viikonloppuna ajellessa eelläajava otti sivuun ja näin ku aukes sivuikkunat raolleen :) selvästi halus vanhempi herrasmies kuulla millaset soundit lähtee kun ohitan. Ja lähtihän siitä ku puotti kakkoselle ja kään hanat kaakkoon!
Printable View
viikonloppuna ajellessa eelläajava otti sivuun ja näin ku aukes sivuikkunat raolleen :) selvästi halus vanhempi herrasmies kuulla millaset soundit lähtee kun ohitan. Ja lähtihän siitä ku puotti kakkoselle ja kään hanat kaakkoon!
Parikin kertaa on tämän kevään aikaan käyny niin autolla ajelessa että pyörä tulee takaapäin todella lähelle ja olen sitten sopivassa ohituskohdassa hiljentänyt, väistänyt pientareelle ja vielä vilkkuakin vilauttanut että mene edelle vaan. Mutta kummallakaan kerralla mopot ei ole tulleet ohi vaan jääneet sitten puskuriin kiinni roikkumaan ja tuo touhu minua ihmetyttää. Ärsyttävää ajaa jos pitää pelätä että millon on joku mopo niskassa. Ohi vaan rohkeesti.
Nuo perskärpäset niin auton kuin moponkin ohjaksissa on kyllä ihmeellinen laji. Paras tapaus taisi roikkua perässä n. 5-10metrin turvavälillä Vaasasta Tampereelle asti vaikka useampaan kertaan tarjosin tilaa ohitukseen. Tampereella motarin alussa sitten kokeilin, että missä vaiheessa se urpo sieltä älyää lähteä ohi. Kun vauhti oli tippunu reilusti alle kuuden kymmenen niin tämä sankari löysi vihdoin ja viimein sekä vilkun että kaasupolkimen. Parin kilsan päästä tuo sankari sitten löytyi seuraavan uhrinsa takaluukun tuntumasta.
Sulla on pitkät päällä tai ne kiinan ksenonit näyttää taivaalle.
Yleensä en tee mitään erikoisia manöövereitä muita tienkäyttäjiä kohtaan paitsi silloin, kun perässä on kuomukärry ja motoristi kyttää ohitupaikkaa. Silloin otan vähän lähemmäs oikeata laitaa (en pientareelle), että näkee milloin tie on vapaa.
Ainakin viime viikonloppuna Alastarolta kotiin palatessa Pxu pääsi nopeesti ohi mun matelevasta yhdistelmästä.. :cruising: :grin:
mä olen ottanu tavaksi,että jos pyörä on etummaisena valoissa ja mä tulenautolla siihen taakse niin ajan ihan hanuriin kiinni, että valot vaihtuis nopeammin...
jotku tajuaa sen ja siirtyy itte hiukan eteenpäin, jotku vaan mulkoilee vihaisesti peileihin, eikä ymmärrä siirtyä sen induktiosilmukan yli
ainakaan täällä meilläpäin valot ei vaihdu jos pyörällä oot silmukan päällä, tai sitten en vaan osaa, mutta heti kun tulee auto taakse niin vaihtuu
notta elkää potkiko multa maskia sisään ,yritän vaan auttaa...:blink:
Missä on niin tyhmä silmukka, ettei pyörästä valo vaihdu? On noita tullut jonkin verran pk-seudulla tullut koluttua ja aina on pyörällä toiminut. Kuulostaa aika erikoiselta...
Tulee muuten autoilijoiden merkeistä mieleen eräs tapaus asuntoautolla joka näytteli ohitusmerkkejä kun oli rekkaa tulossa vastaan, vilautteli jarruvaloja välillä ja lopulta kun yritin ohittaa blokkasi molemmat kaistat. Kaikenmaailman sekopäitä sitä liikkuu. Jotain röökiaskia ja limupulloakin sieltä lenteli välillä. Ja mitään muuta en tehnyt kuin ilmestynyt autolla perään maantiellä...
Mä en ainakaan väistä ketään, joka roikkuu mun ruosteisen pakun takapuskurissa. Jos ei osaa mennä ohi, nii nauttikoon mun 350tkm ajetun vanhan diisselilouskun katkusta. :D Ja jos ajaa perään, niin saanpahan uudemmat takaovet vanhojen ja ruosteenraiskaamien tilalle. Minun osuudekseni tieliikenteen sujuvuudesta riittää se, että ajan ennakoitavaa omaa ajoa. Joku vetää taas herneet nenään tästäkin, mutta senkun. Liikenteessä ei tarvitse, eikä kuulukkaan ajaa toisen puolesta.
Vastaavissa tilanteissa autolla ajaessa tulee annettua tilaa kyllä jos takaa tulee mopoilija :orgmp:
Itse kanssa käännyn tämän teorian puolelle, ei mutta Ruotsalainen ajokulttuuri tuleekin vuosien viiveellä Suomeen.
