Batmanninja kirjoitti
Aloitttajan kyssäreihin multakin joku kommentti, tuolla suunnalla myös käyneenä ja monet muutkin reissut tehneenä...
Kukin tyylillään, mutta itse suosin Ruotsin läpiajoa ja sieltä sitten Tanskan kautta Saksaan ja eteenpäin. Ei vaan jaksa ohittaa viittä miljoonaa rekkaa Balttiassa ja Puolassa. Vähän näkemistäkin.
Lähtiessä kannattaa miettiä minimimäärä kamaa mukaan. Pakkaa kerran, vähentää puolet, pakkaa uudestaan, vähentää puolet...
Palatessa on hyvä laskea tuliko kaikkia mukana olleita kamoja tarvittua, itse olen oppinut siihen että kaikkia mitä mukaan otetaan tarvitaan vähintään kerran reissun aikana. Ja matkalta voi hankkia lisää, harvemmin tulee ylimääräistä poisheitettyä...Matkustan kuitenkin mopolla aina ilman parempaa puoliskoa, jotta siinä mielessä sulla on haastavampi tilanne...
Et laittanut millä vehkeellä aikomus on matkaa taittaa, mutta varoitukset liian pitkistä taipaleista kannattaa miettiä omalta kannaltaan, miten penkissä hanuri kestää on tietty vähän pyörästäkin kiinni ja mitä vauhtia pitää.
Sadekeli syö ajohaluja ja kylmä rasittaa kroppaa ihan sairaasti, mutta yhtälailla paahtava helle pakottaa pysähtelemään enemmän, nestetankkausta ja sitten vessaan...Tankkaustauot, syömiset, kahvit ja röökitauot, puet sadekamppeet, riisut sadekamppeet - välillä on tuntunut ettei matka etene lainkaan.
Itse suosin ankaria päivämatkoja, 1000 km molemmin puolin. Vietän sitten perillä laatuaikaa ja matka on enemmän siirtymistä, mutta ajamisesta kuitenkin täysillä nauttien. Matkan varrella pysähdykset, tankkaukset ja syömiset suunnittelen etukäteen, taukoajan minimoiden. Esim. yöpaatti Tukholmaan, aamiainen paatilla, klo 6 maissa, välipala Helsingörin lautalla, myöhäinen lounas Gedserin tai Rödbyn lautalla ja sittenhän jaksaa vielä pari tuntia istahtaa. Alkuillasta hotellilla, illallinen ja nukkumaan. Näin matka etenee. Kaikki hotellit varaan aina etukäteen, suosin samoja missä olen aiemmin käynyt. Palvelu paranee.
Sadekamppeita en juuri koskaan enään vedä niskaan, Euroopan sateet on enempi kuuroluonteisia...Tosin yks kesä se kuuro kesti mulla 3 viikkoo...
Ja niin monta kertaa väsyneenä, nälissään, tankki tyhjänä, läpimärkänä ja kusihädässä hotellia etsineenä ei vaan viitti jättää sen varaan et löytyy se kuitenkin...Matkan varrella nähtävyyksien tsiigailu on vähän niin ja näin ajokamppeissa, varsinkin kuumalla.
Kroatiassa voi olla tosi kuuma. Itse satuin oleen perillä viikon, lämpö huiteli 40 C-asteessa kokoajan ja hotellissa / majapaikassa on pakko olla A/C, muuten ei jaksa. Dubrovnik, Trogir ja muut vanhat kaupungit on hienoja. Liikenne on hidasta.
Kannattaa majoittua johonkin pidemmäksi aikaa ja kierrellä lähistöllä vaikka yleisillä ettei tarvii ajovermeissä yrittää turistina olla.
Kroatiassa musta ihan parasta on se meri, saaret ja luonto. Merivesi on aivan tajuttoman kirkasta ja lämmintä. Niin että prätkä ja tamineet majapaikkaan, paatilla johki lähisaareen, uimaan, sukeltaan ja piknikille! Must!
Mutta ennenkaikkea mukavaa ja turvallista matkaa! Kukin tyylillään!:)