-
Kiihdytin risteyksestä melko reippaasti ja tyhjää tietä edessä. täysin suorassa tiessä on semmoinen nyppylä jonka taakse ei näe. vauhtia varmaan 'vähän' liikaa, huomaan ennen nyppylää, että sen takaa tulee kävelijä vastaan vasenta puolta(musta katsoen, näen vain ylävartalon). En reakoi kävelijää sen kummemmin, enkä hidasta, kunnes nyppylän päällä tajuan, että sieltä tulee myös auto, joka väistää jalankulkijaa, eikä ole kaistallaan. Tilanne on ohitse alle kymmenysosasekunnissa ja väliin jää 0.5-1 metri.(auto tulee noin keskellä tietä, kun itse olen keskellä kaistaani, jos auto olisi ollut väistäjä, joka olisi täysin toisen kaistalla, se olisi osunut)
taas oppi uutta, kun ajaa nyppylään, niin jalankulkija vasemmalla tarkoittaa sitä, että jos sieltä tulee auto kapealla tiellä, niin se ei tule omalla kaistallaan.
Syitä? nopeus, väsymyksen aiheuttama aivoähky, joka ei osaa laskea, että jalankulkijan lisäksi vastaan voi olla tulossa myös auto joka on väistämässä jalankulkijaa.
-
Ajelen pienempää pääväylää (kolmenumeroista tietä, 80 rajoitus). Aion tankkaamaan vasemmalla puolella olevalle huoltikselle. Lähestyn huoltiksen liittymää. Vastaan tulee autoja melkein katkeamattomana jonona. Hidastan nopeutta keskiviivan vieressä, yritän sovittaa nopeutta niin, että pääsisin livahtamaan jonossa lähestyvästä hieman isommasta turvallisuusvälistä. Liittymä on kohdalla, samoin jonon katko, ykköstä sisään ryömintävauhdissa ja hanaa….vaihde jääkin vapaalle…valmiiksi kallistettu pyörä lähtee kallistumaan kyljelleen, olen poikittain kaistalla, autojono lähestyy. Tavallisesti niin hitaasti liikkuvaan jalkaan tulee jostain voimaa ja vauhtia. Raivopotkulla kaatumaisillaan olevaa pyörää pystyyn, toisella raivopotkulla vaihde päälle ja alta pois.
syitä, opittavaa:
20 vuoden ajotauon jälkeen ei ollut tullut vielä harjoiteltua kaikenlaisia tilanteita
uusi pyörä, uutuudenkarhea vaihteensiirto, oma tottumattomuus juuri tähän pyörään
miksi ihmeessä en laittanut sitä ykköstä jo päälle vähän aikaisemmin
-
ehkä tiukin paikka oli täs parivuotta sitte kun ajelelin karmeessa vesisatees varkautta kohden. mun peräs tuli rekka, ehkä vähän turhan liki mut altakaan ei päässyt poies ku letka eteni semmoista 75-80. no takaa tuli, tuskin oisin etes huomannut jollei rekka vilkuttanut valoja vastaantulijalle,rekan ohi merkiltä mainitsematon kotilo jonka ajatuksena oli ohittaa rekka ja sujahtaa, nippa nappa ennekuin tömähtää vastaantulijan nokkaan,juuri siihen koloon jossa mä olin.
No kiiruusti aivan oikeaan reunaan ja ajattelin ettei varmana onnistu koska vettä tuli todella lujaa ja tie oli tosi uranen niillä kohdin, todella ihottava tunne ku kurvasin vesipatjan ylitte, mut hyvin kävi ja kotilokin mahtui siihen mun ja vastaan tulevan keskelle kivasti.ja matka jatkui seuraavalle bussipysäkille http://www.moottoripyora.org/iB_html...ticons/eek.gif
toisaalta...kotilokuski tuskin edes näki mua koska ajelin aivan keskellä omaa kaistaa ,rekan heittämän vesisumun takia,kovahkon vauhdin takia ja jännityksestä ehtiikö takas omalle kaistalle. Ja etenkin kun ajopukuna oli mustat koretekstit.
Silloin kävi mielessä, et jos edes kerran auttaa jotakin niin käyttö kannattaa, meinaten keltaisten huomioliivien.
Jos jotakin oppi...
Kandee varoa ajamasta edellämenevän katveessa.Mieluiten vaikka nuollen keskiviivaa kuhan huomaa antaa tilaa vastaantulijoille/ohittajille.Ja pyrkiä hätistämään perästulijat etenkin jos ne ajaa turhan liki.
-
Kahdeksankympin alueella vastaan tulevasta autoletkasta lähti autoilija ohittelemaan. En tiedä oliko autoilija huomannut minua, mutta joka tapauksessa yritti palata aika nopeesti omalle kaistalleen heti ohituksen jälkeen. Kun kohtasimme oli hän vielä osittain minun kaistalla, joten piti väistää reunaviivan päälle.. Vähä säikähdin, mutta kylläpä siinä tiellä ois mahtunu menemään kaks autoo ja moottoripyörä rinnakkainkin..
Pari kertaa on keskustassa ajaessa tullut katseltua mittareita ja pään nostaessa huomannut ne auton jarruvalot siinä edessä.. Se on aika paha tunne, kun huomaa, että pitäis parin petrin aikana pysähtyä ja vauhtia on sellaset parikymppiä.. Eli ei kannata jäädä katsomaan niitä mittareita kovin kauan ja hätäjarrutuksia kannattaa harjotella myös..
-
Kaikenlaista sattunut, omia ja muiden mokia.
Hengissä silti http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gif.
Sykähdyttävimpiä kuitenkin vastaantulijamokat.
Kotilo nro 1: Vastaan pimeessä 90 asteen kurvissa. Väärällä kaistalla, täysin. Väistö lähes ojan kautta, stana http://www.moottoripyora.org/iB_html.../veryangry.gif silloin kyllä teki mieli kääntyä perään ja kuulustella http://www.moottoripyora.org/iB_html...ticons/mad.gif...Mutkassa oli talo ja 50 rajoitus, tyyppi leikkasi toisen kaistan kautta vaikkei ollut edes mahdollista nähdä vastaantulijaa. Ei ollut hänen ansionsa ettei tullut ruumiita, prkl!
Kotilo 2:
Mutkainen tie, peltoja. Silleen hyvin kasvaneita, vyötärömittaista mitälie kauraa. Vastaan auto... ja tätä lähtee ohittamaan toinen auto, vaikka meikä tulee vastaan. Ei mitään, taas kerran pientareen kautta väistö...tilaa just renkaanleveyden verran, kun meni sieltä hiekan kautta.
Onhan näitä, kaikkee ei edes jaksa muistaa.
Tarkkana saa olla.
-
Onpas tässä ketjussa tahti hidastunut rivakan alun jälkeen,
mutta vilpittömät kiitokset kaikille osallistuneille. Näitä on "kiva" lukea...
Omat läheltä-piti tilanteet ovat olleet toistaiseksi kovin pliisuja.
Alkusyksystä ajelin iltasella Tampereelta Espooseen,
tottakai moottoritietä, pimeässä ja sateessa. Tuli pidettyä jälkikäteen
ajateltuna ehkä turhan rohkeaa matkavauhtia 130+ kun tottakai
luotin mopoon, renkaisiin ja xenon-valoihin (eeh) kuin härkä sarviinsa.
Jälkikäteen kyllä hieman kylmäsi kun pari kertaa mietin että olisiko ehkä
sittenkin kannattanut pitää vaikkapa 15-20 hitaampi vauhti vaikka
olikin hieman märkää, vilpoista ja vitutti. Ei siinä enää nollariskillä menty.
Toinen vielä kesympi juttu oli, kun takaritsillä istunut 15v poitsu
(alkaa olla aikuisen pituinen ja painoinen ja ylikin) jossain valoissa
alkoi varoittamatta kurotella jotenkin niin, että meinasi tasapaino
mennä. Kun poitsu on yleensä osannut olla kyytiläisenä ihmisiksi,
tämä hölmöily tuli hieman yllättäen ja minulla oli hyvin rento asento
siinä eikä jalatkaan ihan niin tukevasti haara-asennossa maassa
kuin olisi voinut olla. Pienellä punnertamisella ja tiukkasävyisellä
keskustelulla jälkikäteen siitä selvittiin, eikä tullut kolhuja.
Yritän olla alkavallakin kaudella konttailematta...
-
Joitakin aikoja sitten ajelin piikkikustomillani lähes 90 asteen oikeelle kääntyvään kurviin ihan rauhaksiin (korkeintaan 40km/h). Kurvin keskellä olikin sellainen pikkuinen monttu mihin oli kasaantunut hiekkaa ja takapyörä suhautti sen päältä, lähti perse alta ja loirottamaan vastaantulevien kaistalla. Kaiken kukkuraksi vastaan tuli auto http://www.moottoripyora.org/iB_html...cons/crazy.gif, mutta onneksi takarengas otti pitoa juuri ennen törmäystä, sain pyörän omalle kaistalle ja suoristettua ja kotilokuski koukkasi hieman pyörätien puolelle joten tilanteesta selvittiin säikähdyksellä http://www.moottoripyora.org/iB_html.../thumbs-up.gif. Piti tosin pysäyttää pyörä tiensivuun hetkeksi ja odottaa että sydän alkaa lyömään tasaisesti... http://www.moottoripyora.org/iB_html...fused_orig.gif
Syyt: Tilannenopeus (?), hiekkaa kurvissa
-
Pakko kait avautua, vaikka tässä menee loputkin "rispektit" *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/bawling.gif
Olin viimevuonna ensimmäistä kesää ensimmäisen (ja ainoani), tämän nykyisen Trumpan kanssa kovassa kiireessä menossa 7-tiellä maailmansodassa kuolleiden suomalaislentäjien muistomerkin paljastustilaisuuteen. Amatöörinä roikuin ihan rekan perssiissä kiinni kytäten ohituspaikkaa.
Suoranpätkän avauduttua, 6 vaihteella hana auki. Vaikka vanha Trumppa ei ole mikään tykki, niin vääntöä on mukavasti, ettei tarvii kokoajan vatkata vaihteita.
No puolivälissä rekkaa, näin pakutaksin tulossa vastaan.
Nopeudesta ei varmaa tietoa, ehkä 130. Päätin kokemattomana (kotilokuski-refleksi) palata rekan taakse.
Tässähän olis jälkeenpäin ajateltuna pitäny kääntää vaijeri vielä kireemmälle, ja mennä aivan rekan kylkeen (ellei peräti ohikin ennen taksia).
Siinä etusta painaessa (huom. takapää kevenee) muistin, ettei hitaissa vauhdeissa takanen oikein ikinä tuntunut ottavan kovasti kiinni. Varmaan painoin kiireessä myös vähän reippaammin, sillä seurauksella että takanen meni lukkoon.
Takapään pyrkiessä rinnalle, refleksin toimivat oikein, ja tuuriakin rupesi kerrankin löytymään.
Lapikas ylös jarrulta, samalla kun käytin autoilusta tuttua vastaohjausta, eli eturengas tiensuuntaiseksi kun peräpää lähtee luisuun.
Sen jälkeen tangosta tiukka ote, koska pyörän oikaistua se hieman voplaa.
Ja tuurilla takas rekan taakse omaan koloseen, ennen vastaantulevaa taksia.
Siinä sitten muutama syvähenkäisy, ja nuppi punottaen rekan ohi, rekkakuskin ilmoittaessa torvella mielipiteensä edellisestä ohitusyrityksestä. Kyllä hävetti *http://www.moottoripyora.org/iB_html...withstupid.gif
Jos joku menee näin tyhmiä tekemään, ja tästä on siihen apua, niin menkööt rispektin jämät.
Syy: kiirestä johtuva aivojen narikkaan jättäminen, ja aloittelia-kuski, joka ei ole vielä ikinä edes kontannu.*http://www.moottoripyora.org/iB_html...2ass_1_prv.gif
-
Tässä muutama niistä lukemattomista läheltäpiti-tilanteista.
1.
50-alueella vauhtia n. reilu 100km/h Tapiolasta Olariin päin lähtevät kaksi kaistaa vaihtuvat 1-kaistaiseksi. Fiksuna hemmona ajattelin ohittaa koko oikeata kaistaa ajavan letkan. Palatessani omalle kaistalle kesken mutkan(vauhtia n.100), on kaistojen väliin jäänyt hiekkaa. Tyylikkäässä sivuluisussa mutkaan ja pito nappas siinä puol metriä ennen kanttaria. Siitä sitten muutaman röökin mittaiselle tärinätauolle.. http://www.moottoripyora.org/iB_html...cons/crazy.gif
syy. hitusen liian kova tilannenopeus ja hiekka kaarteessa.
Pelastuin mahtavien ajotaitojeni kautta. Onnistuin ajaa mutkan sivuluisusta huolimatta loppuun saakka,enkä jarruttanut, jolloin olisin varmasti ajanut ulos.
2.
Testasin pyörän huippuja ja vauhdin tiputtua sinne vähän reiluun 200km/h ei tuntunu enää missään ja nousin huolimattomasti pleksin suojista pystymmäksi. No eihän se ilmavirta mitään pientä ole vielä reilun parin markan nopeudessa---> meinasin lennähtää veke koko pyörän kyydistä. Onneks jaksoin pitää kiinni.
syy: pienoinen ajattelemattomuus kovassa vauhdissa.
3. Mechelininkadulla jonossa NAISkuski vaihtaa suoraan mun päälle kaistaa. Peiliin kopsahti, jonka jälkeen salaman nopeilla reflekseillä väistö ja alta pois. Sai naiskuski sivulasiinsa muutaman koputuksen kevlarhanskoista seuraavissa valoissa!! http://www.moottoripyora.org/iB_html...ticons/mad.gif
syy. Sokea autokuski
-
Laitetaannyt omatkin kokemukset tänne:
1. Humalainen könyää pysäköidyn auton takaa eteen. Pyörä ollut mulla käytössä kuukauden. Liian tiukka jarrutus ja takapää irti. Kyljellän käytiin, mutta mopoon eikä humalaiseen tullut kolhuja. Syynä allekirjoittaneen kokemattomuus, liian kova nopeus keskusta-alueella ja humalaisen toikkairointi keskellä katua.
2. Ajelin reipasta vauhtia pitkin mukavaa maalaistietä kun loivan ysikymppisen mutkan takana oli puimuri poikittain tiellä. Absit huusi leipää ja pyörä pysähtyi pari metriä ennen leikkuupuimuria.
Liian kova tilannenopeus tiehen nähden.
3. Liikenneympyrässä joku emäntä yritti ajaa ylitseni pikkupakulla. Ajelin Oulu-Kemi välillä ja siinä välillä olevissa liikenneympyrissä naisihminen pikkupakullaan tunkee kotteronsa suoraan kylkeeni. Töötit soi hetken aikaa ja meikäläisen käsimerkeistä varmasti pystyi päättelemään mielipiteeni hänen havainnointikyvyistään.
Syynä yksinkertainen havainnointivirhe. voi sattua melkein kelle tahansa.
-
1. Pikatiellä joku käänty kotilolla eteen. Onneks ei ollu vauhtia ku sen 90 ja ehtisin väistää, autokin hiffas jopa jarruttaa ennen ku mösähti. Sen jälkee oonki kytänny melko hysteerisesti että mitä risteyksissä tapahtuu..
Syy: selän takaa paistava aurinko.
2. Kolmion takaa joku kotilolla eteen. Sade justiisa kastellu ihan uuden asfaltin. Hetki siinä luisteltiin millon mitäki peri, mut pystyssä pysyttiin.
3. Kolmion takaa pakettiauto + traileri. Onneks pyörässä oli hyvät jarrut ja mulla silmät päässä.
-
Ohan näitä kun vaan muistas kaikki http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gif
1. Toista kertaa mutkapätkällä ja ensimmäinen nopea vasemmalle kaartuva mutka, osaavampi kaveri ajo edellä ja tietysti piti perässä pysyä. Tien reuna rupesi lähestymään uhkaavasti ja usko rupes loppumaan, onneks oli sentään järkeäkin mukana, kaasu pois, ukko pystyyn ja vasen jalka smoto tyyliin tienhen kiinni, säikähdyksellä selvittiin.
Syy: kokemattomuus, liikaavauhtia taitoihin nähden
2. Mökkireissulla taas veljen perässä ajamassa, veli lähtee jonosta ohi juuri ennen loivasti oikeelle kaartuvaa ylämäessä olevaa mutkaa, katsoin hetken autojen välistä että tuleeko ketään vastaan, ei tullut eli lähdin perään. Juuri kun olen päässyt ekasta autosta ohi tulee tottakai se vastaantulija. Siirryin keskiviivan päälle niin lähelle vieressä olevaa autoa kun vaan uskalsi mennä ja jarrutin takarenkaan lukkoon. Pääsin juuri vieressä olleen auton taakse kun vastaantulija suhahti ohi. Vaati aikapitkän suoran ennenkun uskalsi lähteä seuraavan kerran ohi.
Syy: malttamattomuus, perässä piti pysyä
-
Suora tie tänään Kuurilassa. Vauhtia sallitut 80-90 kmh. Katse harhaili oikealla, missä pellon takana radan viertä kulkee huoltotie, jolla olisi joskus kiva vetää kilpaa junien kanssa...
Keskellä suoraa on risteys, missä suoraan yhtyy tie vasemmalta. Vasemmalta tulijoilla on kolmio.
Siinä ajatuksissani pörrätessäni huomaan yhtäkkiä vasemmasta silmäkulmasta, että "tuohan tulee päälle, jumaliste!" Vasemmalta tulevalla tiellä oli huomaamattani lähestynyt risteystä vanha pariskunta punaisella Pösöllään. Pappa eikun posottaa ympärilleen katsomatta risteykseen kääntyäkseen vasemmalle. Meikäläinen tulossa törmäyskurssilla parinkymmenen metrin päässä lasissa se 80-90.
Jarruttamisesta oli tuossa vaiheessa turha haaveilla. Hallitut kaatamiset ja muut sirkustemput on niitä varten kun sellaisiin uskoo. Jäljelle jäi siis väistäminen. Oikeata nyrkkiä eteen ja oikealta pientareen kautta ohi! Aikaa oli tuskin pari sekuntia. Mielessä vilahteli irti leikkautuneita vasemanpuoleisia jäseniä ja muuta mukavaa.
Tuli kerralla rahastettua kaikki ne pösilöt harkat, kun olen kiemurrellut pikatiellä ja yrittänyt sata lasissa pujotella keskiviivanpätkiä. Työntövastavihtaohjaus rulettaa!
Ja lopulta kaikkein eniten tässä harmittaa se, että päästin moisen tapahtumaan. Näkyvyyttä oli ja niin poispäin. Silloin, kun ajetaan noiden muiden vielä idiootimpien joukossa, ei saa katsella puskia ja unelmoida!
On mukavaa päästä tänään tänne tekemään tuhannes lisäys. Be carefull out there!
Ja sitten http://www.moottoripyora.org/iB_html...beer_1_prv.gif
-
Keskiviikkona Helzinkissä Ruoholahdentiellä. Klo 16 ruuhka. Liikenne teki perus pumppausliikettä liikennevalojen takia. Seurasin peileistä takana tulleen kotilokuskin puuhastelua ja päätin pitää kaveria hieman tarkemmin silmällä. Jono lähti jälleen vetämään ja pysähtyi kuin seinään 100 metrin jälkeen. Peileistä ehdin katsomaan, ettei SEAT-kuskia kiinnostanut liikenne vaan joku ihan muu -> tuikkasin autojen väliin keskelle. Luojan kiitos niin tein, sillä kotilo tuli renkaat lukossa alle metrin päähän edessäni olleen auton takapuskurista.
