS jarrut on lähes välttämätön varuste jokaiselle moottoripyöräilijälle ja vielä tärkeämmät kokemattomalle kuskille. Tämä mielipide on muodostunut, kun tässä on muutaman vuoden ollut aktiivisemmin vetämässä eri näköisiä ajotaitokursseja moottoripyöräilijöille. Keskivertomotoristi jarruttaa ABSeilla suurinpiirtein valovuoden paremmin kuin perinteisillä jarruilla.
Itselleni ottaisin ABS pelin kadulle, mutta radalla tykkään ajaa ilman (vaikkakin ABS-olisi yhdeltä kaadolta tänä kesänä pelastanut).
Edit. Tämä koskee siis moderneja ABS-pyöriä. Nuo viime vuosituhannen tuotokset on moottoripyörissä enemmän haittaava kuin pelastava tekijä.
Kyllähän tuo orgin kesäpäivälläkin nähtiin, että ABS pyörä pysähtyy heikommin kuin tehokkaasti perinteisillä jarruilla jarruttamalla. Tässä on vain kaksi ongelmaa:
a) Testitilanteessa pito on hyvä ja ennalta-arvattava
b) Tehokasta jarrutusta oli tekemässä kuski, joka jarruttaa paremmin kuin n. 99% moottoripyöräilijöistä
Väitän, että jos otetaan arvalla 10 motoristia tien päältä tekemään jarrutusta, heistä 9 pysähtyy testitilanteessa abseilla paremmin kuin perinteisillä jarruilla. Äkkitilanteessa liukkaalla pinnalla väittäisin luvun olevan tasan kymmenen.
ABS-jarrujen toimintaperiaate on siis aikalailla hukassa? Ennen muinoin pääparametri säädölle (autojen) ABS-jarruissa oli renkaiden pyörimisnopeusero. Moottoripyörässä tämä on aika typerä mittari, koska renkaiden kehä muuttuu kallistuksen mukana eri tahtia ja takapyörä voi nousta jarrutuksessa ilmaan jne.. Nykyiset ABS-säätöjärjestelmät perustuvat aika pitkälti renkaan pyörimisnopeuden muutosnopeuteen, eli toisin sanottuna kulmakiihtyvyyteen ja kulmakiihtyvyyden muutosnopeuteen. Mitä useampia derivaattoja säätöalgoritmiin otetaan mukaan, sitä tarkemmin renkaan luisto voidaan jarrutuksessa optimoida. Nykyisillä ABS:llä pystyy jarruttamaan kovaa myös kaarteessa, mutta mikään kaatumisenesto se ei ole jos kuski alottaa jarrutuksen maksimikallistuksesta täysillä runtaten.
Edit. Uusimmassa säätöjärjestelmissä on toki mittausta pyörän kallistuskulmalle jo jokunen muu anturi antamassa lisäinfoa.
Yhtään ABS pyörää ei ole vielä ollut mutta niillä on ajettu. Mukava lisävaruste joka luo jollain tavalla turvallisuuden tunnetta vaikka pyörä ei ole tuttu. Mun mielestä ei ole turha varuste, varsinkaan kokemattomalle ja vähän ajavalle kuskille, enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sitten jos siirrytään pikiteiden ulkopuolelle niin silloin ABS ei aina ole hyvä juttu, mutta sitä ei tässä topicissa kysyttykkään:;):
Nitrous tuossa pläjäytti kovat argumentit, joita ei ihan helpolla kukaan saa torpattua.
Palstojen keskusteluissa kun lähdetään usein liikkeelle ihan normipetterin normijutuista.....
ja hetken päästä ollaankin jo hienosäätämässä hiuksenhienoa detaljiasiaa johon
kuitenkin.... käytännössä vaikuttaa suuri määrä ennalta-arvaamattomia muuttujia.
"Säätöhän" tietenkin suoritetaan vielä kuin simulaationa optimeissa rataoloissa ja
mm-tason podiumkuskin eväillä :D.
Vaikka koko sora/maasto-osio jätetään abs-aiheesta pois, meillä on asvaltilla
liikuttaessa tuolla yleisillä väylillä ihan helvetin..... toistan, ihan helvetin suuri
määrä muuttujia pelkästään renkaan alla, muista asioista puhumattakaan.
Pääosin "ajatus" kuitenkin kulkee kuiva-märkä-pikipaikka-kuoppa-patti-hiekkaa maailmassa.
Oikein hifisti huomioi jo esim. uuden/vanhan päällysteen erojen realiteetit.
Asia josta ei juuri puhuta (oman jankkaamiseni lisäksi),mutta josta kukaan yleisillä laduilla liikkuva
ei pääse karkuun, on ihan yhtenäisenkin päällysteen profiilien ja eri osien sileysasteen aiheuttamat haasteet.
Selkeämmin sanottuna pyöräurien kohdilla eriasteiset painumat(urat), näiden alueiden pinnan kulmamuutokset
ja sileäksi (liukkaaksi) muuttumiset + kaistan reuna-alueiden ja keskiosan poikkemat edellisistä.
Nuo asiat alkavat "tökkimään" heti kun tarvitaan jossain tilanteessa, jostain syystä kunnolla
kitkaa ja mielellään vielä suht pienellä vaihtelulla.
Ei juuri ole väliä, onko "vetomies" kanttaamassa kunnon kulmassa siten että käyttää koko
kaistan hyväkseen.... tehdäänkö kunnon avauksia.... vai todella tiukkoja jarruja.
Ihan sama toisaalta, vaikka olisi liikkeellä kotilollakin.... kunhan siinä on tiukka alusta, julmasti
pitoa kumissa ja järjettömästi löylyä kiukaassa.
Tarkkana saa olla, ja homma on jotenkin ihan ahterista..... vaikka pitäisi olla hauskaa ???
Juuri nuo tuolla aiemmin mainitut "muuttujat" tekevät sen, että peli vikuroi sinne tänne ja
on tunne, ettei tiedä mihin se sinkoaa jarruissa tai tykityksissä jos ei mennä suoraan ja
olla "rännin pohjilla".
Teeppä noilla alustoilla sitten normipetterinä "housut kintuissa" mopolla hätäjarrutus.... väistöineen:;):.
Kerrataan vielä kylmät faktat.... normipetteri yleisillä laduilla.... ja UPPISTA! :kääk:
Löytyy muuten tuosta "rataprofiilin monimuotoisuudesta" aika monta kertaa se lähtökohtainen
tekijä (lukitsemisen ohella) siihen keula alta hädissään jarruttamiseen.
Asiat saavat toki hieman lisämaustetta siinä tapauksessa, että kyse on (oikeasti) kokeneesta ja
vielä asioita harjoitelleestakin kuskista..... joka kuitenkin on vuosien aikana.... hieman jäärähtänyt :p.
Hädän hetkellä mennään taatusti selkäytimellä ja mitä sinne on kertynyt!
Auto tai mopo... vaatii järjettömän määrän hinkkaamista saada ne absit sinne selkäytimeen niin
tiukasti että ne ei tule normiliikenteessä ylläreissä "kintuille".
"Vartavasten- tilanteissa"..... tietoisesti esim. harjoitellessa tai muuten vaan "keskittyneenä"
voi jo suht lyhyenkin harjoittelun kautta "hyödyntää" esim. absien tarjoamia asioita,
mutta siinä kohtaa kun tuolla normisti seilatessa jotain rävähtää silmille...... ja optimiratkaisun/suorituksen
tekeminen vaistonvaraisesti silmänräpäyksessä ratkaisee usein lopputuloksen...... jaa-a....
Monta kertaa saattaa huomata, että huonosti olis menny jos olis ollu aivan kriittinen tilanne.
Niin.... Melkein jokaiseen "kysymykseen" on usein ensimmäinen ja paras vastaus: "Se vähän riippuu" :;):.
Totuushan kuitenkin on se, että se "riippuu" vähän enemmänkin..... ja helvetin monesta asiasta :;):.
Tätä kautta päästään tähän perinteiseen.... Joka asiassa on totuutensa.... niitä vaan on kovin monta....
ja ihan jo kahdenkin kanssa saadaan aikaan maailmansota :p.
Sen verran on vielä lisättävä edellisiin kommentteihini, että keskivertomotoristin jarrutustaidot saa yleensä suhteellisen hyvälle tasolle* jo yhdellä Ajotaito I kurssilla. Tuosta kun jatkaa omatoimista harjoittelua, on vain fysiikan lait rajana siinä kuinka hyväksi voi tulla. Harmittavan harva vain treenaa jarruttamista. Myös ABS jarrut vaativat hyvän jarrutustekniikan tehokkaaseen pysähtymiseen, mutta ABS kyllä pelastaa pahimmalta katastrofilta jos harjoittelu on jäänyt välistä tai uneliaana liukkaassa kelissä ajellessa äkkitilanne hyppää eteen.
*) Selkeästi paremmaksi kuin ennen kurssia.
Avainsana lienee noissa vertailuissa "moderni ABS". Märällä motorcycle lehden testissä ABS oli testikuskeilla esim Firebladella kuta kuinkin sama (80mph nopeudesta). Aika monella tuottaa ongelmia tuollaisesta vauhdista tehdä tehokasta jarrutusta pidon rajoilla, kuten onnistuu amatööriltäkin ABS:llä.
Vedetäänkö talvikortin lisäksi natsi- ja lapsikortit samalla esiin niin ei tarvitse niihin sitten enää myöhemmin palata tässä kekustelussa:;):. Talvet ajelen autolla jossa ON ABSit ja ala kitkarenkaat mutta ajot olen aikanaan aloittanut autolla jossa ABS jarruja ei ollut ja silloinkin pärjättiin. En vaan tajua miten talvella ajo liittyy tähän mitenkään kun omien havaintojen mukaan aika harva ajelee sellaisissa olosuhteissa että kyseiset laitteet olisivat mitenkään "pakolliset". Mä en ymmärärrä alkuunkaan niitä jotka täällä julistavat ABS jarrujen pelasteneen heidät niin ja niin monta kertaa kaatumiselta tai törmäykseltä. Miten helvetissä te oikein ajatte? Mulla on nyt mopoilun uudelleen aloittamisen jälkeen tullut kilometrejä noin 25tkm neljässä vuodessa ja mä en ole joutununut tilanteeseen jossa olisin tarvinnut ABS jarruja. Tuohon matkaan on jo ehtinyt osua lähes kaikkea mahdollista paskaa tiellä eli savea, soraa, vijaa, vettä, jäätä...jne. Nopeutta mulla on yleensä sen verran että setäsinisen paikalle sattuessa sakkoa ja ajokieltoa tulisi lähes aina, ja reilusti(näin siis ei vielä ole käynyt, lucky me). Ajettua tulee pienillä hiekkateillä kuin motarillakin ja kaikissa siihen väliin mahtuvissa tietyypeissä. Vaikka nopeutta onkin yleensä aika paljon niin pyrin aina ajamaan niin että tien näkyvällä osuudella pyörä saadaan pysäytettyä tai este voidaan kiertää. Lisäksi mulla ei ole, eikä myöskään tule mitään radioita tai muita hemmetin vastaavia häiriötekijöitä pyörässä. Kun mä ajan niin siihen mun maailmaan mahtuu sillä hetkellä minä, tie ja pyörä. Mielssä pyörii vain edessä avautuva tie ja miten esimerkiksi edessä avautuvan mutkan aijon ajaa.
Mun suurin pelkoni noita ABS jarruja, ja muitakin turvallisuusvarusteita kohtaan on se että ne tyhmentävät ihmisiä. Nykyään liukkaalla ajaminen autolla on tehty niin helpoksi että sitten kun rysähtää, rysähtää kunnolla sillä mikään turvavaruste ei voi fysiikanlakeja muuttaa. Autossa isostakin rysäysestä on mahdollista selviytyä hengissä kiitos kehittyneen koritekniikan, prätkässä samaa optiota ei valitettavasti ole käyttävissä vaikka kaiken maailman airbag-liivejä onkin tullut markkinoille.
Tässä joku vuosi sitten kun lahden väylällä oli joku kunnon ketjukolari niin iltasanomien toimittaja kirjoitti syistä miksi hän oli kyseiseen onnettomuuteen joutunut. Vika oli yksiselitteisesti vanhassa 80-luvun Nissanissa koska siinä ei ollut ABS-jarruja, ESP:tä eikä luonnollisesti muitakaan uusista autoista löytyviä turvavarusteita jotka olisivat onnettomuuden estäneet. Kirjoittaja ei nostanut esiin missään vaiheessa kaikkein tärkeintä seikkaa eli oikeaa tilannenopeutta ja jäjenkäyttöä.
"Eiköhän se ole niin, että osaamisella on rajat ja ne ylittyvät erilaisissa oloissa ja olosuhteissa yllättäen." Mikäli kuljettaja on viitsinyt harjoitella yllättäviä tilanteita varten ei tälläistä tilannetta pääse kovinkaan helposti syntymään. Omasta mielestäni en ole mitenkään erityisen hyvä kuljettaja mutta minulla on halua tulla sellaiseksi.
Omalla kohdalla neljään vuoteen mahtuu reilu 100tkm ja paikoista missä on tullut reissattua voi jokainen lukea tuolta blogista.
Ja ei, minä en aja sellaista vauhtia että setä sininen alkaisi siitä huomauttelemaan, normaalisti jarruja en pahemmin edes käytä vaan moottorijarrulla mennään.
Jonkin kerran on perässähiihtäjät alkaneet narisemaan vauhdista - tai sen puutteesta - mutta mitäs minä niistä, minä ajan omaa ajoani ja nopeammat menkööt sitten menojaan jos ei kiinnosta tulla perässä.
Useasti on tullut vastaan tilanteita joissa ABS:t on varmasti pelastaneet kaatumiselta, on myös ollut tilanteita joissa ABS on ollut pakko ottaa pois että turvallinen eteneminen on ollut mahdollista. Nämä paikat ei ole enää olleet tavallisessa katuvehkeellä ajettavia *teitä*.
Tällä hetkellä tallista löytyy 2xABS ja 1xEi-ABS pyörä ja tuo Ei-ABS pyörä on vehje johon tuo ABS maailma ei oikein pure eli KTM 500EXC. Nykyisin asfaltti ja muut siirtymät sen kanssa hoidetaan pääsääntöisesti autolla ja sen jälkeen painutaan pienemmille poluille.
Kadulle en ota Ei-ABS vehjettä ja ensi vuonna kun vanhempi poika pääsee kevari ikään niin taloon tulee näillä näkymin toinen KTM - jos ei sitä ennen löydy toista kevaria jossa on ABS varusteena.
Tähän haluaisin sen verran kommentoida, että ainakin mulla vasta-alkajana on se ongelma, että niitä omia osaamisen rajoja ei tunne. Toisin sanoen tienpäällä ottaa tahtomattaan sellaisia riskejä, joita varmaankin välttelisi, mikäli ymmärrys ja kokemus olisi korkeammalla tasolla.
Veikkanpa, että tässä maassa ei ole kovinkaa montaa mopoilijaa, jotka voivat sanoa, että mikään tilanne ei heitä ole koskaan yllättänyt? Silloin, kun tilanne yllättää on hyvä, että on joku joka ei toimi vastoinvaraisesti (lue esim: elektroninen turvavaruste; ABS tai luistonesto). Ihminen toimii kokemuksensa perusteella, ainakin silloin kun ei ole aikaa ajatteluun. Mitä enemmän kokemusta on, sitä todennäköisemmin oikeat toimenpiteet tulevat tehtyä. Kun kokemusta ei ole, tehdään sitä, mikä tulee ensimmäisenä mieleen --> kahva pohjaan ja rengas lukkoon.
En tällä kommentillani väitä edelleenkään, että ABS olisi autuaaksi tekevä. Ilman muuta oma ajotaito, harjoittelu, tilannekuva, pyörän/renkaiden kunto, alustan pito-olosuhteet ja monet muut tekijät muuttavat tilannetta tapauksesta toiseen ja niiden kautta tätä asiaa varmaan tulee itsessäkin kehittää. Itse olen kuitenkin (näistäkin kommenteista johtuen) alkanut vahvasti uskomaan siihen, että ABS:stä on aloittelijalle enemmän hyötyä, kuin haittaa.
Otsokon kysymyshän kuului: Onko ABS oleellinen turvavaruste, eikä: Pelastaako ABS minut varmalta kuolemalta.
Yhden Fireblade testin muistan itsekin nähneeni. Kuskina "ratakuski", ja pyörinä sama abseilla ja ilman. Tulos oli, että ilman abseja on kyllä mahdollista pysähtyä samassa tai jopa lyhyemmässä matkassa kuin abseilla. MUTTA! Se vaati tältäkin kuskilta usean yrityksen samassa paikassa, jotta sai optimoitua jarruvoiman täydelliseksi koko jarrutuksen ajaksi. Ei onnistunut kertalaakista. Abs onnistuu aina ja eka kerrasta lähtien. On sanomattakin selvää että normi sunnuntaimotoristi ei onnistu vastaavassa suorituksessa edes useasti yrittämällä. Jos jarruvoimaa joutuu hiemankin hakemaan, esim. jarrutuksen alussa tunnustelemaan kitkaa tai liian kovan alun jälkeen löysäämään ja etsimään oikeaa jarruvoimaa uudestaan, niin peli on jo menetetty absin hyväksi. Ja kun se hirvi teleporttaa siihen eteen, niin sinulla on tasan yksi yritys.
Se on aivan sama paljonko harjoittelee jos jokin dementikko tulee kolmion takaa tielle tai rattijuoppo päättää ajautua väärälle kaistalle. Tottakai ajamisen perustaidot ja liikenteenlukutaito on kaiken perusta, mutta yllättävä tilanne on nimensä mukaan yllättävä tilanne.
Tuo argumentti turvavarusteiden "tyhmentämisestä" on täysin ontto ja perusteeton - pelkkää mutua. Tuskin kukaan ajaa lujempaa tai harkitsemattomammin, koska pyörässä on ABS:t. Eiköhän noiden hyöty mitata vasta sitten kun on oikeasti tarvetta. Vanahan liiton ukothan sanoo, että autojen ESP:t myös ovat pahasta kun ei osata enää ajaa... Mutta kun pitää liukkaalla tiellä tehdä hirvenväistö niin yksikään ihminen ei ole sellainen rallikuski, että pystyisi venyttämään fysiikan lakia sen mitä esim ESP tekee jokaista pyörää erikseen kontrolloiden. Vaan aina on ihmisiä, jotka vänkää varusteita vastaan... tarpeettomasti.
ABS, ESP tai mikään muukaan ei ole pakollinen varuste, mutta tasan tarkkaan niistä on valtavaa hyötyä oikeasti yllättävässä paniikkitilanteessa.
Tällä viikolla kahdesti tullut auto sivutieltä kolmion takaa eteen ja olen joutunut tehdä paniikkijarrutuksen ja pienen väistön. Oma nopeus ollut aika lähellä rajoitusta. En tiedä olisinko tässä tätä kirjoittamassa ilman pyöräni ABS-jarruja? Tuntuu toimivan hyvin myös hiekkatiellä (pyöränä F700GS), ehdottoman hyvä varuste.
En vähättele varusteiden hienoutta ja apua, mutta mitäs sitten kun se mopo/auto on ennenkin pysähtynyt kun se hirvi hyppää eteen jäällä ja tällä kertaa onkin alla se perheen toinen auto jossa on ehkä ne absit muttei samalla tavalla toimivaa vakaudenjärjestelmää? No pamaushan siinä silloin saattaa tulla. Tai entä jos ne absit onkin sökönä ja runttaat jarrut pohjaan ja mennäänkin teräsmiehenä hirven kylkeen? Kaikkeen ei nykyteknologia voi auttaa. Mutta hienoja lisävarusteita ovat ja ovat varmasti pelastaneet henkiä reilusti. Pelkään vaan aina omalla kohdalla sitä hetkeä kun lisävarusteet ei toimi. Luottoa on silloin omaan peliin vähän liikaa ja ei olekaan harjoiteltu sitä mitä tehdä kun apuja ei tulekaan...
Kukaan ei väitä että nykyteknologia olisi jokin hopealuoti onnettomuuksien välttämiseen. Se vain kasvattaa marginaalia. Ketjussa on nähty välillä niin takaperoista logiikkaa, etten jaksa vängätä tällaisesta. Pitäisi olla päivänselvä asia. ABS:llä yllättävässä tilanteessa on helpompi jarruttaa turvallisesti ja välttää onnettomuus. Mitä kauempana kuski on Rossista niin sitä enemmän ABS tuo yllättäviin tilanteisiin lisämarginaalia. ESP:llä voi tehdä väistön ja pitää ajoneuvon hallinnassa tilanteessa, jossa ESP:tön kärry karkaisi lapasesta Kankkusellakin. Se siitä - nämä ei ole makuasioita vaan faktoja.
Ääni ABS:lle. ABSien kanssa pystyy seuraan mitä ympärillä tapahtuu, vaikka joutuisi tekeen tiukemman jarrutuksen. Keskittymistä voi siirtää jarrutuksesta muun liikenteen seurantaan. Eikä tarvi märällä tai kylmällä asvaltilla miettiä, että kippaako. MP:ssä noista on minun mielestä paljon suurempi hyöty kuin autossa.
On yksi asia yli muiden, joka minua näissä keskusteluissa ylipäänsä häiritsee.
Nimittäin se, että on erilaisia ajoneuvoja.... joilla sitten ajellaan eri puitteissa ja hyvin vaihtelevissa
olosuhteissa ja paikoissa.... eri tavoin.... ja juttuja tavatessa saattaisi hätäisempi saada kuvan
että puhutaan raideliikenteestä :p.
Jos "liikenteelliset kyvyt" jätetään pois, niin eiköhän kaiken perusta ajoneuvon kuin ajoneuvon
hallinnassa ole "tuntuma" alustaan ja miten laite milloinkin käyttäytyy.
Liikennetilanteet, törmäykset, ulosajot..... mitä nyt sitten lähtökohtaisesti meneekään pieleen......
jos ei skujata sporaa stadissa..... TUNTUMA !
Amerikan "Sporan" saa kyllä menemään sladissa, :p mutta se on taas eri juttu..... ja siinäkin
se pahuksen "tuntuma" on ihan ensiarvoinen asia.
Siinä mielessä ainakin nelipyöräisissä erilaiset "avusteet" kyllä väistämättä "TYHMENTÄVÄT" kuskeja.
Puhutaan siis normaaliliikenteestä.
Hommahan on aika pitkälti niin, että tekniikka hoitaa asioita kyllä hienosti siihen saakka kun hoitaa.
Fysiikan lait ovat tietty vahvasti mukana, mutta niiden rajoille saakka mennään.... ja totutaan menemään....
kuin sporalla (kyydissä).
Kun sitten "mennään", niin aika vähän on enää tehtävissä..... ja siinä kohtaa kun joillain
"periaatteessa väärillä" toimilla kuski voisi vielä vaikuttaa edes vahingon pienentämiseksi.....
tekniikka suitsii nekin vähät mahdollisuudet.
Ihan hyvänä esimerkkinä "hallittu poistuminen" tangentin suuntaan kulmat lukossa.
Tuollainen "vähiten huono ratkaisu" saattaa olla asia joka erottaa vainajan loukkaantuneesta tai
pahalla säikähdyksellä ja romulla selvinneestä.
Autojen absit (esim.) ovat aivan varmasti keskimäärin "hyvä asia" ja suuria lukuja
tarkastellessa ne tuottavat hyviä tuloksia. Ei siinä mitään ja hyvä niin.
