Mitä teen hands freellä, jos en puhu :D. Toden totta, hands free aika ehdoton manuaaliaskilla kaupunkioloissa, plus sen luurin korvalla pitäminen pitkiä aikoja ylipäänsä vituttais.
Printable View
Aika moni varmaan pärjää ilman handsfreetä ihan sillä, että ottaa normipuhelimen kaiutintoiminnon käyttöön.
Ajokorttilaki edellyttää, että ajo-oikeuden haltija määrätään ajokieltoon:
jos ajo-oikeudenhaltija on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmesti vuoden kuluessa syyllistynyt moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.n...A?opendocument
jep, nykyään vaikka turvavyön käyttämättä jättäminen kolme kertaa siirtää kortin poliisin haltuun. tai sitten kolme kertaa puhelimesta saatu sakko.
olisi aika hupaisa tilanne, jos ajaisi kännykkkä korvalla, ilman turvavyötä ja pientä ylinopeutta vaikka ratsiaan niin kortti valtiolle :D taino ei siinä tilanteessa varmaan naurattaisi, mutta kuitenkin. toki itse tulee käytettyä vyötä ja vältän puhumasta kännykkään ajaessa, kajarin kautta tarvittaessa vaikka hieman epäselvää muminaa sen kautta kuuluukin ajossa (tai sit vaan mersun huono äänieriste syypää)
Ainakin kun itse satuin kokemattomuuttani ajamaan 140 kilometrin matkan aikana sen 200 metriä mäen alla 121 km/h, niin sitä muistolappua poliisisetä kirjoittaessaan muistutteli, että jos näitä tulee kolme seuraavan kolmen vuoden aikana niin ajolupa pittää ottaa pois.
Tämä perustilanne siis ilman mitään poikkeusmeininkiä, joita ehkä kai sitten voi olla jossain tapauksissa harkinnan ja käytännön ja naaman mukaan. Ehkä. Kai. Kaverin kaiman serkun mukaan.
Tässä ketjussa on nyt aika paljon mutua ja siksi väärääkin informaatiota, säännöt löytyy aika selvästi tuolta Poliisin sivulta. Esimerkiksi se, että mitkä rikesakot lasketaan "saldoon" ja mitkä ei:
Eikös siinä selkeästi sanota että kännykkään puhuminen lasketaan mukaan "saldoon".
Jaaha, no jo on. Onkohan tää jotenkin muuttunut parin vuoden aikana? Eihän tuo muisti mulla mikään maailmanluokan valo ole, mutta kyllä mä nyt vaan olen melko varma että kolmesta vuodesta se poliisisetä puhui. Muistan että sillä oli viiksetkin ja kaikki! Siis 2010 syyskuussa. Poliisilla.
Mulla ainakin on autossa sisämelu sitäluokkaa että siellä ei ilman korvatulppia viiti olla pitkää matkaa :D Handsfree löytyy, mutta harvoimpa on mitään soiteltavaa niin ei tuu käytettyä. Jos puhelin soi tulee vastattua ihan normaalisti kun asia kestää 5-15 sekuntia useimmiten. Paska säkä jos tällä välin jäis kiinni, toki.
mtv3.fi/uutiset/autokoulunopettaja-ottaisi-kortin-pois-joka-viidennelta
Täältä löytyi hyvä ratkaisu liikenneturvallisuuden parantamiseen (ainakin jonkun mielestä)
Meni törkeät ja tavalliset vaarantamiset sekaisin. Eli ihan normi vaarantaminen 16 pvs ja kaksi rikesakkoa. Oli nopeaa toimintaa kun sakko oli jo kotona ennen kuin ehti itse. Tuo kiistelyjuttu tuntuu hieman raskaalta. Varsinkin kun puhelimeen pitää vastata tuli se soitto mistä numerosta tahansa.
Tätä ihmettelen. Nyt vasta tajutaan että kortin voisi ottaa pois joka viidenneltä. No eikö perkele siellä insissä olla huomattu olenkaan 50 v aikana, tälle ei korttia vielä anneta. Tuntuu siltä että ei ole väliä ollut....
Joskus ihmetellyt että mihin se opetus on kadonnut, siis olet saanut kortin taskuun ja alat opettelemaan itse. Naurat/ihmettelet että miksi tuo toinen tekee väärin tuolla liikenteessä, niin miksi se tarttuu siihen toiseen. Miten siitä toisestakin tulee huonokuljettaja
Nyt on riskikuljettaja saanut korttinsa takaisin. Mistään en kuitenkaan löytänyt tietoa siitä, että nollaantuuko toi kertymä nyt rangaistuksen kärsittyäni. Eli onko mulla nyt kolme sakkoa pohjalla ja puoli vuotta pitää ajaa veitsi kurkulla vai onko siellä se puhdas nolla pohjalla?
sakkokertymät nollaantuu kun kortti on pois.
Toimenpide nollaa sinun kertymäsi.
Eipä taida nollata. Kolme kertaa vuoden sisään tai neljä kahdessa vuodessa. Ainoastaan toi ensimmäinen nollaantuu, ja sitä seuraavasta alkaa laskenta uudestaan (jollei jo ole sekin vuotta vanhempi, tai yli kahta vuotta tuohon neljänteen).
voi tarkistaa ajokortti rekisteristä. kyllä se nollaantuu kun kortti on pois.
muutama kuukausi sitten keskustelin asiasta paikallisen asioista päättävän poliisin kans. itselläni nyt neljä sakkoa vuoden sisään ja vielä kortti taskussa. tosin vuoden koeajalla kortti. vaihtoehtona olis ollu antaa kortti pois pariksi kuukaudeksi jolloin olisi kertymä nollaantunu.
Kun mulle määrättiin ajokieltoa n.kk sitten, kertoi korttikonstaapeli tilin nollaantuvan.
Kummasti tuntuu toi käytäntö vaihtelevan poliisien kesken.
Mulla 3 sakkoa vuodessa,siihen päälle varoitus ja vuoden koeaika,josta ehti 7kk kulua ja sakot ja kortti pois.
Luotetaan sitten tuohon nollaantumiseen. Toivottavasti ei tarvitse testata paikkansapitävyyttä.
Kyllä se "kertymä" nykyään ainakin nollaantuu jos käy kortti jäähyllä.
Poliisin sivuilla
"Rikkomustiedot säilyvät ajokorttirekisterissä viiden vuoden ajan ja toimenpidetiedot pysyvästi. Viimeisen kolmen vuoden aikana tehdyt rikkomukset vaikuttavat seuraamukseen."
Ei puhetta nollautumisesta, ja sitten kun näitä on tarpeeksi, siirrytään todennäköisesti sinne osioon "Vakava piittaamattomuus".
Teot, joiden perusteella ajokielto määrättiin, eivät kuitenkaan vaikuta myöhempien ajokieltojen määräämiseen. Kuljettajan virhetili siis nollautuu ajokiellon kärsimisellä.
Tossa mun viestissä.
Ja Vehviläisen kirjallisen kysymyksen vastauksessa. Silti en lähtisi koittamaan kepillä jäätä:grin:
ELV ei ole ALV (Heikki Kuitunen).
Mulla on lähimenneisyydessä ollut pariin kertaan lappu narulla. Aina on suullisesti muistutettu korttia hakiessa mikä on sen hetkinen saldo. Eli tätä tietoa vastaan ei nollaanu. Olen pariinkin kertaan astunut tähän yks per vuosi ei mitään haittaa miinaan. Viime kerta oli viikosta kiinni, että se kolme vuotta sitten saatu lappu olisi vanhentunut.
Myös tuolla ketjun alussa mainittiin että työnantajalta saaduilla todistuksilla olisi jotain merkitystä. Ainakaan minulta ei ole kyselty kuka perheen nyt ruokkii, vaan on sanottu, että eikös olisikin ollut järkevää ottaa asia mietintään ennen kortin menetystä.
Laki sanoo yksiselitteisesti että kolme sakkoa vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa eikä mistään nollaantumisesta ajokiellon jälkeen puhuta mitään.
Tämä tarkoittaa että jos määrätyn ajokiellon suorittamisen jälkeen on vaikkapa kolme sakkoa alle kahden vuoden sisään rekisterissä niin ensimmäinen uusi sakko kahden vuoden sisään ensimmäisetä rekisterissä olevasta vie kortin hyllylle. Käytännössä tarvitaan kaksi vuotta rikkeetöntä ajoa viimeisestä sakosta jotta sakkorekisteri nollaantuisi, sitä kun lasketaan käsillä olevasta päivästä aina kaksi vuotta taaksepäin.