Syy: kotilokuski kiinnitti huomionsa muualle. Selvisin, koska olen täältä lukenut kauhutarinoita yliajoista. Kotiin päästyäni kaivoin kaappiin unohtuneen selkäsuojan ja otin sen aktiiviseen käyttöön.
-
1. ajoin tietyömaalla asfaltin vierellä (idiootti, tiedän) tärytetyllä sorkulla reipasta marssivauhtia kun eteen tulee puolimetriä syvä loivareunainen monttu -> ilmat pihalle etuiskareista ja äijästä mutta pystyssä selvisin
2. metsäautotiellä tulee tukkirekka täydellä kuormalla vastaan, en viitsinyt jäädä odottamaan väistääkö, vedin hondan ojan pohjalle
3. venäjällä tukkirekka hiekkatiellä vastaan peräkärry sivuluisussa poikittain koko kaistan leveydeltä. Oikes juuri ennen meitä, olin toinen letkassa mutta lähetä meni silti...
Tienpäällä läheltäpiti on yleensä aina liian suuri tilannenopeus, liian kovaa kurviin tai risteykseen jne. Kaupungissa henkilöautojen kaistanvaihdot ja perään ajot, niitä toki voi ennakoida huomioimalla ympäristöä ja ajamalla itse "loogisesti" ts. jotenkin siten kuin muut olettaa sinun etenevän (käytän yliherkästi vilkkua, vältän älyttömiä kiihdytyksiä jne. )
-
1. Työstä lähdettyäni kiireellä kaverin perään ja pienoista ylinopeutta ajettuani sain kaverin kiinni viimeisessä tien risteyksessä, ennen kotia. Nyt näytetään kaverille tyyliin urku auki. Parisataa lasiin tutulla tiellä ja sitten muistaa seuraavan mutkan, tehokasta jarrutusta, mutta vauhtia liikaa, mutkassa hiekkaa, huonot kamat päällä(toppatakki ja college housut), joten ei uskalla kantata jos vaikka lähtee alta ja asfaltti ei ole pehmeä... päätöksenä pyörän nosto suoraan ja ohjaus suoraan kohti mutkan jälkeen aukenevaa peltoa. Vauhtia vielä reilusti. Pyörä luiskahtaa alta ojaan viettävässä reunassa ja saa jatkaa omineensa matkaa, mies pyörii yksin vapaana ja kypäräkään ei kolahda maahan. Armoton kiroaminen ja nopea nouseminen tienlaitaan huitomaan kaverilta apua, joka kerkesi paikalle vasta kun olin kaatunut ja kerennyt juoksemaan tienlaitaa. Nopeudesta kertoo jotain se, että tienristeyksestä mutkaan on n.500m. Pyörästä katteet ja etupukki solmussa, pumput antoi onneksi kiinnityksistä periksi ja eivät menneet solmuun. Multaa ja paskaa paikat täynnä. Itsellä naarmu nilkassa... uskomatonta tuuria... en tuon jälkeen ole koskaan ajanut ilman ajokamoja edes lyhyitä matkoja.
Syy: tilannenopeus, provosoituminen
2. Piikkiaikoina pimeässä sadekelillä tutun auton perässä ajoin liian likellä ja auton alta paljastui rusakon raato keskelle ajouraa. Nopea väistöliike ja selviän säikähdyksellä. Turvaväli on ollut siitä lähtien kunnossa.
Syy: turvaväli, ennakointi
-
Kesällä -07 suunta kohti Saynätsaloa, n.25 km Tuohikotin suuntaan tiukahko mutka oikeaan kanttaan pyörää keskellä omaa kaistaa kohti tulevaa mutkaa, onneksi huomaan LUJAA lähestyvän sinisen auton viime tingassa saan nostettua pyörän pystyyn ja väistettyä pientareelle. Auto leikkasi vain n.95% mutkasta. Emäntä säikähtää aivan helevetisti, mieli teki kyllä kääntää pyörä ympäri ja ottaa ko. sankari kiinni...jotenkin jäi semmonen fillis ettei aivan selvinpäin tainnu olla liikenteessä. 5 minsan tauon jälkeen päätettiin sitten jatkaa matkaa eteenpäin...
-
1. Tutulla mutkatiellä 80-alueella tutulla Kawa-sotaratsulla kunnon kanttailuissa. Sen parhaan mutkan jälkeen koko tien pahin mutka, sokea tiukkeneva oikea ylämäkeen niin että keventää, ja reipasta ylinopeutta pimeästä kohdasta vastaantuljoiden kaistan keskellä. Äkkiä pyörä omalle kaistalle ja eikös seuraavan mutkan takaa tulekin jo auto vastaan.
Syy: Liiallinen kepitys omaan taitoon ja pyörään nähden.
2. Campingiin lähdössä kahta päälle laukut kiinni ja telttakamat takana vielä. Helsingissä päässyt ajamaan alle 10 min, kun Töölössä 90 asteen oikeassa (kuivalla kelillä) viemärikannen päältä. Takarengas alta, jalkatapit kirskuttaa maata kelpo sladissa mutta saan jotenkin potkaistua pyörän pystyyn. Kyytiläisellä viikonlopun nilkka hiukan kipeänä - onneksi en itse aja metriäkään ilman buutseja tai olisi käynyt varmasti molemmille heikommin. Vauhtia alle 40.
Syy: Huomiokyvyn heikentyminen - huono takarengas.
-
1 Hiekkatie, 'hiukan' sudittelua, notkelmaan, josta nyppylän jälkeen kääntyi tiukka oikea ja sitten loiva vasen.
2 Tiukkaan oikeaan vika ajolinjaa ja liian kovaa... Ei ollut enää pudasta vaan hiekkaa ajouran vieressä, kun en tarpeeksi saanutkaan taitettua.
3 Ojaan, josta nousu loivassa vasurissa takaisin tielle....
4 Tuttu paikka, liikaa nopeutta. Onneksi ei vastaantulijoita!!
5 Oma syy, ei kenenkään muun!
-
Olin menossa yhtenä aamulla töihin ruuhkan hiljennyttyä ja odottelin yhdessä valoristeyksessä vihreiden vaihtumista. Olin ainut ajoneuvo ko. risteyksessä ja olin ajamassa suoraan. Vihreät vaihtuivat, lähdin liikkeelle, katsoin vaistomaisesti vasemmalle ja sieltä tuli iso kuorma-auto ~50-60km/h. Pysähdyin, koska kuorma-auto ei osoittanut hiljentämisen merkkejä. Niin vaan kuorma-auto ajoi täyttä vauhtia päin punaisia. Keskellä risteystä kuskin pää alkoi pyöriä (liekö hokasi mitä tuli tehtyä?).
Syy: vasemmalta tullut ajoi päin punaisia.
Mitä tästä opimme: kannattaa liikennevaloissakin varmistaa, että kukaan ei tule päälle. Onneksi katsoin silloin sinne vasemmalle, ja nyt olen vielä entistäkin varovaisempi.
-
Menossa kehä 1 itään päin ja hetken kuluttua kääntymässä Hämeenlinnanväylälle keskustaa kohti. Kannelmäen/Haagan liittymästä tulee autot samalle kaistalle, joka kääntyy keskustaan. Itsellä vauhtia 80-90, Kantsusta tulevalle autolla ~40, ajan kaistan vasenta laitaa, koska oikealla on koloja asvaltissa(jyrsitty jotain merkintöjä pois). Ajattelen, että ohitan tämän auton ja vaihdan kaistaa...voihan vit.. se tulee eteen ilman vilkkua. Selvittiin tällä kertaa tiukalla jarrutuksella, jotain jarrutuksesta kertoo se, että kumi vingahti pari kertaa. Onneksi ei tullut ketään kovin lähellä takana.
Opetus: Suhtaudu kaikkiin niin, että ne yrittävät tappaa sinut. Älä oleta, että ihmiset käyttäisivät vilkkua. Väärä liikenteen lukeminen, olisin voinut myös hiljentää aiemmin ja vaihtaa kaistaa tämän auton taakse.
Ihmettelyä: Miksi ei käytetä vilkkua? Miksi ei kiihdytetä liikenteen nopeuteen kiihdytyskaistalla?
-
Lauantaiaamupäivä Tampereen Koivistonkylässä. Näkyvyys hyvä, tien pinta puhdas ja kuiva. Ajelin rauhassa kahden auton perässä Koivistontietä Euromarketille päin, kun nainen päätti lähteä liikkeelle oikealta huoltoaseman pihasta edellä menevän auton jälkeen suoraan eteeni. Nainen huomasi minut ja pysähtyi, kun oli jo ajanut auton keulan kokonaan minun kaistalle. Onneksi vastaan ei tullut ketään ja ehdin väistämään vastaantulevien kaistan kautta. Tilanne syntyi kuitenkin niin nopeasti etten ehtinyt edes viittomakielellä kommunikoimaan. http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif
-
Pakko mainita yksi viimeviikonloppuna ollut tilanne.. vaikkei se mikään kummonen ole, sitä peruspaskaa http://www.moottoripyora.org/iB_html...ticons/mad.gif .
