2 liitettä
Joulutarina: Vakio Yamaha R6R
Niin, jouluna on tylsää. Varsinkin, jos kaikki projektit tallilla seisoo syystä tai toisesta. Mietin, että nyt olisi hyvä aika kertoilla mitä tälle varikoiden volkkarille on tullut tehtyä ja miksi.
Tarinan alkuun pitää palata ajassa vuoteen 2014. Silloin olin ajellut tonnarilla radalla liki 10 vuotta, ensin katupyörällä ja sitten kilvettömällä vissiin seitsemän vuotta. Varsinaista katupyörää minulla ei ollut tuolloin ollut enää vuosiin ja olin lopullisen kyllästynyt vanhaan ärräykköseeni. Kisahommatkin olin vaihtanut pikkuhiljaa kilpamekaanikon hommiin. Kevät ja alkukesä 2014 tuli oltua miltei täyspäiväisesti kilpamekaanikkona ja omat ajot olivat jääneet todella vähiin. Silloin tuntui, että ärräykkösen kanssa oli tie kuljettu loppuun ja jostain pälkähti mieleeni perverssi idea 600cc katupyörästä. Josko sitä viimeinkin opettelisi ajamaan ja ostaisi kusiaisen?
Yritin myydä R1:stä pitkään tuloksetta. Sitä olin kuitenkin rakennellut varsin paljon, siihen oli paljon varaosia ja halusin siitä saada vähän budjettia uuden pyörän hankintaan. Sitten sattui semmoinen hauska juttu, että samalla viikolla kaksi tyyppiä halusi ostaa pelkän moottorin. Molemmille taisin ensin sanoa ei, mutta sitten aloin miettimään, että saan kahdesta moottorista melkein saman rahan kuin koko pyörästä. Kun yksi kaveri tarjoutui ostamaan pyörästä lähes kaikki rataosat, oli päätös sinetöity. Kilpuri meni osina myyntiin.
Loppusyksystä aloin katsella myynnissä olevia R6:sia. Budjetti oli aika tiukka, olin ollut jonkun aikaa työttömänä ja halusin että rahaa jäisi vielä rakenteluun. Pitkän kyttäilyn jälkeen pääkaupunkiseudulla oli myynnissä houkutteleva yksilö. Matkalla piti koukata pikkuisen lisää R1 osia (että saan varaosista rakennettua kolmannen moottorin) ja hyväkuntoinen käytetty yamaha-nahkapuku, kun semmoinen oli pilkkahintaan tarjolla. Nahkapuku oli, ei tosin kovinkaan hetero, mutta pyörää ei :D
Pyörä osoittautui hyväksi, vaikkakin vähän elämää nähneeksi, yksilöksi, ja kun hinnasta päästiin sopuun, niin pyörä vaihtoi omistajaa. Kyseessä on siis RJ11 eli 06-07 valmistettu malli. Tämä tosin on rekisteröity ylivuotisena keväällä 2008.
Liite 19933
Liite 19934
Uusi pyörä ja nahkapuku saapui siis kotitallille loppuvuodesta 2014. Hetken aikaa tallilla niitä hämmästeltyäni, päähän pälkähti idea, että josko rakentaisi semmoisen kilvellisen ratapyörän mikä näyttää mahdollisimman vakiolta? Siis semmoisen millä voi ajella näppärästi kadulla ja renkaat vaihtamalla mennä syöttämään nopeaan ryhmään radalle. Mikä voisi mennä pieleen?