Aihetta käsittelevät viestiketjut ovat jo aika iäkkäitä, joten päätin aloittaa uuden. :D Tässä tulee vähän taustaa enste.
Olen luonteeltani tavallisesti säästeliäs eli pihi, mutta elämä on opettanut (ja vanhemmat myös hokeneet), että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Jos suunnittelee ostavansa halvat ja hyvät, täytyy ostaa halvat ja sen lisäksi ne hyvät. Ja jos tahtoo pihistellä, niin jättää ne halvat hyllyyn.
Nyt pitäisi hommata hanskat. Aloin katsella listoja tavalliseen tapaan halvimmat ensin järjestyksessä, messuilla hypistelin niitä halvimpia, mutta eivät oikein vakuuttaneet enkä ostanut mitään - hanskahomma vasta orasteli mielessä. Sen verran tyhmä olin :tyhmäminä: että en tajunnut alkaa kokeilemaan niitä kaikkein kalleimpia hanskoja (miks ei ooo hymiöö, jossa hakataan päätä seinään? tässä olis sen paikka).
Kädet ovat meikäläiselle tärkeät. Mun koko elanto on kiinni käsissä. Jos kaatuisin enkä löisi päätäni tai kypärä pelastaisi pääni, mutta käsiin tulisi vamma, joka estäisi työnteon... :no: Kerran murtui ranne. Vaikka ihan hyvin Kela maksoi, koska itse olen hyvin Kelalle maksanut, niin ei tuosta kiinteiden kulujen jälkeen jäänyt kuin parikolme saturaista käteen :no:.
Eilen illalla sitten tajusin tämän käsieni tärkeyden ja vetäisin listan nurinperin. Aloin katsella yli satasen hanskoja. Tarjontaa on ja on tarjouksiakin. En aja kilpaa, mutta ratapäiville olis tarkoitus tulla! Kehtaako sitä ostaa racing-hanskat - niissä on ainakin hyvät suojaukset ja joissain jopa estetään pikkurillin taittuminen ulospäin? Ajan keväästä syksyyn ja lämpötilat vaihtelee varmaan +1 - +40 (auringossa).
Minkälaisilla hanskoilla ajelette? Minkälaiset suojaukset niissä on? Ja jos on hyvin suojattu ja hyvin istuu kädessä, niin miten sitten ajelu, jos on vaan pari astetta lämmintä? Tosin mulla on kahvoissa lämmittimet :). Tietenkin arvostan sitä, että ne pitäis veden loitolla - se on ehkä tärkeämpää kuin tuo lämpö. Gore-Texiä kehutaan ja ainakin oma kokemus vuodelta miekka ja kivi oli, että Gore-Tex piti veden loitolla (oli Rukan puku).
Katselin tuossa, että Rukalla on monta mallia, mutta maksaako nimi enemmän kuin laatu? Minkälaiset suojaukset niissä on? Heldiltä löytyi "Held Race-Tex Gore-Tex" - taitaa sekin olla loppuunmyyntituote. Eurobiker myy loppuun Sweep Laguna Evoa, mutta siitä ei kokoja löydy (M), mutta hyvä kuvaus suojauksista. Mitähän senkin tilalle lie tulossa.
Nykyiset hanskani sain motskarin mukana, Heldit ja Gore-Texiä koko M8 ja istuvat hyvin minun käteeni. Gore-Tex kalvo ei taida enää olla täysin kunnossa, kun muutaman minuutin tihkusateessa ajelun jälkeen hanskat ovat täysin vettyneet. Kuivalla kelillä ihan hyvät. Nyt vasta tajusin, että tuossa on etusormen vieressä "lastamainen" joustava lirpake, jolla lie tarkoitus pyyhkiä vettä visiiristä (hyvä kun nyt huomasin).
Tällaisia kysymyksiä ja mietteitä saa aikaan lähestyvä kevät ja sen myötä yhä levottomammaksi käyvä mieli. Taidan mennä kohta talliin... :)