Käytössä 04-vuotinen Honda VFR ja tarkoitus olisi saada jarruihin lisää tehoa. Pyörässä ABS-jarrut, Nissinin 3+3-mäntäiset satulat, EBC:n HH-sintteripalat, vakioletkut (kumia) ja Hondan CBS-yhdistelmäjarrut.
Tavoite:
- Eturengas lukkoon (lue: ABS aktivoitumaan) kuivalla asfaltilla kahdella sormella jarruttaen. Tällä hetkellä tuo ei onnistu. Jarrukahva ei kuitenkaan osu tankoon, vaikka puristaakin kunnolla.
Toki saan erittäin tehokkaan jarrutuksen tehtyä pyörällä jo nyt. En kuitenkaan saa kuivalla asfaltilla tuota ABS:ää aktivoitumaan.
Vaihtoehtoja:
1. Jarrunesteiden vaihtaminen ja ilmaus (ostin pyörän viime kesänä ja en tiedä, milloin tämä on edellisen kerran tehty). Kommentti: En saa puristamalla kahvaa tankoon kiinni, joten liekö tästä tehoon hyötyä - en tiedä?
2. Sama kuin yllä + jarrusatuloiden avaaminen, puhdistus ja herkistely (mäntien tiivisteet ovat jo tilauksessa). Kommentti: Koska nuo tiivisteet ovat jo tilauksessa, niin mitä luultavimmin tulen tämän tekemään. Tällä ilmeisesti voi ollakin jo tekemistä lisäjarrutehon saamiseksi.
3. Teräspunosletkut. Paljon olen lukenut näistä hyvää. Kommentti: Nykyiselläänkään en tosiaan saa jarrukahvaa tankoon kiinni, joten liekö näistä muuta hyötyä, kuin tunnon parantuminen. En viitsisi ainoastaan siitä ilosta maksaa n. 260 euroa (= halvin hinta, jolla saa 8 kpl teräspunosletkuja CBS-järjestelmän etuletkujen vaihtamiseksi)
4. Radiaalikahva (esim. tämä). Kommentti: Tämä ilmeisesti lisää tehoa merkittävästi, joten voisi olla helppo ratkaisu ongelmaan. Hintaa toki sen verran, että pitäisi olla varma asiasta(?)
5. Punttisalille. Kommentti: Kyllä minulla sen verran pitäisi olla ruista ranteessa, että homman ei pitäisi siitä kiikastaa. Mielestäni vähemmälläkin voimalla sen etujarrun pitäisi saada lukittumaan.
6. ?
Pistäkääpä kommenttia, mitä tässä kannattaisi lähteä tekemään / mistä aloittaa projekti?
Joku tietty kommentoi, että käytä neljää sormea jarruttaessasi, mutta lähdetään nyt siitä, että haluan käyttää vain kahta.
EDIT: Ja olen selaillut foorumilta vanhoja jarrujenpäivitysketjuja, mutta niissä yleensä puututaan vain yhteen tekijään. Kysymys on nyt siitä, ett jos ajatellaan kokonaisuutta, niin mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, jotta tehoa saisi helpoiten lisää.