scuuba kirjoitti
Jos sä ajat suurin piirtein samalla ajolinjalla kuin 2018, kun ihan sattumalta ajoin yhen setin sun perässä, niin ajolinjaero selittää sen miksi toi sun ehjä vs linjan karkaaminen toimii sulle. Varsikin mutkaan mennessä meillä oli ihan eri ajolinjat; sulla suoraviivaisempi, mulla erittäin paljon pyöreämpi.
Jos vertaan ajolinjaani kenen tahansa nopean ryhmän kuskin tai kisakuskien ajolinjaan, niin mun ajolinja mutkaan mennessä on pyöreämpi kuin oikeastaan kenelläkään muulla.
Siitä syystä sulla kello ei tykkää yhtyään jos linja vähänkään karkaa jarrussa (mopo ei ole kääntynyt), koska joudut tappamaan vauhtia, ja kääntämän väkisin, jotta et aja mutkasta ulos.
Ja noin muutuonkin sun ajaminen painottuu(?) apeksiin osumiseen ja kovaan avaamiseen. Ja sitä et pysty tekemään jos linja vähänkin karkaa.
Mulla taasen pieni, tai joissain tapauksissa isokaan, linjan karkaaminen ei näy kellossa. Syystä että riskillä ajaessa, ja linjan karatessa (mopo on jo kääntynyt), en joudu tappamaan vauhtia, riittää että odotan kympän pari pitempään ennen kuin kosken kaasuun.
Eli vaikka linja karkaa paljonkin, niin silti viihdyn mutkassa suurin piirtein saman ajan kuin mitä ehjällä ajolla/ voitan aikaa jarrussa, ja sitten jos linja valuu leväksi, se voitettu aika kutistuu enintään nollaan.
Ja jos linja karkaa vain vähän, niin sitten viihdyn mutkassa vähemmän aikaa kuin mitä ehjällä ajolla, koska tulen mutkaan kovempaa/ kovemmalla ätäkillä.
Syy miksi tuota teen noin/ painotan ajoa jarruun, johtuu siitä että se mitä olen nopeiden hemuleiden datoja analysoinut/ vaikka olisi paska kuski (keskiryhmäläinen) vs hyvä kuski (SM-A), niin avauksessa aikaeroa tulee silti vain ehkä pari kymppää. Mutta kovassa jarrussa (jarrumerkin ja apeksin välissä) aikaeroa syntyy helposti jopa pari sekunttia.
Siinä vaiheessa kun aletaan ajamaan kovaa, se aikaero tehdään nimenomaan jarrussa ja jarrun ajolinjalla. Ja sitten kun se osuu, niin osuu apeksi ja osuu avaus.
Jos taasen jarru ja jarrun ajolinja ei osu, niin ei ole mitään väliä osuuko ehjällä ajolla apeksiin ja siitä kova avaus, koska se aika on jo hävitty ennen sitä.
Eli sillä tarkkudella ja linjan pysymisellä ei tee mitään, jos ajolinjan muoto kusee homman.