Ihan yhtä väistämätön juttu on se, että missään ei näy päätelmiä/dokumentointeja
niistä tapahtumista, jotka ovat käytännössä seurausta siitä, että ajoneuvo ei ole
erilaisten avustejärjestelmien takia ollut täysin kuljettajan hallinnassa.
On täysin mahdoton ajatuskin, ettei tällaisia tilanteita/tapauksia olisi olemassa.......
kuitenkin...... niitä ei "virallisesti" ole olemassa. :;):.
Erilaisten avustinjärjestelmien jatkuva lisääntyminen johtaa väistämättä siihen,
että jossain vaiheessa joudutaan ihan oikeasti tilanteeseen........
jossa punnitaan kuka sitä laitetta itse asiassa kuljetti/kenen hallinnassa se oli :p.
Ei muuten kohta ole kovinkaan karrikoitu tai liioiteltu juttu :;):
Saitteko ?
Mahdollisesti.... väistäminen ylipäänsä oli mahdollista ja tuollaisessa mahdollisuudessa absit varmasti helpottavat manööverin
suorittamistakin noin käytännössä.
Ei ole mitenkään harvinaista tai poikkeuksellista, että ollaan tilanteessa jossa vain törmäysnopeuden
alentaminen vaikuttaa lopputulemaan ja seurausten vakavuuteen."Laskeutumispaikkaa" ja mahdollisuutta ei vaan ole olemassa.
Se taas on ihan laittamattomasti tutkittu asia, että törmäysnopudella on dramaattinen vaikutus juuri vammojen
määrään ja asteeseen.
Tuo yllä oleva lauseesi oikeastaan tiivistää erinomaisesti sen, mikä aiheessa ja keskusteluissa
on "pielessä".
Näkökanta asioihin on kapea ja yksioikoinen..... ja se että "suuret luvut" näyttävät hyviltä,
lakaisee maton alle kaiken muun todellisen..... joka ei aina ole niin yksioikoista ja kaunista :;):.
Olen kuitenkin itse.... määrättyjä varauksia lukuunottamatta..... sitä mieltä että
katumopoilussa ABS on lähtökohtaisesti hyvä asia.... vielä parempi, jos sen saa
tarvittaessa kytkettyä pois käytöstä.
Eikös tää ABS -hässäkkä ole pakollinen kaikissa vuoden 2016 pyörissä?
No jaa, harrikan abs:llä, eli orkkisjarruilla, oon pysyny hengissä ja osannu ennakoida ja väistää tähän saakka. Joten ei ole oleellinen tarvike meikäläisen pyörässä.
Kohta joku jossittelee että jotain voi sattua. :)-
Kyllä niitä tutkimuksia ja tilastoja on aika paljon etenkin ESP osalta... Tuossa vaikka AKE:n tutkimus. Aken materiaali on mitä on, mutta Googlella löytyy tavaraa pilvin pimein. Vaan meni offtopiciksi, joten ehkei tästä tarvi enempää. Paistoi vaan sen verran silmään, että piti kommenoida.
Ei toi oikeasti ole mikään ongelma. Jos osaa pitää jarruvoiman niin että tulee muutama nypy näpeille niin se on lähes optimijarrutus myös ilman ABSeja. Ei ne taidot siitä mihinkään häviä, jos niin haluaa. ABS vaan pystyy korjaamaan jonkin verran kuskin virheitä. Ja niitä kuitenkin suurin osa meistä tekee.
Ihan validi tutkimus sinällään..... niissä puitteissa MITÄ JA KUINKA TUTKITTIIN.
Tutkittiin vaan ihan eri asiaa ja eri lähtökohdista kuin mistä aiemmin puhuin :D.
Onhan se tietty lähtökohtaisesti aika "haastavaa" lähteä akateemisella tasolla
"kaivamaan ammatillisesti verta nenästään" puhumalla / tutkimalla asioita, joista
ei soisi puhuttavan tai joita ei soisi tutkittavan.
