Ratamoottoripyöräilyn taktiikat - mitä ne ovat ja miten kehittyä niissä?
Kysymys kuuluu: Mitä tapahtui, ja missä kohtaa rataa jotain sellaista, joka antoi minulle VIHJEEN/TILAISUUDEN ohittaa edellä ajanut kuski?
Olen tällä hetkellä (syksy -23) Moottoriliiton valmennuskurssilla (VOK-1). Hyvää settiä valmentamisesta kokonaisuutena. Täydentää sopivasti omaa työkalupakkia, vaikken valmenna tai enkä todennäköisesti näköisesti tulekaan valmentamaan koskaan rata-ajoa.
Olen jotenkin tykästynyt rata-ajoon, ja haluan kehittyä siinä. Ehkä joku päivä saan laittaa ratapäivillä punaisen tarran R6:n keulaan. Ehkäpä rohkenen jopa osallistua ihan satunnaiseen kisaankin. Matkalla mahdollista kisaa kohti, olen opiskellut ja harjoitellut kohtuu määrätietoisesti rata-ajoa. Näen rata-ajon kokonaisuutena, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen; nukkumisesta aina rengaspaineiden vaikutukseen keskimutkassa. On ukko, pyörä ja rata.
Otetaan isosta paketista tarkasteluun vain taito ja taktiikka, ja jätetään kaikki muu huomioimatta. Kun taidot ovat jo perustason yläpuolella, taktisen ajattelun merkitys korostuu. Jos otan esimerkin jalkapallosta, niin fiksu pelaaja voittaa aina nopean pelaajan. Tämä Messistä kertova uutinen kertoo itse asiassa vain hänen taktisesta osaamisesta. Messi pelaa enemmän silmillään ja aivoillaan, kuin jaloillaan. Haluaisin oppia rata-ajoon ja kilvan ajoon liittyen samat asiat. Pään pyörittely ja katseleminen ei riitä, pitäisi tietää mitä kannattaa katsoa. Tässä kohtaa peliin astuu taktinen ajattelu.
Ison oivalluksen minulle tarjosi Heikki Mansikan mainio kirja Hornet-lentäjä, ja siinä kappale Lentäminen aivojumppana. Äänikirja löytyy ainakin Bookbeatista.
Käytän tässä esimerkkinä hävittäjälentäjän taktista koulutusta, koska se soveltuu mielestäni täysin rata-ajon taktiikoiden opetteluun. Lentämisen voi jakaa kolmeen tasoon: peruslentämiseen, taitolentämiseen ja taktiseen lentämiseen. Jotta voi lentää taktista lentoa, pitää kaksi edellä mainittua tasoa olla pitkälti (motorisen) automaation tasolla. Esimerkiksi jalkapallossa taktiikoita aletaan opettamaan 6–9-vuotiaille, miksei siis ratapuolellakin? Tässä erittäin hyvä blogaus ja lopussa konkreettinen video aiheesta.
Koska aihe on itsellekin aika uusi, ja yritän vasta opetella sen alkeita, olen omissa pohdinnoissani helpottanut ongelmaa vakioimalla radan ja pyörän. Mietin usein Alastaroa ja tulevaa Yamaha R7 Cuppia. Tai Redbull Rookie Cuppia. Tottakai rata-ajossa pyörällä on merkitystä, mutta näkisin pyörän enemmän strategisena valintana, enkä halua sotkea tätä asiaa enempää kuin on pakko.
Mielestäni taktisia valintoja on kaksi: saadut ja ansaitut.
Saatu taktinen tilanne on edellä olevan/olevien pitkäksi mennyt jarrutus tai muu vastaava tilanne, mikä avaa minulle mahdollisuuden ohitukseen.
Ansaittu taktinen tilanne on jossa ajan tietyn kohdan aina muita paremmin, tai osaan hyödyntää sitä. Kuten Assenin shikaani juuri ennen pääsuoraa. Aleix Espargaro ohitti 2022 MotoGP kisassa 10 kuskia samassa kohtaa, 1–2 per kierros.
https://www.youtube.com/watch?v=o2tNB1tTGRA
Tällä hetkellä lähestyn ongelmaa tällä hetkellä seuraavasti:
Mikä on lähtötilanne? Minkä vihjeen/havainnon huomaan? Mikä on toimintamalli ko. vihjeeseen? (Pystynkö siihen?)
Mielestäni tuon vihjeen merkitys on valtava. Kaikki lähtee liikkeelle näkemisestä, huomiosta. Ja koska ihmisen huomiokyky on äärimmäisen rajallinen resurssi, kokeneella kisakuskilla on huomio kiinnittyy juuri oikeisiin asioihin, kuten muiden kuskien sijaintiin radalla. Aloittelija kiinnittää huomiota yksityiskohtiin (esim. polvi ja tankki) ja kokenut kisakuski kokonaisuuteen (missäs ne muut kuskit onkaan). Hyvä esimerkki näkemisestä on aikoinaan radiologeille tehty tutkimus, jossa 83 prosenttia radiologeista ei nähnyt keuhkokuvassa olevaa gorillaa. He etsivät vain syöpää tjsp. Ihminen ei näe sitä mitä ei näe.
Siksi näiden vihjeiden, tilanteiden näkeminen, on mielestäni äärimmäisen arvokasta taktista oppia. Eli mitä minun pitäisi osata katsoa?
Esimerkkitilanne.
Kilpailutilanne Alastarolla. Kaikille samanlaiset pyörät. Las Palmasissa pääsen ohi edellä ajaneesta kuskista hänen tehtyä virheen.
Kysymys kuuluu: MITÄ tapahtui, ja MISSÄ kohtaa rataa jotain sellaista, joka antoi minulle VIHJEEN/TILAISUUDEN ohittaa edellä ajanut kuski?
En tiedä vastausta. Osaisiko joku auttaa minua ja meitä muita? :dunno: