yöLiitäjä kirjoitti
On hieman alkanut askarruttaa pyörän ohjekirjassa suositellut huoltotoimenpiteet ja niiden suoritustiheys.
Öljyt kehoitetaan vaihtamaan kuuden tuhannen välein. No, se on helppo tehdä itsekin ja edullinenkin, vaikka vaihtaisi suodattimen joka kerta. Näin on tullut tehtyä. OK. Mitä jos samalla öljyllä ajeleekin 10,000km...?
Renkaat tulee vaihdettua sitten, kun ovat kuluneet. Väliin sen kyllä huomaa ajettaessakin. Ilmanpaineetkin kannattaa silloin tällöin tarkistaa. OK
Ohjainlaakereiden kunnon voi päätellä, kun liikuttelee ohjaustankoa. Helppoa, OK (tosin kun en tiennnyt asiasta mitään, niin huonoksi oli alempi laakeri mennyt). Tarkistus siis helppo, avaaminen ja vaihto vaatii jo harrastuneisuutta.
Valojen toiminta. Helppo. OK
Jarrupalojen tilanne - helppo tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa rengastöiden yhteydessä. OK.
Jarruneste - öööö. Jos sitä on tarvittava määrä. Periaatteessa helppo vaihtaakin, mutta jos jokin menee pieleen, niin... Kuinka tarpeellinen tämä on, kun pyörä on yleensä aina lämpimässä eli kesällä ulkona ja talvella tallissa. Että ei kai kauheasti kerry kondensiovettäkään. Ja eihän siellä ole edes ilmatilaa, josta kosteutta tiivistyisi.
Venttiilivälysten tarkistus 12,000 km:n välein. Tämä on jo vaativampi toimenpide. Hirvee määrä pultteja hankalissa paikoissa, kannen ujuttaminen pois paikaltaan ikävää. Tätä hommaa on tullut välteltyä pitkään, kunnes nyt tuli tehtyä. Tarkistus ja säätö on helppo - mulla ruuvisäätö - mutta hermot meinaa mennä kannen ja tiivisteen kanssa. Mutta siis, itselläni tuossa oli noin 48,000 km:n väli edelliseen tarkistukseen. Tulos: yhden pytyn pakoventtiilien välys oli pienentynyt 0,02mm alle minimin. Muut ok. Imupuolella kaikki ok. Jos tämän teettää huollossa 12,000 välein, niin siitä joutunee maksamaan noin 500€ kaudessa, kun ajoa tulee sen verran. Onko tuossa mitään järkeä? Tietysti, jos tekee itse, niin sitten vaikka talvella tarkastais?
Sytytystulpat? Nämähän on helppo tarkistaa. Nyt vaihdoin, vaikka tulpat olivat aivan kunnossa 48,000 km:n jälkeenkin. Vaihdoin siksi, kun olin etukäteen ostanut. Näitäkin kehoitetaan vaihtamaan meikäläisittäin liian usein.
Kaasarista kannattaa pitää huolta jo etukäteen. Hyvänä vinkkinä jotkut suosittelee kaasareiden tyhjennystä, kun laittaa pyörän seisomaan. Siinä yhteydessähän sen voisi täyttää jollain paremmalla aineella. Serkku laittoi lamppuöljyä. Mitä, jos sen jättää tyhjäksi? Puhdistus oli oikeestaan kivaa askartelua ja helpompi irrottaa kuin venttiilikansi - paitsi kaasuvaijerit. Niitten kanssa voi olla ihmeissään. Varsinkin takaisinlaitto on mielenkiintoista, joten lopuksi otin vaijerit irti kahvasta, mikä helpotti asiaa paljon. Mutta kiinnitys takaisin kahvaan...? onneksi oli keulalaakerin vaihdon jäljiltä tanko irrallaan, niin onnistui.
Jos on kaasarit purkanut ja koonnut, niin on paikallaan kaasareiden synkronointi. Kuulostaa vaikealta, mutta Banditissa oli helppo, kun sai mittarin lainaan. Vaikeeta oli sen sijaan liittää mittarin putkia kaasareille. Tein öljyletkusta itse sovitteen, niin sitten onnistui. Ja oli oudosti pielessä synkronointi. Kolmella ruuvilla saa säädeltyä tasaiseksi.
Ketjujen kireyden tarkistus on tietysti paikallaan silloin tällöin ja kiristys myös. Jotkut ajelee kymmeniä tuhansia kilsoja samoilla ketjuilla. Minä en päässyt kuin 25,000 km. Sitten vaihdoin rattaat ja ketjut. Kun ketju kuluu riittävästi, ilmaantuu ääniä ja tuntemuksia, että koneessa jotain perustavaa laatua olevaa vikaa. Ei oo. Ketjut saavat aikaan outoja ääniä/värinää ja nykäyksiä. Kaippa noissa ketjuissa on laatueroja, samoin rattaissa.
Haarukkaöljyt? Jostain luin, että parin vuoden välein jotkut vaihtavat. Ja että vaihdettaessa sieltä valuu jotain pahanhajuista harmaata kuravelliä? HÄ? Banditin keula on joskus ilmeisesti avaistu ja huolto tehty, muttei ainakaan minun aikanani. Mainintaa ei löytynyt myöskään huoltohistoriassa. Eli vähintään 40,000 km ajeltu. Nyt sitten, kun muutenkin oli keula purettu, tartuin toimeen. Tiivisteet siis olleet täysin kunnossa, ei mitään vuotoa. Lirutin öljyt pois. Kauniin vaaleanpunaista (ei ees haalistunutta) hyvältä tuoksuvaa öljyä tuli. Valutin tyhjäksi ja laitoin motulin jo uutena pahalta haisevat ruskeat öljyt tilalle. Eli oliskohan tämäkin huolto oikeasti tarpeen vasta sitten, jos tiiviste alkaa vuotaa tai jos haluaa vaihtaa jouset tai muuten säädellä öljyn kanssa keulan toimintaa?
Tuossa on monta kohtaa, jotka vaativat työkaluja, tiloja ja youtuben katselua, aikaa ja halua ynnä mielenkiintoa ryhtyä tuumasta toimeen. En kyllä toisaalta ihmettele, jos tettää nuo hommat huollossa.