Hypermotardin taka-akseli vääntynyt... wtf
Ihmettelin hyperin, 821cc, vm 2014 epätasaista vetoa tasakaasulla sekä kiihdyttäessä ja ajattelin, että ketjuissa on jäykkiä lenkkejä. Kun pyöritti takarengasta ilmassa niin huomasi että ketjun kireys vaihtelee hieman, joten tilasin uudet ketjut ja rattaat. Mutta uusilla ketjuilla olikin sama ketjun kireyden vaihtelu kun pyöritti takarengasta, joten seuraavaksi tutkin vetopakan puslia, jotka ok. Ongelman syyksi paljastui vääntynyt taka-akseli, jonka rattaan puoleisen pään heiton näkee silmällä, kun pyörittää rengasta. Akseli vääntynyt vetopakan spoorien sisemmästä päästä, näkee kun pyörittää akselia irtaallaan tasapainoituspukissa. Spooreissa näkee hieman kiertymää, joten vetopakka lienee joskus ollut löysällä. Pyörällä ajettu reilu 25tkm, joista itse olen ajanut vain 2tkm. Ketjut ja rattaat vaihdettu edellisen omistajan toimesta, ketjut ovat minun ajossa olleet aina suht löysällä enkä ole niihin koskenut muuta kuin rasvannut. Pyörää ei ole kolaroitu. Sama akseli, ainakin tuotenron perusteella, on käytössä hyvin monessa Ducatissa.
Nyt kysymyksiä viisaille:
- Miten helvetissä saa tuollaisen yksipuolisen takahaarukan akselin vääntymään, jotta vältyn jatkossa samalta?
- Miten kestävä tuollainen yksipuolinen takahaarukka on?
- Paljonko rattaan ja renkaan puoleisten muttereiden kireys pitää olla, nm? Tavoite saada uusi akseli nippuun oikein.
- Onko ducatin epätasainen tyhjäkäynti kellekään tuttua, huopaa 1000-1800 rpm kun lämmin kone?
Re: Hypermotardin taka-akseli vääntynyt... wtf
Momentit kun vetää perstuntumalla niin lopputulos on tuo. Kummankin akselimutterin tulee olla oikeassa momentissa, jotta akseli-laakeripaketista tulee yhtenäinen kantava nippu.
Yksipuolinen haarukka on vähemmän vääntöjäykkä kuin kaksipuolinen, mutta tuota luonnollisesti kompensoidaan materiaalinvahvuudella ja tuolla isolla akselilla.
Rattaan puoleinen mutteri 156Nm rasvattuna, vanteen puoleinen 177Nm rasvattuna (jokin painetta kestävä molybdeenipohjainen).
821:ssä ei taida enää olla erillistä "idle air valvea" eli hapertuneita kumiletkuja lähtisin imupuolelta etsimään.