Kävipä tuossa viime lauantaina. Olin lähtenyt aamulla Luostolta ja tarkoituksena ehtiä illaksi Mikkeliin, etenin kaikessa rauhassa tietä 78 kun Puolangan liittymän kohdalla vastaantuleva Volvo päättää kääntyä vasemmalle. En pysty muistamaan käyttikö vilkkua vai ei. Muistan että jarrutin ja kaarroin oikealle ja seuraava muistikuva onkin se että makaan maassa ja selkään sattuu aivan saakelisti. Paikkallaolijoiden estelyistä huolimatta pääsen kolmannella yrityksellä seisomaan ja nojailen aktiivisesti liikennemerkkiin, joku paikallaolija pyynnöstäni käy vääntämässä pyörästä virrat pois ja Volvon kuljettaja (arviolta 20-25v kloppi) käy selittämässä ettei nähnyt että joku tulee vastaan kun tiellä on aurinkoisia ja varjopaikkoja. Joku lykkää puhelimen käteeni ja hätäkeskus kyselee tuntemuksia, vastaan että selkään sattuu ja saan kuulla että ambulanssi on matkalla. Nojailen edelleen liikennemerkkiin lanssin saapuessa ja saan onneksi estettyä ettei ajopukua leikellä päältäni, letka pyöriä ajaa ohitse ja yritän moikkailla muina miehinä kun saan kaulurin ja minut pakataan tyhjiöpatjaan. Matkalla Kajaanin keskussairaalaan joudun puhaltamaan ja puhelimessa kertomaan poliisille oman näkemykseni tapahtumien kulusta. Sairaalassa homma toimii suht ripeää tahtia, tajunnan taso, verenkuva ja röntgeniin. Sitten alkaa odotus joka kestää nelisen tuntia. Tässä vaiheessa ilmaisen kyllästymiseni tilanteeseen varsin painokkaasti ja piakkoin lääkäri tulee selittämään tuloksia. Kolme selkänikamaa on vaurioitunut mutta välitöntä vaaraa ei ole, kiitän ja pyydän että joku tulisi poistamaan tipan koska tämä poika lähtee nyt. Ilmoitettuani että en varmasti jätä pyörää seisoskelemaan kamojeni kanssa yöksi tienvarteen saan luvan poistu jos menen välittömästi lääkäriin jos jotain oireita ilmenee. Henkilökunta soittaa taksin ja matkaan kohti Puolankaa, saan tiedon että pyörä on siirretty paikallisen Shellin huoltohalliin joten sinne ja matkalla ystävällinen taksikuski varaa vielä matkalla minulle hotellin Kajaanista. Kipulääkkeen vaikutus hiipuu mukavasti matkalla mutta pyörä löytyy ja se on vieläpä ajokuntoinen, maksan taksin ja lähden kohti Kajaania äärimmäisen pitkää ja tuskaista matkantekoa.
Mitä tapahtui, muistikuvaa ei ole mutta ilmeisesti olin saanut jo suurimman osan vauhtia pois ja väistössä menin kyljelleni mutta onnistuin väistämään auton nokan. Koska olen tälläinen 8:nen kauden aloittelija en voi sanoa että olisin tehnyt hallitun kaadon. Pyörän (Suzuki Bandit) kaatumatapit ottivat kovimman iskun vastaan joten vauriolistalle päätyi oikea peili, etuvilkku painui katteen sisään, kate itse painui kasaan mutta ei murtunut, jarrukahva lyheni muutamalla sentillä, tankopaino sai aivan uuden muotoilun, Acran vaimennin sai uutta kuviointia pintaan, takalaukku hajosi. Varustepuolella Rukan Armax puvusta oikea hiha repeillyt, housujen polvi puhki, mp3 soitin hajalla, kypärä vaihtokuntoon, Scala rider irtosi ja lensi jonnekkin. Kuskille mainittu selkävaurio, oikea ranne ja polvi kipeät ja näteillä mustelmilla, oikeaan jalkaa tullut nyt parinpäivän kuluttua tuntopuutoksia (suurin osa jalkaa on kuin puuduksissa koko ajan) ja selkää särkee tasaisesti.
Tylsä tarina mutta jostain syystä helpotti kun sai tämän kirjoitettua, anteeksi aiheuttamani häiriö mutta palaan vielä :grin: