Joo, Rävbergetillä kävin.
Jep... se paikka on paras koska 2 grillikatosta jotakuinkin vierekkäin!
Nonnii... nyt tämä lyhyempi kätkönteko-ohje on siivottu alkuperäisestä vähän yli 16000 merkistä about 5600 merkkiin. Minusta siinä ei nyt enää ole hirveesti mitään sellaista, mitä ei olisi syytä tietä tietää tai ainakin olla tarjolla tiedettäväksi.
No, tulipahan ainakin tehtyä. Kiitoksia vaan motivoinnista :grin: Mä jo jossain vaiheessa meinasin, että josko sen jättäisi kokonaan pois, mutta se olisi varmaan ollut tosi huono veto.
Jos ton vielä tänään jaksaisi kääntää rallienglannksi, niin pääsee sitten huomenna nauttimaan niistä muista matskuista, joilta vielä puuttuu käännös :no:
Sorry for Dummies-kysymys, mutta miten jengi KÄYTÄNNÖSSÄ toimii kätkölle lähtiessä? Koordinaatit saitilta navigaattoriin ja ajamaan? Kun kätkö on löytynyt niin kännykällä kaivetaan saitilta seuraavan kätkön koordinaatit ja sama homma? Vai urheileeko joku jopa paperikartan kanssa? Tai ylipäätään ilman navia?
Hyvä kysymys.
Mä oon tehny niin että suunnittelen kätköreissuni jollekin alueelle missä on useita kätköjä ja teen naviini valmiin reitin elikä ajan ekalle kätkölle ja sieltä seuraavalle jne. Joskus oon kirjoittanu paperille listan kätköistä ja siihen papruun myös mahdolliset kätkökysymykset. Jos ajaa koko päivän niin ei välttämättä muista mitä kätköllä kysytään. Lisäksi otan valokuvat kätkökysymyksen vastauksesta kun sitäkään ei välttämättä enää muista kun on päässyt kotiin. Kyllä joku meistä urheilee pelkän paperikartan avulla ja se on melkoinen suoritus. Oon tehny joitakin koko päivän kätköreissuja (n. 400-500kilsaa) ja siinä on kyllä tekemistä että ehtii vierailla kaikissa suunnitelluissa paikoissa. Tietenkin on mietittävä myös mopon ja kuskin tankkkauspaikat. Muutaman kerran on käyny niin että mopon tankkaus on jääny tekemättä ja sitten on pitäny panna navi etsimään lähintä tankkauspaikkaa (viime viikolla viimeks).
Tämä kyllä kuulostaa hyvältä mallilta. Itse tullut katsottua netistä joku kätköpaikka, minkä sitten syöttää kännyn karttaohjelmaan.
Tuollainen navigaattori olisi kyllä poikaa mihin saa jonkun eri kätköjen kautta kulkevan reitin ohjelmoita. Onko noissa ihan perusnaveissa tuollaiset ominaisuudet nykyään vai pitääkö investoida kunnon mp-naviin?
Mä en tiedä pystyykö noihin puhelimien naviohjelmiin tekemään koko reitin kerralla. Luulisi että pystyisi tekemään lisäämällä vain etappeja. MP navin yksi iso etu on se että ne ovat mekaanisesti kestäviä kun taas puhelimet ym. navit eivät välttämättä kestä ainakaan pudottamista. TOinen etu on se, että ohjeet tulee BT:llä kypärään (edellyttää tietenkin kypäräpuhelinta).
Yks vinkki mp-navin suhteen on se, että Tompalta on tulossa uus mp-navi piakkoin ja edellisiä malleja saattaa tulla tällekin palstalle myyntiin (itse en oo myymässä mun Tomppaa) joten kannattaa olla kuulolla.
Itsellä kännykkänavi (iPhone/Sygic), mutta jää "vajaaksi" ilman interphonea. Olenkin pitänyt lähinnä karttanäytöllä (ilman reittiopastusta), mutta sekin on hanurista kapasitiivisen näytön kanssa kun zoomatessa pitää pysähtymisen lisäksi riisua ja pukea hanskaa...Tulevaksi kaudeksi tuli hommattua paperikarttaa varten karttalaukku tankin päälle, jos vaikka sen kanssa säilyisi vapauden tunne :WAZAAP:
Aika usein tulee täälläkin laitettua paikat ennalta navigaattoriin (muutenkin kuin kätköjä etsiessä).
Paperikartta on yleensä myös mukana. Varsinkin vierailla seuduilla ajellessa se helpottaa kokonaisuuden hahmottamista.
Mopoillessa on käytössä TomTom Rider eli siis MP-navi. Hyvää siinä on ainakin se, että on helppo irroittaa ja kiinnittää eikä tarvitse varoa kastumista.
Kännyssä mulla on myös TomTom:in softa. Näköjään siinäkin on reittiominaisuudet (ehkä ihan samat kuin Raidersissa?). Sitä tosiaan en tiedä, saako ne reitit siirrettyä kännyyn tietokoneelta samaan tapaan kuin muihin navigaattoreihin.
Mulla on ikivanha iPhone ja siinä on aika surkeat GPS ominaisuudet. Käytännössä kelvoton, jos ei ole laturi kiinni ja silloinkin aika suurpiireistä menoa oikeisiin naveihin verrattuna. Kääntymisohje saattaa tulla 100 metriä risteyksen jälkeen jne... Ja sitten tietty se, että kyseisessä puhelimessa paikannus ei toimi ilman GSM dataa.
Jackillahan on muistaakseni käytössä kännykkänavi ja muistaakseni vähän eri sukupolvea oleva luuri myös. Toivottavasti hänkin kommentoi.
Juu, mulla on iphone 5s ja siinä tomtom europe. Tuohon yhdistelmään olen ollu oikein tyytyväinen, yleensä löytää haluttuun paikkaan. Joskus menee pieleen mutta eipä tuo ole haitannu, näkee uusia maisemia :grin:
Jos lähen koko päivä ajelulle niin saatan laittaa kohteet paperille koska muistan sen ekan mutten todennäköisesti enää tokaa, kun on hatara pää. Tai sit tankkilaukussa on pädi mukana niin siitä kattelen välillä uusia kohteita ja saa vaikka kommentoida samantien edelliset kohteet.
En tiedä onks tomtomissa reittisuunnittelu juttuja, enkä varmaan osais niitä tehäkkään. Ohan se hienoo levitellä pädit ja vehkeet reissun päällä pyörän päälle, näyttää kuin osaiskin jotain. Todellisuus on toista.:p
Muistelinkin, että sulla olisi ollut se viitonen. Yhdessä testissä kehuttiin kovasti 5s:n GPS:ää ja testasivat rinnan Garminin navin kanssa (mallia ei mainittu). Oli kuulemma paikoitellen Garminia parempi (juttu englanniksi).
Kai se on minunkin aika tunkea toi vanha 3gs sinne, minne se kuuluu... Ei mikään optimi motocachingin kannalta kun GPS ei toimi, datayhteydet olemattomat ja vielä kamerakin aivan pas... :sad3: On hieman hankala oppia ymmärtämään mobiilikäytön tarpeita, jos ei voi itse käyttää.
Se puhelin on myös ihan hyvä olla mukana sillä motokätköily sivusto toimii yllättävän hyvin ainakin IPhonessa. Aina ei tuu kirjoitettua paperille noita kätkökysymyksiä joten puhelimella voi sitten tarkistaa asian.
Sivustolle on nyt päivitetty uusin versio, jossa on mukana myös englannin kieli.
Pyydän, ettette mainostaisi sitä vielä esim. englanninkielisillä foorumeilla tai muutenkaan englanniksi.
Olisi hyvä saada pahimmat ongelmat löydettyä ja korjattua ennen kuin mukaan tulee paljon uusia käyttäjiä. Vaikka aika paljon testasinkin, niin kokemuksesta tiedän, että pahojakin vikoja on vielä jäljellä.
Englanninkielisyyden lisäksi muutama muu ominaisuus:
- kätköjen kuvaukset voi nyt kääntää myös muille kielille (toistaiseksi vain kätkön tekijä itse)
- yhteisöllinen tarkastus, eli käyttäjät tarkastavat uudet kätköt ja käännökset
- top-listat ovat nyt maakohtaisia (kiinnostavat maat voi tallettaa)
- käyttäjäprofiiliin valinnat kielistä, päivämääräformaatista, aikavyöhykkeestä...