No, anyway. Ajelin tässä Oulun keskustassa.. ja jotenkin osasin ennakoida, että tuolta vasemmalta saattais tulla joku mulkvisti kylkeen, vaikka sieltä tulevan täytyykin väistää. Ja siinä risteyksen edessä oli vieläpä iso pakettiauto, mikä peitti sen näkyvyyden sinne vasemmalle. ONNEKSI aloin hidastelemaan siltä varalta, jos sieltä sattuisi tulemaan joku venäläistä rulettia pelaava hullu. NO KUINKAS OLLAKAAN, niinhän sieltä tuli. Mukulakivet olivat ihan märät (lue:liukkaat) koska satoi vettä, mutta onneksi sain mopetini pysähtyyn koska ennakoin sen tilanteen ja olin hidastanut nopeutta hyvissä ajoin. Ja arvatkaahan, se hiton autokuski näki mut, mutta silti vaan valuu mun eteeni.. helvetti sentään!!!! Vaan kyllä mä puistelin siinä päätä, ja sit se tollo vielä pysähty siihe keskelle tietä.. no voi hyvää päivää mikä idiootti! Olis nyt menny sitten siitä kerta piti tunkea eteen. Jos vauhtia olisi ollut enemmän, eli en olisi ennakoinut että joku voi tupsahtaa sieltä eteeni, seuraamukset olis ollut:
Moottoripyörä auton kylessä, kuski maassa tekemässä tuttavuutta mukulakivien kanssa! http://www.moottoripyora.org/iB_html.../veryangry.gif
-
Tänään töistä kotiin matkalla meinasin päätyä rekan perän koristeeksi. Rekka oli vaihtamassa liittymästä kaistaa vasemmalla ja itse vaihtamassa kaistaa oikealle rekan taakse, katson viereeni että tilaa on ja kun katson takaisin eteen niin rekka onkin melkein pysähtyneenä. Nopealla jarrutuksella ja säikähdyksellä selvittiin.
Syy: Ruuhka, rekka ei päässyt vaihtamaan kaistaa joten joutui melkein pysähtymään, oma tarkkaavaisuus muualla, liian pienet turvavälit.
-
Tähän mennessä tasan 1 kpl, tänään aamulla.
Parkkihallilta lähdettäessä ensimmäisenä T-risteys, jossa itse tulen sivutieltä, joka yhtyy 4-kaistaiseen tiehen. Risteys on normaalisti valo-ohjattu mutta viime viikonlopun aikana joku on rullannut tuon valo-ohjauksen kaapin siihen kuntoon että valot ei enää edes vilkuta keltaista vaan ovat täysin pimeänä. Siitä risteyksestä minun pitää kääntyä vasemmalle, eli ensin kahden kaistan yli ja sitten kaasua. Aamulla liikenne on suht hektistä kun Laajasalon ja Jollaksen työläiset painaa +70km/h viidenkympin alueella keskustaa kohden (sinne minne minäkin), liikenne toiseenkin suuntaan on aika rajua ja kun joukossa poukkoilee useampi paikallisbussikin ei kovin montaa pyörän mentävää rakoa löydy liikennevirrasta.
Aamulla odottelin suojatien päällä 4-5min että sopiva rako löytyy. Lopulta vasemmalta ei tullut ketään, ja oikealtakin vain kaksi autoa, molemmat oikealla kaistalla jolloin ajattelin että voin hyvin siirtyä vasemmalle kaistalle ja kiihdyttää siinä vauhdin sopivaksi. Ei muuta kuin ensimmäisten kaistojen yli, vilkaisu vielä oikealle ja vasemmalle kaistalle. Samassa suhahti keulan ohi musta corolla. Matkaa auton ja pyörän välissä oli 2 metriä, jos sitäkään. Eikä kyseessä ollut edes se jälkimmäinen näistä kahdesta autosta (jolloin kyseessä olisi ollut ohitus) vaan sen kahden auton letkan ensimmäinen ajoneuvo oli vaihtanut kaistaa keskellä risteystä, enkä edes näe syytä miksi. Noi kaksi kaistaa jatkuu samaan suuntaan vielä ainakin kilometrin ennen kuin se oikea kaista päättyy...
-
1. Kaupunki ajossa Porvoossa jonon pysähtyessä liikennevaloihin paniikki jarrutus ja takapyörä lähti alta pois. Onneksi en kaatuntu.
Liian lyhyt turvaväli
2. Auto kääntyi eteen. Onneksi huomasin ajoissa ja vauhti oli maltillinen niin sain hiljennettyä.
Autoilija ei huomannut tai ajatteli ehtivänsä livahtaa edestä.
Näillä menty toistaseksi..
-
Käännyin kehä III:lta Tikkurilaan. Vilkku päälle, katsoin että oikealla ei ollut ketään. *Käänsin kaistalle. Takana tullut 406 Pösö Tuikkasi ilman vilkkuja oikealle puolelle, kylkeen kiinni.
Onneksi peilissä jotain vilahti. Nopea ohjausliike, en siirtynyt kaistalle...Pösö jatkoi hetken rinnalla. jarrutti ja veti takaisin vasemmalle, Kehälle...
Mukava olo kun ranskalainen pelti on aivan oikeassa jalkatapissa kiinni.
Pösökuskin vieressä istunut tukevahko ikänaisolento näytti vielä mennessään keskisormea.
