Hjälp! Akku prkl(kö) hajosi?
Eilisen Porkkalan ja Hirsalan ajolenkin jäkeen laitoin pyörän hyvin ansaitulle levolle yöksi. Tänään hymyssäsuin olin menossa starttamaan mopoa kun olin töihin lähdössä mutta yllätys olikin suuri. Eipä startannut enää. Tai pyöritti kyllä mutta hyvin vaivalloisesti eikä lupaustakaan käynnistymisestä. Loistava alku viikolle.
Eli ilmeisesti akku kaputt?? Eikäs tällainen oire viittaakin siihen?
Akku on pari kautta vanha ja jouduttiin elvyttelemään keväällä kun ylläpitolaturi oli tehnyt tenän jossain vaiheessa lopputalvea. Eikös tällainenkin lyhennä akun elinikää joten sen hajoaminen olisi tältäkin osin mahdollista / todennäköistä?
Manuskassa lukee akun tietojen kohdalla seuraavaa:
12V 36,0 kC (10 Ah) / 10 HR
Eli käykö tuohon vain 10Ah akut vai onko haittaa jos löytyy mitoiltaan oikean kokoinen esim 14Ah akku tilalle? Vai onko niin että eri Ah akut ovat poikkeuksetta eri kokoisia?
Ja mistä löytyisi pk-seudulta "heti valmis" eli valmiiksi hapotettu akku? Biltemastako? Ainakin Stormin ja Motonetin akut joutuu näköjään hapottamaan itse. Vai hapottavatko liikkeet akun jos tajuaa pyytää?
Kiitos avusta! Jos sitä pääsisi vaikka jo tänään tienpäälle jos säkä käy. :thumbsup: