Tämä kyssäri varmaan sopii tänne parhaiten.
Olen siis ostamassa ensimmäistä pyörääni(käytettyä sellaista) ja muutama rekisteröintiin ja vakuutusmaksuihin liittyvää kysymystä on vaivannut mieltäni. Lisätään vielä, että olen sen verran nuori kaveri, että tämä on ensimmäinen ajoneuvo jonka ostan omiin nimiini.
- Kun olen pyöräni uudelta omistajalta lunastanut niin kiikutan paperit katsastusaseman konttoriin, jotta pyörä siirtyy omiin nimiini. Miten käy pyörän vakuutuksen kanssa? "Jääkö" siihen edellisen omistajan vakuutus voimaan joka vaihtuu omiin nimiini vai pitääkö mun samaan hengenvetoon käydä vakuutusyhtiöltä sellainen hankkimassa? Entä jos jätän vakuutuksen näin talven ajaksi hankkimatta, onko keväällä odotettavissa jotkut sairaat mätkyt vakuutusyhtiöltä?
Mikäli vanhan omistajan vakuutus siirtyy nimiini, niin alkaako minulle välittömästi tulemaan kuukausittain vakuutusmaksuja(kuinka suuria? kyse 08 R1)
Ajattelin kuitenkin näin talviaikaan rakennella pyörää tallissa, joten mikä lienee järkevin vaihtoehto tähän? Voinko esim pitää tallissa rekisteröityä pyörää, jossa ei ole lainkaan vakuutuksia? Sitten ajokauden alussa käyn neuvottelemassa pyörälleni hyvän vakuutuksen.
Olen kuullut myös tästä seisontavakuutuksesta missä pystyn itse määrittämään oman ajokauteni pituuden. Ilmeisesti tällöin talven(seisonnan) vakuutusmaksut ovat huomattavasti pienemmät? Millaisista summista puhutaan?
Toivottavasti saitte edes jotenkin selvää mistä kyse.
Auttakaa aloittelevaa motoristia!
http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/bowdown.gif