Lainaa:
(harald73 @ Syys. 07 2010,19:58) kirjoitti
Lainaa:
(HiTec @ Syys. 07 2010,13:20) kirjoitti
If on täydellisen p.rseestä, sillä vakuutusta ottaessa kyllä seistään sen takana, että heiltä saa vakuutuksen 4:ssä tasaerässä, joista muodostuu vuosimaksu, vieläpä ilman laskutuslisää, kehutaan heidän vakuutusehtojaan maailman parhaiksi (ihan niinkuin niissä olisi eroa yhtiöiden välillä), mutta kun irtisanoo vakuutuksen, jostain alkaa löytymään lisää maksettavaa ajalle, jolloin vakuutus ei ole ollut enää voimassa, ajoneuvosta joka on jo toisen omistuksessa ja asiasta tiedusteltaessa tässä kohtaa alkaakin hiljaisuus.
Ainoa asia, jossa vakuutusyhtiöt ovat vakuuttaneet minut on, että jokaisen kanssa on yhtä vaikeaa, kun jotain sattuu. *
http://www.moottoripyora.org/iB_html...2ass_1_prv.gif
En usko, että sinulta veloitetaan ajalta, jolloin vakuutus ei ole enää ollut voimassa. Jos näin on, niin silloin siinä on jokin virhe tai jotain muuta ihmeellistä.
Sinänsä asia on aika yksinkertainen. Otetaanpa yksi esimerkki:
Ostan auton tänään 7.9 ja vakuutus tulee voimaan tänään. Minulla on laskutussopimus, jonka mukaan laskut tulevat 4 kertaa vuodessa ja seuraavan eräpäivä on vaikkapa 31.10. Myynkin auton pois syyskuun viimeisenä. Vakuutus on ollut voimassa nämä 3 viikkoa ja tokihan tuo aika pitää veloittaa. Ja tämä tapahtuu seuraavassa tai jopa sitä seuraavassa erässä. Tällöin syntyy usein keskustelua, että miksi maksan autosta, jota minulla ei ole. Aina ei ymmärretä miltä ajalta veloitus itse asiassa on.
Nämä vuodenaikahinnoittelut vakuutukset toimivat siten, että käyttökauden aikana eli kesällä maksut ovat suhteellisesti suurempia kuin talviaikana. Jos vakuutus päättyy tämän kesäkauden aikana, niin seuraavissa erissä veloitetaan vielä laskuttamaton osa kaudelta. Siten siis, että käyttöajalle kuuluva maksu tulee kokonaan hoidettua.
Tämä on toki vähän haastavampi yhtälö kun maksut eivät ole tasaisia kaikissa erissä, mutta myös toisinpäin kuuluisi yhtälailla nurinaa. Valtaosa motoristeista kun ei halua maksaa talvella pyörän vakuutuksia. Tämä seisonta-ajallinen vakuutus poikkeaa seisonta-ajallisesta oikeastaan vain siinä, ettei seisonta-aikoja tarvitse enää erikseen ilmoittaa ja voi ajaa kun siltä tuntuu.
Laskutusasiat ovat sinänsä yksinkertaisia, olet ostanut tuotteen ja maksat siltä ajalta kun olet sitä käyttänyt. Kannattaa aina myös vilkaista sitä kotiin tullutta laskua ja mitä laskutusjaksoa se koskee.
Ymmärrän toki, että hermot menee. Jos nyt tajuan jotain näistä vakuutusjutuista, niin itse olen puolestani kohtuullisen pihalla sähkölaskuista ja niiden tasauksista...=)
//Andy