Isompien tavaroiden rahtaus Kiinasta, kuinka toimitaan?
Pitäisi tilata yksityishenkilönä Kiinasta paketti, jonka koko on noin 50x50x50 cm ja painoa 70 kg. Paketin arvo ~700 €.
Kiinalainen saa rahdattua paketin Helsingin satamaan DDU:na, hinta vajaa 100 €. Lentorahti on useamman satasen, joten en usko sen kannattavan.
Osaisiko joku minulle rautalangasta vääntää,
a) tarviiko minun ottaa ennakkoon yhteyttä johonkin huolitsijaan vai tapahtuuko sataman toiminnot jollain lailla automaattisesti ja minulle paketin saapuessa ilmoitetaan, että paketti on noudettavissa sieltä/täältä. Postipakettien puolesta on Tampereen tullissa tullut aiemmin asioitua, joten tullaus edes hitusen selvempi.
b) minkälainen osoite pakettiin laitetaan?
c) Toisaalta olisi parempi, jos paketin saisi suoraan tänne Pirkanmaalle, niin ei tarvitsisi isolle kirkolle lähteä, mutta sekin tietysti kustannuskysymys.
d) Minkä kokoisiin huolintamaksuihin on varauduttava Suomen päässä? (ilman tulli + alv)
e) Mikä firma olisi kustannuksilta järkevä tällaiselle yksittäiselle pikkupaketille?
Vastauksista erittäin kiitollinen. Googlesta en rautalankaohjetta löytänyt. Pari vuotta sitten kyselin samaa asiaa, mutten enää ketjua löytänyt. Kyseessä ei ole mp-tavara, mutta menköön tämän ketjun alle.