Pelasta tuntematon potilas - liity kantasolurekisteriin
Me motoristit kun olemme tunnetusti mukavaa ja yhteisvastuullista porukkaa, niin ajattelin tällaisen epäkaupallisen tiedotteen julkaista.
Veren kantasolujen siirtoa käytetään hoitona muun muassa leukemiassa, eli verisyövässä. Kantasolusiirteellä pyritään korvaamaan syöpäpotilaan pahanlaatuiset solut terveillä kantasoluilla. Usein kantasolusiirto on potilaan viimeinen toivo parantua sen jälkeen, kun kaikki muut keinot on käytetty.
Olin pitkään itse ajatellut liittyä rekisteriin, verta kun käyn säännöllisesti luovuttamassa. Asia oli kuitenkin jotenkin aina unohtunut. Viime syksynä tajusin, että mullahan tulee 40 mittariin ja olen kohta rekisteriin epäkelpo uutena tulokkaana. Sain sitten viimein liityttyä ajoissa.
Rekisteri kaipaa kirjoille erityisesti nuoria miehiä, joita olen huomannut myös motoristiporukoissa pyörivän. Rekisteri ei ole mitenkään sovinistinen, mutta biologiasta johtuen mies sopii luovuttajaksi naista useammin ja rekisterissä on enemmän naisia.
Kantasolujen luovutus ei ole ongelmaton ja kivuton prosessi. Rekisteriin liittyminen vaatii sitoutumisen. Ainakin itse olen kuitenkin sen verran paskaakin tehnyt elämässäni, että jossain kohtaa täytyy antaa elämälle takaisin päin jos siihen mahdollisuus on.
Lue lisää jos asia kiinnostaa: http://www.veripalvelu.fi/www/kantasolut