Nyky bensan säilyvyys ja mahdollisesti aiheutuvat vauriot polttoainejärjestelmässä
Otin työrupeamaksi vanhimman pyöräni Firebladen vuodelta 1993. Pyörän laitoin seisontaan lämpimään tilaan noin neljä vuotta sitten suoraan ajosta. Muutaman vuoden aikana kävin välillä lämmittelemässä konetta, sen jälkeen saannut seistä bensoineen rauhassa.
Alkuviikosta kaivoin laitteen esille ja lähti vielä käyntiin starttipilootin voimin, mutta kävi huonosti. Tiesin jo alusta alkaen, että kaasarit joudun purkamaan ja puhdistamaan, jos haluan saada pelin pelittämään kunnolla.
Kaasaripatteri irti ja patologin pöydälle. Onneksi olin tyhjentänyt erikseen tankissa olleen bensan omaan kannuunsa ja kaasareiden kammiosta toiseen kannuun. Silloin jo jäin miettimään bensojen värieroja, joten muista kaasuttimista bensat vielä toiseen puhdistettuun astiaan.
Kun purkasin kaasuttimet olin hämmästynyt miten paskaset olivat. Kaikki paikat kun vihreessä homeessa. Suuttimet luistinneula agressiivisen hartsin peittämää. Olen paljon harrastajana avannut koneita, mutta mitään tällaista en ole ennen nähnyt.
Suurin osa paskastä lähti mekaanisesti puhdistamalla ja loput ultraäänipadassa.
http://www.kolumbus.fi/~w130600/images/bensa-nayte.jpg
Omiin laitteisiin tulee talveksi jatkossa pienkone bensaa. Voin vain kuvitella mitä ruiskujärjestelmissä muhii talvella seisonnan aikana. Suurin osa ei edes huomaa mitään. Bensojen talviseisonnan lisäaineistus varmaan parantaa tilannetta, mutta ei se agressiivisen bensan tuhoa estä. Tänään sain kuulla, asiantuntijalta, että suuttimia jouduttu vaihtamaan, koska suuttimet syöpyneet bensan takia. Vihreä väri kuullema tulee siitä, että reagoi alumiinin kanssa.
Pistää miettimään millä "ökölogisilla" bensoilla oikein vihreet pistävät meidät ajelemaan!:D