Saskia kirjoitti
"Kolvilla hitsaa maksat sähkölaskun vs purkki asetonia kumpi kalliimpaa"
Litran purkki teknistä asetonia maksaa vajaa 10 euroa, mutta sillä teet ABS-massaa monen katteen korjaustarpeeseen. Tavallisella juotoskolvilla et pitävää saumaa saa, koska kolvi tavallaan polttaa muovin, ja saumasta tulee kova ja hauras.
"Hitto, kerkesin jo omien katteiden liimalun aloittamaan epoxilla ja alumiiniverkolla ennen kuin tämä ketju sattui silmään.
Dinitrolia tai Würthin softipakkelia ajattelin levitellä tuonne näkyvälle puolelle. Onko kokemuksia kumpi toimii paremmin ABS muovin kanssa?
Pitääpä vielä kokeilla myös ainakin tuota asetoni liimausta. Kauanko sen ABS muovipalan pitää lillua siinä asetonissa että se muuttuu velliksi? Ja pitääkö siitä olla ensin maalit poistettu ennen kuin alkaa vellin keitto?"
ABS-muovi kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi tai vuolla vaikka mattoveitsellä suikaleiksi ennen asetoniin upottamista, ja maali pitää poistaa, se on muovin joukossa epäpuhtautta. Palat sulaa n. vuorokaudessa-kahdessa, mitä pienempää palaa, sen nopeammin sulaa, ja mitä kauemmin maltat odottaa sen vähemmän klimppejä vellissä on :-)
Dinitrolista tai Würthista ei mulla ole kokemusta, olen käyttänyt 3M:n FPRM5900- muovinpaikkausainetta pintojen tasoittamiseen abs-massalla tai muissa muoveissa hitsaamisen jälkeen.
"En nyt ulkomuistista osaa sanoa että mille kaikillle muovilaaduille toimii, mutta koulussa käytettiin monesti seuraavanlaista korjausta eli:
Katteenkappalleet ensin kohdakkain ja näkyvältä puolelta teipillä yhteen, sitten liitoskohta johtain kovaa vasten. Sitten vaan kehittelemään erinäisiä tukia että liitettävät osat pysyy samassa muodossa kuin ne on alkujaankin olleet. Sitten leikellään tiheäreikäisestä teräsverkosta sopiva pala liitokseen ja lämmitellään pihdeillä kiinnipitäen verkko kaasupolttimella punahehkuun ja sitten vaan painellaan se kuuma verkko niilläpihdeillä ja vaikka tasapää meisselillä siihen liitoksen päälle. Todennäköisesti se muovi sit syttyy samantien tuleen eli kannatta olla valmiina puhaltamaan liekit sammuksiin. "
Missähän koulussa tuollaista on opetettu? Meinaan metallin ja muovin yhteensulattaminen on aika epätoivoista ja turhaakin, koska parempia menetelmiä muovien korjaamiseen on.
Edellä jo olen sanonut, että abs-muovia ei kannata hitsata hitsauslankaa käyttäen edes oikealla hitsauspuhaltimella, saati sitten kolvilla (josta viestin alussa jo kerroin), koska muovin hitsauksessa tapahtuu samaa ilmiötä kuin metallin hitsauksessa, eli hitsaussauman kahta puolen tapahtuu haurastumista, ja abs-muovi on sille erityisen altis. Paras abs-muovin korjaustapa on edelleen abs:n sulattaminen asetonilla, saumojen railottaminen ja täyttäminen tuolla sulaneella abs-massalla. Kun asetoni on 1-2 vuorokauden kuluttua haihtunut massasta, jäljellä on pelkkää abs-muovia ja sauma on "yhtä puuta" alkuperäisen osan kanssa, toisin kuin erilaisilla valmiina ostettavilla pakkeleilla tehdyissä korjauksissa.
En sanonutkaan, että sitä saumaa pitää uittaa asetonilla, vaan täyttää massalla. Tosin olen välillä uittanutkin asetonia saumaan, eikä siitä kyllä maalit eikä tarrat mihinkään ole lähteneet, mutta minä tiedänkin mitä teen...
Kunnollista, oikeaa, muovin hitsaukseen käytettävää hitsauspuhallinta et saa mistään muutamalla kympillä, vaan sellainen, käytössä kestävä laite maksaa lähes tonnin.
Jurvelo itse kirjoitti käyttävänsä elastiseksi jäävää massaa korjaukseen. Jos liität kaksi kovaa palaa toisiinsa joustavalla aineella, sauma takuulla muistuttaa ainakin lievästi saranaa, ja kyllä silloin sauman taipuessa se maalikin halkeaa.
Ja lopuksi, näin yli 20 vuotta monenlaisia muoviosia korjanneena tuntuu hiukan huvittavalta kun joku amatööri puhuu "viisaista" ja paskan puhumisesta, kolvilla hitsaamisesta jne. Olen kuitenkin näiden vuosien mittaan toisenkin kerran paikannut tällaisten amatöörien "korjausyrityksiä".......