jaska_73 kirjoitti
Kävin itse elämäni ensimmäisen kerran radalla viime viikon perjantaina Botniaringillä. Olihan hienoa hommaa ja halu mennä uudestaan on sen verta voimakas että viimestään ensi keväänä uudelleen. Meikäläisellä tuo perhe rajoittaa hyvinkin voimakkaasti harrastamista. :;):
Rengaspainemittari on kyllä hyvä väline, mutta saa sen lainaanki kun uskaltaa pyytää. Ostaa sitten myöhemmin oman jos siellä alvariinsa rupeaa käymään.
Kannattaa myös esittää kysymyksiä (sellaisiakin jotka itsestä saattavat tuntua tyhmiltä) enemmän rataa kiertäneille. Sieltä kummasti tarttuu aina jotakin.
Peilit kannattaa todellakin peittää tai ottaa mahdollisuuksien mukaan pois. Takaa tulevat kyllä katsovat ohituspaikan sen mukaan että se on turvallista tehdä. Turhaa tulee muuten kuikuiltua taakse. Jurvassakin oli yks kaveri ajelemassa joka kovasti tykkäs katsella peileistä takaa tulijoita. Siinä menee oma ajo ihan sekasin kun rupee taakse kuikuilemaan. Sitä kyllä päätä kääntämällä näkee onko siinä takana ihan joku, jos haluaa taakse kurkkia.
Teippiä kannattaa ottaa todellakin mukaan esim. puhelimen kiinnittämiseksi tankkiin, jos vaikka käyttää Racechronoa. Oli mutes simppeli ophjelma ja sai mukavia käppyröitä selailtavaksi. Itse toki jätin teippirullan ja sakset täallin hyllylle, vaikka ne siihen valmikksi olin jo laittanut. No teippiäkin onneksi löytyi kun vain osasi kysyä.
Paha muuten ruveta ketään opastamaan kun on omakin kokemus lähes nolla, mutta sen voin sanoa että kannatta keskittyä vain siihen omaan tekemiseen, jos joku menee ohi niin antaa sen kadota horisonttiin ja keskittyy edelleen siihen omaan tekemiseen. Muuten se oma tekeminen on yhtä sähläämistä ja viimeistään seuraavassa mutkassa mennään väärää ajolinjaa. Itse ainakin huomasin että mutkaanajo oli melkien helpompaa kun ei yrittänytkään suoralla aina sitä täyttä vauhti vaan keskittyi sen mutkan ajamiseen. Monesti tuli tyrittyä mutkaan ajo kun suora vauhti oli kova ja sitten ne jarrupaikat hakusessa niin jarrutti liikaa vauhti pois ennen mutkaan menoa.
Mukavaahan tuo on todellakin, kun siihen saa vain viel äaikaa järjestettyä. Itsellä melkein semmonen fiilis että katuajot vois jättää kokonaan ja siirtyä pelkästään tuonne radalla. :p
Mitään renkaan lipsumisia ei ollut mutta viimeisen setin viimeisillä minuuteilla meni varikon vieressä olevalla suoran jarrutuksessa jarrukahva pohjaan. Ei mitään oireilua ennemmin. Jarrut otti kyllä kiinni, mutta kahva vaan painui pohjaan. Ilkeä tunne ja totesin että ajot oli hyvä lopettaa siihen. Kotimatkalla jarrut pelas ihan ok, koska eihän ne jarrut kovin kovalle koetukselle normi katuajossa joudu. Tarkemmin sitten kotona tutkiskelin niin näyttäis olevan palat hyvinkin pian vaihtokunnossa. Viisaammat mua jo tästä valisitikin että jarrukahva saattaa käyttäytyä noin kun palat rupee olemaan lopuillaan.
Turvallisia ajoja kaikille jotka tähän ratatouhuun aikovat.