Makuualustat telttailussa
Pikkaisen on touringkärpänen puraissut ja parina edellisenä kesänä olen pikku mp-reissuja heittänyt teltta tarakalla. Telttailu on pieninä annoksina ja hyvällä kelillä ihan kelpo tapa pitää matkabudjettia kurissa.
Suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut kuitenkin oma fysiikka. Meinaa parin telttayön jälkeen olla ruoto niin kipeänä ettei mitään rajaa. Mun telttailukalusto on ihan hinnat-alkaen mallia, en ole panostanut telttaan, makuualustaan ja -pussiin yhtään enempää kuin halpahallin halvimmat vermekset antaa myöten. Kylmä on kyllä kieltämättä ollut muutamana yönä, mutta merinovillakerrastolla nukkuu retkipeitteen kanssakin siedettävästi.
Nyt on alkanut ensi kesän motocamping reissuja silmälläpitäen kiinnostamaan kunnollisen makuualustan hankkiminen.
Nyt päästäänkin pitkän alustuksen jälkeen siihen kysymykseen; onko porukalla hyviä tai huonoja kokemuksia ilmalla täytettävistä makuualustoista? Nukkuuko niillä oikeasti ihan mukavasti ilman että jokainen risu ja käpy tuntuu selän alla? Mulla on sellainen n. 2cm paksu itsekseen täyttyvä alusta ja sillä ei pysty nukkumaan kovinkaan mukavasti. Maksavat pirulaiset yllättävän paljon retkeilykaupoissa, mutta kai sellaisen voisi hankkia jos sillä säästäisi nopeasti muutaman hotelliyön hinnan. Ei vaan viitsis ostaa sikaa säkissä. Toki hinta noissa korreloi varmaan laatua niinkuin monessa muussakin asiassa.