Ihan yksinkertaistaen:
Ei ole mahdollista, että asioita joista ei ole olemassa kriteerit täyttävää tilastointia, tutkimusta
tai dokumentointia....... EI OLE OLEMASSA !
Aivan ot:na esim.
Lääkkeet/lääkeaineet verraten kemikaalit ja pakolliset haittarekisterit.
Toisesta ollaan velvoitettuja pitämään, toisesta ei.
Kun sitten valmistajan puoleen käännytään selkeiden haittojen jasyy-yhteyksien pohjalta
ja kysytään kantaa..... toisen vastaus on: Ei ole "mahdollista", ei ole tiedossa, ei ole
sitä eikä tätä :D.
Kuinka ollakkaan..... kun ei ole velvoitetta edes haittarekisterin pitoon, kukas sitä
laittaa "ilmoitusta lehteen" ikävistä asioista.... kun ei liioin ole tieteellisiä kriteereitä
täyttäviä, kiistatonta näyttöä antavia tutkimuksia :D.
On siis ihan normaalia, että kun jostain asiasta ei haluta puhua, puhutaan vahvoin argumentein
toisesta asiasta.... ja toivotaan parasta :;):.
Niin. Sitten voi miettiä kumpi on todennäköisempi. Keskivertokuljettaja pannuttaa paniikissa. Tai ABS järjestelmä pettää hätäjarrutuksessa. En muista lukeneeni yhtään jälkimmäisen kuvauksen tapausta, joten silloin kannattaa pelastaa keskivertokuljettaja ABS jarrujen avulla.
Oikeasti tässä voi kaivaa vuosien takaiset keskustelut esiin, silloin kun autoihin ilmestyi lukkiintumattomia jarruja. Veikkaanpa että 2020 viimeistään ollaan MP-tilanteessa samoissa tunnelmissa mitä nyt ollaan autojen kanssa, eli ABS jarrut ovat yleisesti hyväksyttyjä. Siihen asti voidaan toki toistaa tätä samaa jankkausta mitä autoillekin tehtiin.
Jos niitä abseja ei ole pyörässä, niin kyllä se niillä jarrutusharjoitteluilla pureutuu selkäytimeen että jarrukahvaa ei puristeta heti täysiä. Eli olen melko varma että jos olisit ajanut absittomalla pyörällä jonkin aikaa ennen tuota tapahtumaa, niin et olisi runtannut kahvaa pohjaan. Etkä olisi siten kaatunutkaan. Se että absit mahdollistaa tuollaisen jarrutuksen, ei tarkoita sitä että sellainen tulee tehdä aina. Toki sateella jarruttelu ilman abseja on haastavampaa... mutta pitää elämässä ollakkin haasteita. Eihän sitä muuten tiedä elävänsä ;)
Kun katsoo sitä, että 76 tähän saakka kirjoitetusta viestistä nooin 70 on "ABS-positiivisia" ja loput "ABS-negatiivisia", niin johtopäätös tästä asiasta on mulle tullut selväksi.
Voi olla, että olen jonkun mielestä väärässä, kun annan vaimon "laittaa kypäränkin päähän". Vaan olkoon sitten niin, jokainen tavallaan.
Kiitos kommenteista, taitaa tästä eteenpäin asian jankkaaminen olla kokolailla turhaa, mulle ainakin homma valkeni riittävällä tasolla.
Olisi se hienoa päästä kokeilee ABS-jarrulla varustettua pyörää, siis jarrutus testiä sitten vert tuohon nykyiseen. Yksi tyhmä kysymys herää. Kun ABS-jarruilla paniikki jarrutta, meneekö se lukkoon juuri ennen pysähtymistä, ainakin vanhoissa autoissa menee tietyn nopeuden jälkeen lukkoon (joku 5-10km/h).
Tähänkin on aika selkeä juttu, ajaa niin ettei tarvitse käyttää paniikki jarrutusta, sehän tarkoittaa yleensä että ajaa yli sen ennakoivan vihreän alueen yli, mitä näytetään autokoulussa, se vihreä turvallinen ympyrä.