Kävin ajamassa eilen ekan talviajon tälle talvelle. Keli oli +1 astetta ja lumi mukavasti petti kengän alla. Hauskaa oli kuitenkin!
Illalla nukkumaan mennessä mietin, että voishan se pyörä käyttäytyä paremmin spooriajossa. Nyt ei ollut pitoa eturenkaalla, pyörä puski, takapää pohjasi kovemmissa kuopissa, pyörä oli vähän kankea kääntää mutta suorilla erittäin vakaa.
Nyt on takaiskari kesäasetuksissa, mutta jousi on vaihdettu löysempään. Tämä tarkoittaa sitä, että perä kulkee matalemmalla ja iskari painuu kasaan helpommin. High comppia meinaan vähän lisätä, jolla kompensoi nopeutta, jolla iskari menee kuopassa/patissa länään. Todennäköisesti myös low comppiakin lisään vähän. Reboundiin tuskin kosken, mutta katotaan. Painumia en ole vielä katsonut, mutta preloadilla voi sitä säätää. Isot pojat sanoo, että 100-110 mm taitaa olla sopiva painuma (free sag)
Etuiskareissa on kesäjouset. Katsoin, että iloisesti comppi ja reboundi on täysin auki. Tämä tekee keulasta pehmeämmän tuntuisen, mutta jopa minä huomasin ajossa, että eihän se hyvä ole. Kun ei ole reboundia, niin mutkaan kun ajaa, niin jarrutuksen jälkeen/spoorivalliin osumisen jälkeen jouset työntää kepit pitkäksi saman tien. Tällöin keula ei pysy urassa + keula puskee + keulassa ei ole pitoa + kuski on ihmeissään, että "miten tää pyörä on vähän tällainen vaikea?".
Keulassa mulla ei ole preloadin säätöä(esijännitys), niin en pääse sitä säätämään. Isot pojat sanoo, että keulakulmaa voisi spooriajossa tiukentaa. Eli iskareita tuoda yläkolmion läpi. Niitä ilmeisesti saa tuoda läpi ihan useamman millin. Täytyypä sitä testaa.
Tanko mulla on kesäasennossa. Tätä kun selvittelin, niin jotkut ovat vaihtaneet matalempaa tankoa tai sitten kääntäneet tankoa taaksepäin, jolloin kuski pääsee enemmän tangon päälle ja saa keulaan lisää painoa.
Mutta eiköhän näillä vippaskonsteilla lähdetä liikkeelle. Betassa on portaaton pakoaukon säädin, jolla saa säädettyä tehoaluetta alaväännöstä ylävireiseksi ja kaikkeen siltä väliltä. Kotarissa on kait kolme eri jousta (löysä, medium ja jäykkä). Löysällä jousella pyörä on ylävireinen ja jäykällä alavääntöinen. Spooriajossa voisi kait olla enemmän ylävireinen, mutta mä jotenkin kuvittelen että mulla toi maksimaalinen alavääntö ois paras. Kuitenkin ajelen tolla 300cc:llä enimmäkseen tyhjäkäynnin tuntumassa :orgmp:
http://youtu.be/c2-XMs5-rBA