oukkis kirjoitti
Laitanpa tänne nyt omakohtaisia kokemuksia alustasta. Olen ajanut pyörällä nyt n. vuoden, vähän yli 10 ratapäivää. Tiesin, että edellinen omistaja on ajanut ko. pyörällä kovaa noilla säädöillä, joten tarkistin vain että painumat ei itsellä ole ihan mitä sattuu ja lähdin ajamaan. Tähän asti menikin ihan hienosti, mutta viime kerralla alkoi sitten tulla ongelmia - nopeuden kasvaessa tai vaihtoehtoisesti taitojen taas loppuessa.
Eka ongelma oli jarruissa: etupää löi välillä käsille ja tuntui pomppivan. Aiemmin se liittyi lähinnä vaihtomokaan, mutta nyt kokeilin tehokkaampaa (ei kammo-) jarrua ilman vaihteiden renkkausta, ja sama juttu - kun jarrutehoa lisäsi niin keula rupesi pomppimaan. Nippusidetestin mukaan keula meni käytännössä pohjaan saakka.
Toinen ongelma tuli samoin tiedostettua päivän aikana - pyörä keinui kaarteissa, tosin vain silloin kun toheloi kaasun kanssa. Ei tuntunut kivalta mutta kertoipahan että taas meni pieleen. Takana ajavat totesivat lisäksi, että takarengas tuppasi luistamaan kaarteissa/lähdöissä, mutta tuota en itse oikeastaan edes havainnut, tai ainakin luisto oli niin leppoisaa ettei se tuntunut pahalta.
No, pomppimisongelma sai aikaan sen, että tutkitaan internettiä, josta sitten löytyy neuvoja maan ja taivaan väliltä. Aika monet niistä liittyivät jousitukseen joten kai sitä sitten pitää tutkia. Katsoin eka nykyiset säädöt ja totesin vaimennusten olevan täysin auki.
Ajamisen ongelmat ovat ihan muualla kuin alustassa, kyllä. Mutta: olisi silti kiva ettei tarvitse sen takia varoa jarruttamista että pelkää etupyörän lyövän käsille. Niinpä ajattelin kysäistä, että onko suosituksia jatkosta
A) Kysyy "asiantuntijalta", miten alusta kannattaisi säätää. Edellinen asiantuntija mallia "kuivan kesän orava" sääti sen noin, ja noilla säädöillä ajetaan stockissa top-10 aikoja.
B) Säätää alustan ohjekirjan ohjearvoihin. Tarkoittaa käytännössä 10 naksua tiukempia vaimennuksia
C) Aloittaa haarukoinnin jostain ohjearvojen ja nykyisten välistä
Ja sitten on vaihtoehto D) mun kierrosajoilla ei tartte miettiä alustaa vaan sen kuin ajaa vaan. Onpi totta, mutta sitten kun tapahtuu se moka niin tuppaa menemään mutkat pitkiksi. Ei hyvä, tulee siivoamista ja saattaa pilata toisten ajosetin.