Päätin ostaa moottoripyörän Ruotsista.
MAKSU
Tämä liike halusi maksun etukäteen. Minulle se sopi, koska tiesin pyörän hyvin ja kauppias oli luotettava. Koska normaaliin tilisiirtoon saattaa kulua viikko ja koska minun ostopäätökseni oli aika nopea, maksu piti tehdä pikamaksuna (Nordea 32€). Rahan siirtoon kului silti 48 tuntia. Selvitä siis maksuasiat etukäteen hyvissä ajoin.
SIIRTOLUPA (15€)
Pyörän siirto onnistuu Suomen katsastuskonttorilta saatavalla siirtoluvalla.
Jotta siirtoluvan saa, pitää olla voimassaoleva vakuutus. Ja vakuutukseen tarvitset kaikki pyörän tekniset tiedot ja valmistenumeron (VIN). Katsastuskonttoriltakin saa ostettua vakuutuksen mutta siitä en osaa kertoa mitään, koska otin omani Pohjolasta.
Siirtolupaan pitää kirjoittaa matkustuspäivät ja ajoreitit kaupungista toiseen.
Siirtorekisteri on tarra. Jos tulet ajamaan sateessa pidemmän ajan, kannattaa tarra suojata. Itse vedin kirkasta pakkausteippiä tarran suojaksi. Ei ole hyvä juttu, jos tarra häviää kesken matkan.
REKISTERÖINTIKATSASTUS
Ennenkuin voit rekisteröidä pyörän, on se katsastettava. Kaikki katsastuskonttorit eivät tätä tee. (Helppokatsastus Malmi 120€).
Katsastuskonttori otti ruotsalaiset rekisteriotteet ja tilalle sain Rekisteröintikatsastustodistuksen Teknisen osan ja Ilmoitusosan, jolla teen rekisteröinnin hoidettuani verot.
Tein katsastuksen tässä vaiheessa samalla siirtoluvalla. Talven pyörä on tallissa ja ensi vuoden alussa hoidan verot ja rekisteröinnin.