Lainaa:
(Tuppervaari @ Tammi. 25 2008,22:59) kirjoitti
Onneksi on olemassa vielä pyöriä , jotka voi valita vielä ilman abseja.Jos vielä pannari tulee niin ilman otan. Ja tuo n.2 tonnin absilisä....hieman kummastuttaa....miksi esim ee-speedillä se on tonni? Maahantuoja rahastaa jotta saisivat myytyä turvallisuuden tunnetta.
Valinnan vapaudesta olen aivan samaa mieltä, mutta tässä asiassa ihmettelen tarvetta valita huonompi, ellei kyse ole ABSista rahastettavasta minustakin kovasta hinnasta?
Ymmärrän helposti, ettei joku pidä yhdistelmäjarruista, ottaisin itsekin mieluummin erilliset, koska minulla ei ole tarvetta ajaa mottoripyörää kaasu- ja jarrupolkimin.
Mutta jos kuljettaja vetää jarrut juuri lukkorajalle niin että eturengas viheltää hennosti, ei ABS tee vielä yhtään mitään.
ABS:n aktivoiduttua pudottamaan jarrupainetta on kuljettaja jo tehnyt virheen. Saman virheen seurauksena ilman ABSeja on joko jarrupaineen nopea alentaminen kuljettajan toimesta tai mukkelismakkelis.
Useimmat meistä eivät pysty vapauttamaan lukittua pyörää yhtä tarkasti kuin ABS, vaan käytännössä moni joutuu löysäämään jarrua paljon. En ymmärrä, mitä etua tässä vapaudessa huonompaan jarruttamiseen on?
Panin ABS sallii vain hyvin pienen etupyörän luiston ennen paineenrajoitusta eikä jarrutuntuma ei ole paras mahdollinen, joten tarkasti lukkorajalle osuminen on vaikeaa. Mutta tämä ei ole ABS järjestelmän vika sinänsä, vaan yhden toteutuksen suunnitteluvalinta. Matkajaavaa ei selvästi suunniteltu jarrutettavaksi eturengas kiljuen vaikka ABS kyllä senkin mahdollistaa, esim. BMW:ssa.
Se on sitten eri juttu, jos mopoa pitää ohjata takapyörä lukitsemalla tai hidastaa hautaamalla takapyörä akseliaan myöten saveen. Mutta noihin harjoituksiin ainakin minä näen Pannussa muutaman vielä olennaisemman puutteen kuin ABS...