Okei, raporttia tämän kesän matkailusta. Mua houkuttaa kokea aina jotain pikkuisen uutta. Tarkoittaa esim. sitä että vaikka yhä pidänkin Alppeja varmaan parhaana paikkana motoristille, niin uutuudenviehätys pakottaa käymään muuallakin. Tai että sinällään toimivaa reittä ei huvita toistaa uudelleen. Kun MotoGP-kisa livenä on ollut toistaiseksi kokematta, niin siitä tuli sitten johtoajatus tämän kesän reissulle. Olin yksinään liikkeellä.
Lauttahan pamahti Tukholmaan klo 6:30. En ole aamuihmisiä. Mutta toki ajankohdalla on etunsa; kaupungin liikenne ei vielä ole vilkasta ja antaa päivälle hyvin pituutta, jos on lähdösssä puhaltamaan kohti etelää; minä en ollut. Päinvastoin, ajelin pikkuisen pohjoiseen ja pysähdyin Mäkkärille aamukahville ja polttamaan aikaa. Päivän pääkohde kun olisi lähellä mutta aukeaisi vasta kymmeneltä.
Jatkoin sitten Mällären-järven (ja E18-tien) pohjoispuolella pikkuruisia kapeita asfalttiteitä pitkin. Sattui myös reissun ainoa varsinainen läheltä piti -tapaus. Etupyörä luisti hetken alta mutta sai sitten pidon takaisin. Oikealle kääntyvässä ylämäkimutkassa oli hienoa hiekkaa. Valo/varjo ja että täällä hiekan väri ei paljoa eronnut asfaltin väristä vaikutti että en ollut huomannut. Lyhyt stoppi Anundshög -historiakohteessa.
Se pääkohde oli sitten moottoripyörämuseo MC-collection (https://mc-collection.com). Osoittautui maineensa veroiseksi. Oli niitä sata vuotta vanhoja pyöriä, Husqvarnaa ja Amerikan lankkuratakilpureita. Mutta mistä tykkäsin oli että oli myös modernimpaa kulttipyörää; MGS-01, Bimotaa, Paul Smart 1000, ykköskoppanen Fireblade, SuperTenere jossa Öhlinsin etuveto ym ym ym. Myös jokunen kilpa-auto ja polkupyöriä.
Lisäksi ei -pysyvänä oli Ola Stenegärd:n näyttely; hänen kehityksensä nuoresta chopper-rakentelijasta BMW:n ja sittemmin Indianin muotoiluosastoille. Hänellähän on on ollut näppinsä pelissä esim. S1000RR:ssä.
Myös miljöö oli vaikuttava, Tidö:n kartanolinnan mailla. Jos myös tuo kiinnostaa, niin alakertaan pääsee tutustumaan.
Liite 27369
Liite 27370