Lainaa:
(chainese @ Huhti. 16 2009,17:06) kirjoitti
Mulle tuli vastaava tilanne viime kesänä. Huoltamon pihasta meitsi lähtee kääntymään oikealle. Samaan aikaan äijä pakulla, jossa peräkärry kattoo, kun rupeen tulemaan sieltä, siis saman huoltoaseman pihalta 300m edempänä olevasta liittymästä. Noh minähän tietysti lähdin siitä tyylillä ykkönen ja urku auki. (joojoo saatto olla jopa ylinopeutta 0.1sec ajan). Noh tää kaveri kuitenki otti ja nosti kytkimen. Äijä katto vielä hymyssä suin kun täys kiihdytyksestä jouduin pistämään liinat tiskiin etten mäjähtäny transportterin kylkeen.
Tälle tapahtumalle en keksinyt muuta syytä, kuin että tämän volkswagenistin mielestä ajoneuvoa ei saa kiihdyttää pakua lujempaa vauhtia... Olin pikkasen ällikällä lyöty, jos mulla ois ollu hiukka nopeempi peli, niin en tiiä oisko mun reaktioajat riittäny tohon tilanteeseen.
Eiköhän tuossa ole käynyt se perinteinen.
Pakukuski kyllä katsoi kun olit kääntymässä huoltsikan pihassa ja näki että olet kaukana eikä kauempanakaan ollut muita lähestymässä. (ei ollut koska käännyit itsekin tielle).
Sitten kun hän oli katsonut vasemman suunnan, hän katsoi että oikealla on vapaata ja lähti liikkeelle, koska kummastakaan suunnasta ei rajoituksen mukaan ajava voi häneen törmätä.
Hänelle ei ollut ennalta arvattavaa että saapuisit tuon 300m tuppi nurin, vaan olisit risteyksessä vasta 22 sekuntia myöhemmin, jolloin hän on jo kääntynyt matkalla.
Jos olisi kolahtanut olisit todennäköisesti saanut sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Syynä ylinopeus ja liikennevahingon aiheuttaminen.
Voi olla että tulisin tahallaan eteen, mutta tuo olisi ollut se tarina joka oikeudessa olisi kerrottu ja se olisi todennäköisesti voittanut lautamiesten keskuudessa.
Se on tämä ennalta-arvattavuusperiaate. Sama minkä vuoksi jos kaupungissa ajat 30 km/h rajoituksella tasarvoiseen risteykseen 100 km/h *ja joku ei ehdi alta pois, niin sinä keräät kaikki sakot - vaikka olit "oikeassa". Ei vaan ole ennalta arvattavaa että joku saapuu paikalle kolminkertaisella nopeudella ja ei noudata molemminpuolista varovaisuutta risteyksessä.
Että pidetään se sinkki vähän vähemmän kireällä taajamissa ja risteysalueilla, niin sattuu kaikkia vähän vähemmän. Myös hengenmenoja.