Miten aloittaa motocross?
Otsikossahan se tulikin, eli kuinka aloittaa motocross? :;):
Laji on kiinnostanut pitkään ja jo parin vuoden ajan olen selaillut nettimotoa ja suunnitellut pyörän ostoa.
Ainut hidaste tässä on kerta toisensa jälkeen se, että täällä Oulun seudulla ainut paikka lajin harrastamiseen mahtaa olla Ouluzone. Yhtään kokemusta crosseista ei löydy, eikä tosin yhtään kaveriakaan jotka voisi jeesata niin että alkuun pääsee. Jostain syystä on iso kynnys lähteä Ouluzoneen yksinään ihmettelemään.
Tällä hetkellä olis taas kiinnostava pyörä kiikarissa, mutta miten hitossa tästä nyt lähdetään etenemään? :dunno:
Re: Miten aloittaa motocross?
Lainaa:
Aes kirjoitti
Noniin. Kappas keppanaa, viikonloppuna pyöränhakureissulle. :WAZAAP:
Kohta on pyörä, kypärä löytyy jo etukäteen. Mitkä suojat on ehdottomia hankintoja heti kättelyssä? Panssari? kyynärsuojat? polvisuojat? ajosaappaat? niskatuki?
Mitä kirjoitettuja (ja kirjoittamattomia) sääntöjä radoilla yleisesti ottaen on? :grin:
Hieno homma!
Kypärä, lasit, panssari, polvisuojat, housut, saappaat ja hanskat. Nuo on mun mielestä minimit.
Ja radalla ajetaan yhteen suuntaan ja ohittaja on väistämisvelvollinen. Ja nyt kun meet alottelijana, ni keskity omaan ajoon ja koita pitää ajosi ja ajolinjasi loogisina, eli älä turhaan puokkoile. Tällöin ohittajalla on helpompaa, kun vähän osaa ennakoida ja lukea sun ajoa.
Ei muuta kun hauskaa ajoa ja koita muistaa hengittää [emoji3][emoji3] (se on mulla aina se vaikein osuus)
Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla
Re: Miten aloittaa motocross?
Mielestäni erittäin hyvä keskustelun aihe tämä! Tuntuu, että moni pikku skidistä asti montulla krossaillut kaveri ei voi mitenkään ymmärtää sitä aloittamisen vaikeutta kun aikuisiällä tätä touhua kokeillaan ensimmäistä kertaa. Itse kuulun näihin varttuneempana homman aloittaneisiin. On jäänyt ikimuistoisesti mieleen kun uskaltauduin ensimmäistä kertaa Lavankoon kokilemaan millaista on ajaa crossiradalla. Olin kuin bambi liukkaalla jäällä [emoji16] Meno oli sellaista ykkösvaihde sisään, jalat pois tapeilta ja sitten luikerreltiin sellaista sujuvaa ässää puolelta toisella kaatuen aina vähän väliä liejuun pyörän kanssa. Tätä pyörän nostelua muutamia kymmeniä kertoja toisteltuani kirosin koko lajin ja mielessä oli lähinnä pyörän pois myyminen. Ja kuitenkin homma oli niin koukuttavaa, että radalle piti päästä takaisin heti kuin mahdollista. Aika äkkiä alkoi tulla ahaa elämyksiä ajamiseen liittyen ja siitä alkoi oikeasti nauttimaan. Että kyllä se sieltä lähtee kun vaan jaksaa yrittää ja treenailla. Se tunne on ihan uskomaton kun homma alkaa edes jotenkin etäisesti sujumaan.
Ja kyllä Mr. Garagesale on mielestäni ihan asian ytimessä noissa alusta kommenteissa. Kun ekaa kertaa crossiradalle kurvaa niin ei sieltä alustasta tarvii löytyä mitään huippualustagurun hifivirityksiä. Painolle sopivat jouset ja that’s it. Ei muuta kuin treenailemaan! Ja onnea hienon lajin pariin siirtymisestä [emoji106]
Sent from my iPhone using Tapatalk