Teksteistä saa myös huomauttaa. Mukana on varmaankin paljon rallienglantia.
Kovasti toivoisin, että bugiraportit tulisi foorumille, eikä esim. yksityisviesteinä.
Todella hieno juttu!:jippikaijee:
Eka kätkö sitten tehty Englantiin.
No nyt pääsin takaisin koneen ääreen. Niissä mun kätköissä oli tosiaan joitakin ongelmia. Osa johtui siitä että FF kaatuili koko ajan ja en aina ollut painanu Save nappulaa jotenosa infosta hävisi bittiavaruuteen. Land's Endin kätkö oli tehty vanhalla versiolla jossa ei ollut kielivalintaa. Tein nyt uudella versiolla uuden kätkön ja lähetin sen tarkistettavaksi. Toivottavasti nyt ei oo mitään suomenkielisiä sanoja.
Onko sinulla ollut muutenkin Firefoxin kanssa ongelmia, vai arveletko, että voisi johtua kätköjen tekemisestä?
Mulla on ollut ko. selaimessa sellaista oiretta, että se hidastuu pikkuhiljaa ja selain pitää käynnistää uudelleen noin kerran viikossa. Kun hidastuminen tapahtuu noinkin pitkän ajan kuluessa, niin on vaikea tunnistaa, mikä sen voisi aiheuttaa. Tosin nämä kokemukset vain OSX:stä. Windows -versiosta tulee käytettyä melko harvoin.
Onkos pleksi huomannut että näitä käännettyjä kätköjä ei löydy mistään?
Ei ainakaan mulla niin. Olen tehnyt yhden käännöksen kätköön.
Mutta se näkyy suomenkielisenä molemmissa sivuston kieliversioissa.
Ja kun menen katsomaan tekemiäni käännöksiä, sieltä löytyy linkki kääntämälleni kätkölle mutta se linkki avaa alkuperäisen (ei käännetyn) kätkön.
kaikki omat käännökset: https://www.motocaching.net/fi/mypage/mytranslations
Jep, jos oikein ymmärsin, niin on bugi.
Jotta varmasti ymmärsin oikein, niin tarkoittanet tätä:
- Haluat nähdä oman kätkösivun erikieliset versiot, kuten ne näkyy muille käyttäjille.
- Omat käännökset sivulla on 'Näytä kätkö' linkki, joka toimii väärin.
Linkin pitäisi näyttää kätkön sivu ko. käännöksen kielellä, eikä kielivalintojen mukaisesti, kuten nyt tekee.
Vastasin myös tuonne motocachingin foorumille, jossa asia oli esillä http://motocaching.freeforums.net/th...nslated-caches (laitoin sinne myös siitä puuttuvasta ominaisuudesta, että miten näkisi toisten tekemien kätöjen sivut eri kielillä)
Vois ton makkaranpaiston laittaa tohon vapun jälkeiselle viikonlopulle lauantaille... eli 9.5. ?? Olisko huono?
Mulle sopii 9.5.
Ja mulle.
Mä lupasin tuoda makkarat. Puita siellä (siis Kopparnäsissä) oli ainakin maaliskuun lopussa.
Mä tuon tulitikut :) Ja varmuuden vuoksi voin ottaa vähän koivuklapia mukaan. Ja jälkiruokaa eli sinistä...
Näyttäisi minunkin osalta vähän paremmalta eli saan ehkä ko. päivälle suunnitellun happeningin siirrettyä seuraavaan viikonloppuun, mutta asia vahvistuu jossain vaiheessa huomisen aikana.
Muuten mulla on tuomisiksi suunnitelma, joka sisältää mm. kermavaahtoa ja mansikkahilloa, mutta ei ole kakku :;):
Edit: Toi mun plani edellyttää joka tapauksessa autoa, joten voin samalla tuoda vaikka jonkun pikku kanisterillisen sekamehua sekä muutaman purkin maitoa.