MP-videon teko for dummies
Vanha valokuvaaja (= mä) osti itselleen synttärilahjaksi GoPro Hero 4 -kameran, ensimmäinen oikea videokamera ikuna. Ensimmäinen harjoitus oli tuon näköinen: https://www.youtube.com/watch?v=rGOf1fvbHLE
Kuvattu siis mainitulla kameralla ja editoitu iMovie -ohjelmalla. Ilman pienintäkään osaamista. Ja jälkihän on juuri sen näköistä. Muutama kysymys askarruttaa. Ensinnäkin kameran paikka: kun katselin juutuupista videoita, niin totesin että kypäräkiinnitys ei ole mun juttu, kaikki peilien vilkuilut ja maisemien katselut tekevät kuvasta liian levottoman. Rintaan valjailla kiinnitetty kamera on tuossa suhteessa parempi, mutta pärrän ohjaamo täyttää liian ison osan kuva-alasta, siis mun makuun. Pyörään kiinnitetty kamera taas näköjään tärisee liikaa. Kokeilin sekä tuohon vasemman peilinvarren tyveen että vasempaan kaatumarautaan kiinnitettyä kameraa ja molemmat antoivat jotenkin mun silmää miellyttävämmän vaikutelman (siis noihin vartaloon kiinnitettyihin verrattuna), mutta kaatumaraudassa ongelmaksi tuli bokserin (BMW R1200GS) äänet; kaikki perkeleen venttiilin rouskutukset kuulivat, not so hyvä juttu! Tuo näytille asetettu versio voisi olla aavistuksen enemmän alas käännetty, näkyisi vaikka koko nopeusmittari? Kokeilin tuota juutuupin tarjoamaa "kuvanvakautusta", mutta sen tuottama jälki oli ihan suoraan arsesta! iMovien omalla kuvanvakautuksella en taas huomannut olevan juurikaan vaikutusta lopputulokseen...
Eli kysymys nro 1: Mitä mun pitäisi hommata lisää saadakseni aikaiseksi fiksun näköistä jälkeä? Hankinnat saa maksaa muutamia satasia, taitaa kuitenkin olla pienin menoerä tässä harrastuksessa. Jäljen ei tietysti tarvitse olla Hollywood-tasoa, kunhan sellaiseen kelpo juutuupitasoon pääsisi. Ainakin varmaan joku ohjelma jolla tuon kuvan saisi tolkullisesti vakautettua, vaikka pienellä cropillakin.
Sitten tuo "taiteellinen" puoli... Juutuupissa ei mikään pitkästytä enempää kuin vartin video heiluvalla kuvalla, kaikki yhdellä leikkauksella. :boring: Mikä olisi sellainen leikkauksen ihannemitta? Tuossa ekassa testissä yritin mielestäni pitää leikkaukset kohtuullisen mittaisina, mutta jotenkin nyt tuotosta katsellessa tuntuu että tuossakin on puolet liikaa... Pääsisikö tuosta fiiliksestä lyhentämällä leikkauksia vaikka puoleen nykyisistä ja lisäämällä monipuolisuutta?
Kaikki vihjeet ovat tervetulleita, mutta vielä tervetulleenpaa on kritiikki tuosta esimerkkipätkästä; muistakaa että se on tasan mun elämän ensimmäinen video, joten oletettavaa on että siinä ei mikään ole kohdallaan. Ja mielelläni myös kuulisin mikä siinä tökkii ja miten sitä voi parantaa.
-jp-
PS. Linkki tuohon pätkää löytyy myös tuolta "Ulkomaan mutkapätkistä", toivottavsti kukaan (ainakaan mode) ei pahoita mieltää tästä tuplauksesta. Kun aihe kuitenkin on eri.