Itse täällä Ruotsin puolella asuvana ja ajelevana olen huomannut että tämä on uusi frendi täällä liikenteessä kantatieltä lähtee pihatie vasemmalle niin vilkutetaan oikealle hidastetaan ja jopa pysähdytään tien reunaan ja mukamas sopivassa välistä sitten pujahdetaan sinne pihatielle, ei tässä ole kuin parivuotta taaksepäin kun motoristi pariskunta kuoli vastaavassa kolarissa katsoivat että auto on pysähtynyt tien sivuun ja lähtivät ohittamaan niin auto kääntyi suoraan eteen.:pissed:
Moni antaa tilaa, koska takana tuleva motoristi liimautuu takapuskuriin.
Tässä risteyksessä ainakin on ollut sellainen silmukka, kun koittaa ajaa Turuntietä itään.
Espoo Bemböle
En tiedä onko tilanne korjattu. Muistaakseni siitä joskus laitoin infoa, mutta ei siihen ainakaan kukaan koskaan vastannut.
Hiljaiseen aikaan piti aina ajaa päin punaisia.
Entäs sitten? Eteenpäin Minä ajan enkä taaksepäin, paitsi peruuttaessani. Ei Minua ressaa se onko joku takaovissa kiinni vai ei, saa siinäkin ajaa Minun puolesta. Setä sininen voi olla toista mieltä, mutta ei se Minua silloin sakota, kun Minä ajan sitä suurinta sallittua nopeutta yleensä. :D
Kannataa käydä opintomatkalla. Liftaat aluksi vaikkapa saksassa jonku sprintterillä ajavan mummon kyytiin niin tahti ei ole liian kiivas heti alkuun.
Ei se peileihin katsominen ole loppujen lopuksi liian hankalaa edes suomalaiselle, opit varmasti kun aikansa treenaat. Lopuksi suoriudut liikenteestä aivan sitä Omaa ajoasi suorittaen, etkä ole edes turhaa haitaksi tai vaaraksi muille. :thumbsup:
Ainoat ketkä OIKEASTI ovat vaaraksi liikenteessä, ovat niitä ihmisiä, jotka keksivät omia sääntöjä liikenteeseen!
Tälläisten "sankareitten" arvaamattomuus suoranaisesti tappaa likenteessä. Se on ihan paree meitin vaan ajella yhteisten, voimassaolevien säädösten mukaan eikä lisäillä mitään omia sooloiluja esim.väistämisistä ja vaikka aiheen ulkopuolelta ryhmittymisistä.
Viittausta saksaan en ymmärrä, vaikka matkailua sielä usein harrastankin, mehän ajammehan suomessa.
Mutta kuten jo kirjoitin: Minä EN väistä, jos ei ohi pääse max. rajoitusten mukaan menevästä pakusta, saa ajaa perässä. :grin:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...ht=600&lang=fi
Barona Arenalla löytyy yksi, viime kesänä siinä seistiin useampi kerta pojan kanssa kun käytiin kentällä reenaamassa kevarin käsittelyä. Ei auttanut vaikka kahdella pyörällä meni silmukan päälle.
Pakko nyt sitten sen verran selventää että tietenkin se väistö tehdään sulkuviivan kohdalla, tai silloin kun muuten on sellainen tilanne että vastaan tulevien kaistaa ei voi / saa käyttää. Esm vastaan tuleva liikenne tjs.
Ja ei, tarkoitus ei ole oikeasti väistää pientareelle, vaan sen verran tilaa että siitä hyvin mahtuu, yleensä ihan helposti pysyy reunaviivan sisäpuolella.
ps. Eilen taas joku urpo kiilasi eteen kun oli liikenneympyrää lähestyttäessa liikenne jumissa. 10m kauempana alkoi tyhjä erkanemis kaista niin piti venata 10 minuuttia tän urpon perässä. Ei vaan pysty ymmärtämään....
Tuossa ei kyllä minusta ole järjen häivää. Jos vaikka joku pölvästi siitä vielä välistä suostuu ohittamaankin, niin aivan varmasti poliisi kiittää siitä molempia osapuolia isolla sakkolapulla ja törkeällä liikenteen vaarantamisella.
Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että on kertakaikkisen typerää kannustaa tai "yrittää pakottaa" joku ohittamaan täydellisen laittomassa ja kenties vielä vaarallisessakin paikassa tekemällä turhaan tilaa.
Edit: Jos haluaa jotenkin esimerkiksi näkymäesteen tilanteessa helpottaa motoristin ohitusta, niin vilkun vilkautus oikealle on se ainoa oikea tapa.
Onneksi olkoon. Olet juuri keksinyt moittimasi oman säännön.
Tieliikennelaki 2. Luku 19 §:
"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Tämä pätee riippumatta siitä ajatko itse rajoituksen mukaan vai et. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.
Oikea ongelma ovat ne kuljettajat, jotka tien päällä viimeiseen asti haluavat kouluttaa muita tavoille. Täällä foorumilla voidaan vääntää peistä, mutta ei kiitos liikenteessä.