Itselleni kävi joskus 18-kesäisenä juuri kortin saatuani...
Olin kuskina palatessamme kavereitteni kanssa viikonlopun mökkireissulta. Kaverit takapenkillä olivat tietysti vielä sunnuntainakin pikku huppelissa, kesäloma kun oli, eikä kiirettä töihin tai kouluun... Ajoimme turuntietä Helsinkiin päin jossain Lahnajärven paikkeilla, kun edelläni ajeli kaksi rekkaa perätysten. Jonkun ajan päästä ohitin näistä toisen ja jäin näiden kahden väliin odottelemaan seuraavaa ohituspaikkaa...
Hetken päästä edelläni ollut rekka rupesi yllättäen hidastamaan vauhtiaan selvästi, ilman mitään sen kummempaa syytä siihen. Siis niin paljon, että jouduin jarruttamaan ihan tosissani. Takanani tullut rekka sen sijaan ei tuntunut vauhtia hidastavan, vaan läheni minua niin, että oli lopulta ihan puskurissani kiinni!
Ohittamaan en voinut lähteä, kun oli täysi työ pitää oma keula irti edellä ajavan takapuskurista sen edelleen jarrutellessa, saati, että olisin enää edes nähnyt sen takaa vastaantulijoidenkaan kaistalle, olisiko se ollut vapaa. En myöskään voinut itse jättäytyä yhtään kauemmaksi, kun takanani oli rekka heti metrin päässä... Tätä jatkui jonkun matkaa, ehkä noin kilometrin verran. Vauhtia oli kenties n. 40 km/h 80 alueella. Edettiin joka tapauksessa aivan madellen...
Tilanne alkoi oikeasti kuumottamaan, olo kun oli kuin sillipurkissa! Eikä minulla ollut hajuakaan, mistä koko juttu johtui. Kunnes sitten vihdoin tilanne purkautui, edelläni ajanut kiihdytti ja takanani ollut jättäytyi taaemmas. Minä sitten, heti tilaisuuden tullen, niin nopeasti kuin Corolla DX suinkin kiihtyi, suhautin ohi tuosta edellä ajaneesta rekasta ja painelin pakoon minkä kerkesin...
Juttu selvisi jonkun ajan kuluttua, sitä useaan otteeseen ihmeteltyäni. Takapenkillä istunut kaverini oli vitsikkäästi väännellyt naamaansa ja esitellyt keskisormeaan rekkakuskille sitä taaimmaista ohittaessani... Kun sitten jäin rekkojen väliin, olivat rekkakuskit varmaankin tehneet lällättimen välityksellä nopean sotasuunnitelman ja päättäneet antaa pienen opetuksen...
Oli oikeasti tosi lähellä, ettei tullut nyrkkitappelua tuon kuultuani... *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/kaboom.gif