Re: Päävaloksi CREE LED:it
Itse laitoin Bemariin (R 1200GS) kumpaankin H7-umpioon aktiivijäähdytteiset Cree-ledeillä olevat polttimot. Polttimoasetelmassa on siis jäähdytyssiili jonka sisällä on pieni roottori. Koko setti virranmuunnospulikoineen mahtuu hyvin umpion sisään, täytyy vain tuohon umpion takakannen kierrekanteen suunnitella roiskevedenpitävä tuuletusaukko. Valokuvio on hyvä ja valoa piisaa. Näissä muunnossarjoissa on se hyvä puoli, että jos ledi posahtaa, niin 10 min työllä jopa reissunpäällä saa vaihdettua polttimon takaisin originaaliin halogeeniin.
Omat ledini ovat toimineet moitteettomasti. Tuota hajavaloa varmaan on, mutta valojen välkyttelyä ei ole tullut vastaan. Pimeässä en ole vielä päässyt ajamaan.
Kyllähän se halogeeni paljon enemmän lämpöä tuottaa koko umpion sisälle, kuin 5-osa tehoiset ledit. Ledit vaan tosiaan ei kestä kovin pitkään yli 85c lämpötiloja.
Ite olen miettinyt että parhaiten lämmön sais pois umpiosta lämpöputken avulla, siis sellasella mitä esim pv jäähyissä yleensä on. Yksi putki siirtää noin 15-20w lämpöä jopa 10cm matkan muutamassa sekunnissa.
Ledi olis siis umpion sisällä kiinni lämpöputken toisessa päässä ja umpion taka kuoren taakse jollain läpiviennillä se lämpöputken toinen pää kiinni isohko jäähdytyssiili. Pysyis varmasti lämmöt sallituissa ja tehoa voidaan ottaa ledistä enemmän.
Lainaa:
Triplex kirjoitti
Heatpipet ovat toimiva ratkaisu lämmönsiirtoon, mutta niitä pitää olla riittävästi. Nythän noissa ledeissä on jopa kuparisydäntä kiinni led-moduleissa ja itse siili umpion ulkopuolella. Heatpipeille ei yksinkertaisesti vain ole tilaa riittävästi. Umpiossa ei myöskään vaihdu ilma, joten se lämpenee hiljalleen joka tapauksessa johonkin kattolämpöön vaikka moduulin takana olisikin jäähdytystä.
PC käytössä 6kpl 6mm putkia pystyy siirtämään 50 asteen lämpötilaerolla about 150 wattia. Yhdellä 6mm halkaisijan putkella pitäis jäähtyä 10-15 W ledi ihan helposti.
Ittellä on muutama vanha pcjäähy ja ainakin yksi 10 w ledi, jos joskus ehdin niitä viritellä ja testailla, niin kerron kyllä kokemuksia tänne.