Lainaa:
(Fourstroke @ Loka. 06 2010,18:59) kirjoitti
Olen harkinnut 1100 Blackbirdin ostamista, vm. 2000. Pyörällä ajettu 59000km.
Olisin tahtonut kysyä asiasta enemmän tietäviltä että mihin tuon verta ajettu sijoittuu "toimii kuin junan vessa - loppuunajettu" akselilla?
Eli onko tuommonen 60 tonnia ajettu Blackbird jo lähellä tiensä päätä esimerkiksi sen puolesta, että venttiilin välykset tai muut säädöt alkavat jo olla siinä vaiheessa että edessä on useamman tonnin hintainen koneremontti jos pyörällä tahtoo vielä ajaa?
Pähkinän kuoressa siis en tahtoisi ostaa pyörää joka räjähtää kymppitonnin jälkeen palasiksi. Koittakaa kertoa merkkiuskollisuudet ja muut hömpät unohtaen realistinen mielipide/kokemus. Oletetaan nyt vaikka, että pyörää on huollettu "keskivertoisesti" kuten yleensä, eli ei jokaista manuaalin kohtaa läpikäyden tuhannen kilsan välein mutta ei myöskään revittelemällä konetta loppuun ja huoltoon vasta kun savu nousee. Huoltohistoriasta kun en pyörän kohdalla tiedä.
Jos kohteellasi on ajettu kuuskymppiä, niin jakoketju ja kiristin voisi olla aiheellista vaihtaa, jos ei ole vielä vaihdettu. Kuuttakymppiä eräs merkkihuolto aikoinaan itselleni vakuutteli ketjun osalle. Kiristimiä vaihdellaan sen mukaan mitä oma korva kestää resonanssisärinää n. 3500r/min kohdalla kuunnella.
Itse olen nyt tällä toisella bläkkärilläni, vm-99, ajellut sekalaista ajoa reilun 70tkm, huoltaen sen alusta loppuun itse, ja 12tkm välein kuten ohjekirja pyytää. Normi huoltosetin lisäksi vaihdoin jakoketjun kiristimen jossain 24tkm kohdalla, ja ketjun 48tkm kohdalla lähinnä siksi, kun piti paria venttiiliä säätää, ja paikat oli valmiiksi levällään. Nyt mittarissa on 92tkm, joten voisi tuon kiristimen jo taas vaihtaa vaikka omaa mieltään rauhottaakseen, vaan empä aio kiirettä pitää. Hinta on luokkaa kuutisenkymppiä, ja vaihtoon kuluu puolisen tuntia. Mitä venttiileihin tulee, niitä on välillä joutunut hiukan säätään, mutta säätövaraa on edelleen sen verran, että venttiiliremonttia ei ainakaan sen takia ole tiedossa pitkiin aikoihin. Kone ei syö edelleenkään öljynvaihtovälillä öljyä. Muu tekniikka on kutakuinkin toiminut ok, eikä normaalin huolto-ohjelman kulutusosa-kategoriaan kuulumattomia "vaihdetaan tarvittaessa" osia ole mennyt kuin ohjauslaakeri kertaalleen jossain 50tkm kohdalla. Sekään ei ollut missään katastrofaalisessa kunnossa, korkeintaan pientä alkavaa pittingiä ylemmän laakerin kehällä.
Empä muuten ole vielä koskaan kuullut kenenkään tehneen bläkkäriin koneremonttia kulumisesta / kilsoista johtuen..
Yksi ikävä "ominaisuus" noissa 99-00 malleissa on, meinaan ns. "luumukytkentä" penkin alla. Siellä on sellainen riviliitin silta, joka tuppaa hapettumaan ajansaatossa vettä saatuaan. Aiheuttaa lähinnä valojen sekoilua, mutta on suht helppo korjata itsekin. Itse olen tuota liitinhässäkkää joutunut puunaamaan viiden vuoden aikana kolmeen otteeseen tahtia kerran kesässä.
Ja jatkuu.. Nyt kun tässä alkoi muisteleen, niin menihän tuosta nykyisestä jännitteensäädin v. 2006. Oirehti siten, että käynnistettyä latausjännite oli ok, mutta kun nosti kierroksen 4-5 tonnin paikkeille, latausjännite "romahti" lähelle akkujännitettä. Uusi osa tarvikkeena maksoi satkun verran, oli helppo vaihtaa itsekin, ja on kestänyt kun pitää AINA valot päällä kun kone on käynnissä. Säädin kun tuppaa ylikuumeneen hukkalämmöstä, jota syntyy kun tuotettua virtaa ei käytä. Eli mitä tuohon nyt sanoisi "toimii kuin junan vessa - loppuunajettu"? Toimii kuin just huollettu junan vessa?
http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gif