Hirvikolarissa moottoripyörällä
Olin moottoripyörällä hirvikolarissa ja selvisin mustelmalla.
Joskus se onni potkaisee minuakin. Olin kaverin kanssa iltamopoilulla sunnuntaina 1.9. Ajettiin Kärkölästä sairakkalan kautta Vääksyyn, Pulkkilanharjulle ja Kalkkisiin jne. Vähän tuli arvioitua matkan kesto väärin, pääsi pimeä yllättämään. Päätettiin kuitenkin ajaa Lammin ja Turengin kautta kotiin Riihimäelle, isot tiet Lahden kautta on niin kovin tylsiä. Minä menin Suzukilla edellä kun tunsin reitin.
Kello oli noin 21.30 eli oli jo ihan pimeää. Noin 5 km ennen Lammia, vähän ennen Ronnia oikealle loivasti kääntyvässä mutkassa näin tien vasemmassa reunassa tumman möykyn joka liikkui, sitten möykkyä seurasi vielä kaksi muuta. En ehtinyt oikeastaan tehdä mitään muuta kun kääntää kaasun kiinni. Koska koko vasen kaista oli hirveä täynnä yritin ohjata tien oikeaan laitaan. Valitettavasti hirvet vaan jatkoivat matkaa vinoittain tien yli niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Siinä sitten odotin osumaa ja osuihan se. Muovia lensi, ja samalla tuli iskua olkapäähän ja jalkaan. En kuitenkaan kaatunut. Mopo oli siinä vaiheessa jo hiekalla asfaltin vieressä. Sain vehkeet pysäytettyä muutaman sadan metrin jälkeen.
Kaveri tuli onneksi senverran minun perässä että ehti nähdä tilanteen ja sai vehkeet pysäytettyä ettei itse törmännyt. Siinä sitten soiteltiin häkeen, katsottiin mikä meni rikki ja lopulta huomattiin , että hirvi pötkötti ojassa hengettömänä.
Mulla oli vasen käsi ja jalka vähän hellänä ei muuta.
Gikseristä meni siis pleksi, katteenyläosa tukirautoineen, peili, klipari vääntyi, vasen jalkatappi vääntyi yms, mutta aika ehjäksi jäi. Ajoin lopulta mopolla vielä kotiin Riihimäelle noin 1h matkan. Hirvi oli minusta sellainen 3/4 kokoinen naaras. Ei mikään iso, mutta ei vasakaan. Ilmesesti juostessa hirven pää oli aika pitkällä ja alhaalla ja osuin siihen ensin mopolla ja sitten vielä olkapäällä.
On ollut kyllä onnea yhdelle ihmiselle. Lääkäri ja vakuutustarkastaja ihmetteli etteivät ole vielä moista tapausta ilman henkilövahinkoja tavanneet. Ainoa jälki on iso mustelma hauiksen kohdalla. Olkapää on vähän arka, mutta suurin isku osui aika keskelle nahkapuvun olkapään suojaa.
Ei auta hirviin loud pipes. Pyörässä on yoshin puoliputkisto ilman killeriä. Villat on aika palaneet kun on ajettu yli 40 tkm. Ajoin muistaakseni nelosella eli mökää oli.
Luulen etten aja enää koskaan mopolla pimeässä. Viikonloppuna pitää varmaan lotota. Vakuutus korvaa mopon vauriot.