tnuutine kirjoitti
Mikä avuksi kun tuntuu että riskitasot nousee ja tulee ajettua enemmän repivästi? Kokemusta n. 8 ratakäyntiä josta yli puolet Ahvenistolla. Tänä kesänä kerta Ahvenistolla, pari kertaa Alastarossa. Ensi lauantaina kolmannen kerran Alastarolle, ja nyt riskien vähentämiseksi päätin pistää viestiä, josko olisi vinkkejä turhan kaadon välttämiseksi.
Erityisesti Alastarolla nopeampana ratana huomasin viimeistään toisella kerralla tekeväni paikoitellen kaikkia perusvirheitä: liikaa kaasua, liikaa jarrua ja väärässä paikassa. Mutkiin joskus lievällä kammolla kun ei jarru osunutkaan ihan kohdilleen ja tuntui että vauhtia on liikaa. Eli "puristus" ja riskitasot kasvaneet ja ihan turhaan. Viime Alastaron-reissulta lähdin aiemmin kotiin osaksi siksi, kun tuntui keulassa olevan erikoista eloa esim. Las Palmasissa. Veikkaan että keula pohjasi ja rengas eli, jolloin ollaan käsittääkseni jo melko lähellä lowsideriä?
Keulaan olen tilannut uudet lineaariset, jäykemmät jouset ja uudet öljyt, mutta se ei poista kuskin virheitä. Katseen ja yläkropan käyttö osuu ainakin paikoitellen kohdilleen, ja niihin olen keskittynytkin. Repivässä ajossa kuitenkin pieni virhe vaikka suoravauhdissa tai jarrussa saattaa tuplaantua siten, että katse laskeutuu lähelle etupyörää jne jne. Summa summarum oma perstuntuma on se että kuskin resurssit ja maltti loppuu nyt kesken ja riskitasot alkaa lähestyä punaista. Vaikka makrotasolla maltti riittää opetella oikeita juttuja, niin mikrotasolla alkaa alitajuisesti vaan puristaa "kovempaa". Alastaron aika on parin minuutin pintaan (2:03:xx), eli nopeasta menosta ei kuitenkaan puhuta.
Voisiko jarruttomasta ajosta olla apua? Tai pitäisikö vaan ajella suorat hiljempaa, tai jarrutella aiemmin ja kevyemmin? Nämähän on melko perusongelmia, ja olen aika paljon olen lukenut tätä threadia ja muita aloittelijoiden ongelmia, mutten oikein keksinyt mitä pitäisi yrittää. Jarruton ajo tuli ensimmäisen mieleen, sitä kun harjoiteltiin Ajotaito 2:lla ja vähän sen jälkeenkin. Alastarolla en ole vielä kokeillut.
Tekniikasta sen verran että pyöränä sigin Suzuki GSX 750 F 2003. Erityisesti keula on liian löysä (nipparitestissä pohjaa kadulla vähän kovemmassa jarrussa, ja ilman kovempaa jarrutustakin jää arviolta 10 milliä varoja käytettäväksi). Eteen tilasin jo jäykemmät lineaariset jouset (1.0 kg Race Tech) ja uudet jäykemmät litkut (15W vakio 10W tilalle). Itse en ole alustaa huoltanut 3v aikana, ja todennäköisesti teetätän ensi kesäksi molempiin päihin kunnon huollon ammattilaisella. Takapään painumat katson kohdilleen etujousien vaihdon yhteydessä. Ne säädin 2016 mutten ole tarkistellut sen jälkeen. Uskon että keulajouset parantaa asiaa jossain määrin, mutta varsinaiset viathan on kuitenkin kuskissa. Renkaina Pilot Road 4:t ja ajan katukylmäpaineilla paitsi jos lämmöt on lähemmäs +30 niin pudotan hieman.