Eikö tuo liikenneministerin vastaus ollut riittävän pätevä lähde?
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...4_2007_p.shtml
"Teot, joiden perusteella ajokielto määrättiin, eivät kuitenkaan vaikuta myöhempien ajokieltojen määräämiseen. Kuljettajan virhetili siis nollautuu ajokiellon kärsimisellä."
Ei suomi kuitenkaan niin paska maa ole, että olet kärsinyt kortittomuuden kolmesta sakosta vuodessa, ja seuraavan vuoden sisällä kännykkään puhumisesta ajaessa lähtis uudestaan kortti.
edit: Ideana on siis ettei samoista rikoksista voida rangaista kahteen kertaan. Tilanne nollaantumisen suhteen on mahdollisesti eri, jos alla on 2x rikesakko vuoden sisään, sitten otat kerralla 25päiväsakkoa ja siitä suoraa kortti pois. Näin kortittomuus on "rangaistus" tuosta yksittäisestä hölmöilystä, jolloin saldon pohjalle jää vielä ne kaksi rikessakkoa. (mutu)
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.n...4?opendocument
Ajokortin välttämättömyys töissä, tai muussa hyvin perustellussa tapauksessa otetaan huomioon tuon taulukon liukumien puitteissa. Varoituksella on mahdollista myös päästä, mutta se vaatii käytännössä saldoksi pelkkiä rikesakkoja, tai ainakin että osuu taulukon ekalle riville ja perustelee kortin tarpeen riittävän hyvin.
Nuo puheet kolmesta vuodesta liittyy siihen, että ajokiellon pituutta harkitessa otetaan huomioon myös ne 2v11kk sitten saadut kovat päiväsakot pahentavana tekijänä taulukon liukumassa.
No eipä ihme, että poliisilla on asiasta monta tulkintaa, jos edes lain säätäjä ei ymmärrä miten tilanteessa kuuluu toimia oikein. Toinen tekijä, mikä voi käytännössä sekoittaa pakkaa on se ettei poliisi itsekkään laske rikemaksuja sakoiksi. Vai onko joku saanut kortin hyllylle neljällä rikemaksulla kahdessa vuodessa? Siis niin ettei kuvioon liity mitään muita rikoksia tai törttöilyä, esim pahoinpitelyitä.
Rikemaksuilla? Kyllä lähti kortti.
Nimenomaan 4 rikemaksun arvoista ylinopeutta/1v 7kk ja kortti pois.
Ja ilman mitään muuta rangaistusta alla. Niin kun ne mitenkään vaikuttaisikaan...
Liikenneministeri puhuu ministerinä, siis poliitikkona jonka mielipide asiasta on tämä. Ministerin mielipide ei kuitenkaan ole laki ja laissa ei mainita sakkojen nollaantumista ajokiellon jälkeen. Vasta sen jälkeen kun ministerin mielipide on kirjattu lakiin normaalissa lain säätämisjärjestykessä on sillä merkitystä.
Ja kuten ylenpänä on jo mainittu ei ajokielto ole rangaistus vaan sillä pyritään katkaisemaan rikollisen toiminnan jatkuminen.
Tuossa nyt satunnaisesta KHO:n päätöksesta asiayhteydestään irrotettuja pätkiä:
"Poliisilaitoksen tieliikennelain 75 §:n 2 momentin 3 kohdan nojalla määräämä ajokielto on paitsi hallinnollinen turvaamistoimenpide myös rikoksen seuraamus. Seuraamus voidaan määrätä vain, jos on tehty rikos."
"Esityksessä painotettiin, että ajokorttiin kohdistuvat seuraamukset koetaan sakkoa ankarammiksi ja siten tehokkaammiksi keinoiksi vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen. Ajokielto käsittäisi sekä tuomioistuimen toimivaltaan kuuluvan seuraamuksen että poliisin toimivaltaan kuuluvat hallinnollisessa menettelyssä määrättävät ajokorttiseuraamukset."
Kansankielellä seuraamus = rangaistus. http://www.oikeus.fi/5850.htm
http://www.kho.fi/paatokset/47097.htm