Sanoovatten, että kämmennahkojen menetys se vasta kivuliasta onkin. Paljon ikävämpää kuin perusasfaltti-ihottuman. Ei kyllä ole kokemusta - ja toivottavasti ei tulekaan.
Printable View
Eipä noista kannata sen enempiä jeesustella. Kukin tekee miten tykkää. Tosin veikkaisin, että kun kerran hiljaisestakin vauhdista asfaltilla ilman suojia liukuu, niin tilannetta saattaa sen jälkeen arvioida uudelleen. Tästä on jopa hieman omakohtaista kokemusta. Valitettavasti.
Mopolla tuli penskana vedettyä ihan useampikin voltti ja sen jälkeen pyörittyä asfaltilla. Samantyyliset ajokamppeet oli sillonki päällä. Farkut ja nahkarotsi + avoruukku. Itte korjasin moponi ja nuolin haavani silloinkin. :grin:
Lämpimillä keleillä taajama-ajot menee farkuissa ja t-paidassa, pidemmät siirtymät meneeki sit jo takki päällä. Aivan tosikuumalla kelillä en edes viiti lähteä ajamaan.
Minulla on ollut 125cc skootteri alla eräällä Tyynenmeren saarella löhöillessäni - jouduin sitä varten ajamaan myös paikallisen ajokortin. Ja ei, minulla ei ollut mitään varusteita, ei edes kypärää. Perustelen julkeaa päätöstäni näin:
- Sikäläisessä lainsäädännössä on kohta, jossa ilman kypärää saa ajaa vain 40 km/h, ja potta päässä rajoitusten mukaan. Mutta saarella maksimirajoitus oli 50 km/h, joten...
- Noissa vauhdeissa olen mopoa ja polkupyörää ajanut ilman suojia koko elämäni (no, mopolla kypärän kera mutta polkupyörällä paljaalla edelleenkin). Kaatunutkin kyllä, ilman sen kummempia haavereita.
- Paikallisten sanonta: "Helmet? No. We are in paradise!":thumbup:
Suurempi vaara tuolla oli vääräkätinen liikenne. :kääk:
Mutta enpä kyllä minnekään kaukoidän hurlumheihin lähtisi ajelemaan ilman kypärää.
kuka mitenkin ajattelee, mutta hauskaahan tämän ajohomman pitäs kuiten olla, jos palentaa ..tusti tai on h..tin kuuma niin mitä J:tä tässä on ??
Maantielle laitan aina ajopuvun päälle tuulettumaan kuitenkin....
Jokainen varmaan osaa itse päättää millaisen suojaus-/mukavuustason haluaa, kumpaankin suuntaan löytyy perusteluita ja painottaa sit vaan sen mukaan vaivaako varma hiki vai potentiaalinen veri enemmän :dunno:
Omalla kohdallani painotukset muuttuivat kun yritin opetella lentämään taajamarajoituksilla, tietty eteentunkeneen auton avustuksella. Lento oli lyhyt mutta näyttävä, tosin laskeutuminen ei mennyt ihan putkeen. Hanskat olis säästäneet sormet, polvarit polven ja muut suojat todennäköisesti vähentäneet muiden ruhjeiden määrää. Rannemurtumalta ja vitutukselta ei luultavasti olis suojannut mikään.
Itsellä sellainen kokemus että olin juuri tällä mentaliteetillä liikkeellä ja matkaa noin 3km. Ajelin rauhassa ja ennakoitavasti ruuhkaiseen aikaan kun yhden liikennevalon lähestyessä huomasin jonon pysähtyvän edessä. Vihreät paloi mutta liittymän yli en olisi päässyt ja suojatielle en halunnut pysäyttää joten hidastelin vauhtia jarruvaloa vilkutellen (en oikeastaan edes jarruttanut vaan annoin valon vain palaa ja vauhdin loppua). Pysähdyin vihreille liikennevaloille ja kohta takaa kuuluukin ABS:n hakkaamista ja kumin vinkunaa kun uudenkarhea mersu(?) veti lukkojarrutuksen ja pysähtyi ½ metrin päähän takarenkaastani! Täytyy kyllä sanoa että hirvitti. Valo vaihtui punaiseksi ja edessä oleva pääsi nipin napin sen suositun suojatien yli johon itse olisin jumittanut.
Eli vaikka itse ajaisit kuinka rauhassa, ennakoiden ja ennakoitavasti niin valitettavasti autoilijat osaavat olla TÄYDELLISIÄ PUUSILMIÄ! Tuon jälkeen on kyllä pelottanut lähteä liikenteeseen ilman ajovarusteita. :dunno:
Mittari näyttää +26, kohta lähden käymään asiakkaalla keikalla pyörän kanssa. Ensin työkamppeet päälle, sitten Rukka niskaan ajosaappaiden kera ja ei kun huristelemaan. Vaihtoehtona ei ole lähteä 15km matkaa pelkät työkamat niskassa vaikka se houkutteleekin suuresti, ei ainakaan tule tolla varustuksella kylmä mutta on jotain suojaa nahan päällä jos ite tai joku muu koheltaa kuskin konttaamaan.
Itsellä on hellevarustuksena yläkropalle tällainen, hupparin alla: http://www.octane.fi/p/polisport-int...suojapaita/116
Hyvän tuntunen ja kohtuuhintainen :)
Jaloissa normi ajohousut, tosin oon miettinyt tappohelteiden varalle ns. mekaanikon housuja polvisuojilla: http://www.storm-motor.fi/ajovaruste...-housut-musta/
Ostin Saksasta "merkittömän" (joku paikallismerkki) mesh-takin, ja hyvin on palvellut. Yhden kerran olen kaatunut se päällä - ilman pyörää kun astuin alimmasta rappusesta ohi - eikä kyynärpäähän käynyt kipeää.