Sellainen kaunokainen oli ihan oikein noin perhanan sokealle kuskille - ellei se ilmestys ollut sittenkin opaskoira...
http://www.moottoripyora.org/iB_html...02moto_prv.gif ajakaahan turvallisesti *http://www.moottoripyora.org/iB_html...02moto_prv.gif
-
1. Olin ajellut jo pidemmän tovin ympäri kylää, alkoi hiukan jo väsyttämään ja ajattelin, että nyt on aika mennä huilailemaan. Tulin valoristeykseen, yksi auto odottaa valoissa, valot vaihtunut jo vihreälle mutta auto ei liiku. Vaihdoin vaihteen pienemmälle, mutta ajoin kuitenkin melko normaalia vauhti n. 30-40km/h, auto ei edelleenkään liikkunut, tajusin liian myöhään, että kuski ei huomaa vihreitä, joten napakka jarrutus ja väistö oikealle kaistojen väliin. Vilkku osui hiukan auton takapeltiin, ei onneksi muuta.
Syyt: Väsymys, liika luottamus autokuskiin, autokuskin kiinnostus valojen vaihtumiseen.
2. Löysin uuden mutkapätkän lähiseudulta, ajelin toista kertaa sitä reittiä eli se oli jo ihan tuttu pätkä. http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif
En tiedä syytä, mutta ajon jostain syystä muutaman mutkan tosi rauhassa ja varovaisesti. Onneksi näin tein, koska yhdessä oikealle kaartuvassa mutkassa vastaan tuli täysperävaunurekka joka selkeästi oli ennenkin ajanut kyseistä pätkää ja kaveri käytti 80% tien leveydestä mutkan kohdalla.
Huomasin ajoissa rekan ja ehdin väistämään tien reunaan ennen kolahdusta.
Syyt: Täysin rekkakuskin, helppohan se on ajaa 30 tonnia painavaa myllyä, kun kaikki vastaantulevat jäävät toiseksi, kusipää! http://www.moottoripyora.org/iB_html.../veryangry.gif
Ensimmäistä kautta ajelen ja todellakin varovainen saa olla. Ei taida yhtään ajokertaa olla, että ei olisi ollut jonkunlainen läheltä piti tilanne. http://www.moottoripyora.org/iB_html...s/sad_orig.gif
-
Tulipa taas mieleen jo parin vuoden takaa.
Kaverin kanssa kahta päälle jossain Kauniaisissa päin, meikäläinen kuskina uskollisella Kawalla liikennevaloissa. Piti sitten näyttää Hondaan hurahtaneelle kaverille miten valoista lähdetään 750 kuution ja 50 villihevosen voimin. Kierrokset likemmä seitsemään tonniin ja kytkintä ylös kun vihreä vilkkuu, noh Kawahan puraisi monttuun lisäpainon ansiosta kuin liimattuna sillä seurauksella että ripeän lähdön lisäksi keula karkasi likemmä 60 asteen kulmaa. Kaasu kiinni ja takajarrusta, tulipa keula ainakin ripeään alas. Loppumatka mentiinkin sitten vähän iisimmin.
Syy: Kawasakin ymmärryksen ylittävä teho ja pito, yhdistettynä pään keltanestetason nousuun ja pätemisen tarpeeseen.
-
Täytyy heti lisätä vielä yksi. En oikein edes tiedä/ymmärrä, kuinka läheltä piti tilanne eilen oli.
Ajelin eilen illalla noin seitsemän aikoihin ympäri kyliä, päätin lähteä testaamaan uutta pleksiä kunnon nopeuksilla, joten siirryin isommalle tielle.
Satasen alue, pakettiauto edessä ja hyvä suoran pätkä, ei vastaantulijoita. Kaistan vaihto, napakka kiihdytys, nopeus noin 120 - 130 km/h, takaisin omalle kaistalle. Heti kun pääsin omalle kaistalle pyörä alkoi perseen alla heittelehtimään puolelta toiselle ja melko reilusti.
En ehtinyt kauheasti ihmettelemään, käsi pois kaasulta, pyörä heiluu kuin heinämies, varovaista ohjausta tien reunaa kohti, pyörän heiluminen lisääntyy ihan saatanasti, jotenkin sain sen tien reunaan ja pysyin pystyssä.
Hengityksen tasausta, pieni huilaus, pois pyörän selästä tarkastamaan mitä vittua on tapahtunut.
Takarengas paskana http://www.moottoripyora.org/iB_html...cons/crazy.gif Oli sitten hajonnut reilun satasen vauhdissa! http://www.moottoripyora.org/iB_html.../veryangry.gif
En vieläkään ihan tajua, että oliko tuossa hengenlähtö tai vakava loukkaantuminen kuinka lähellä, todennäköisesti oli, koska nopeus oli reilu ja pyörää ei kauheasti ohjailtu.
Syy: http://www.moottoripyora.org/iB_html...s/nixweiss.gif En minä tiedä, renkaat on tietääkseni tehty kestämään yli satasen nopeus, renkaat oli tänä keväänä vaihdettu. Ei käsitystä. Yritin tarkastaa renkaan, mutta mitään en löytänyt. http://www.moottoripyora.org/iB_html...s/nixweiss.gif