Lainaa:
(W-P @ Syys. 07 2010,21:30) kirjoitti
ja sitten se tyhmä kysymys
http://www.moottoripyora.org/iB_html...cons/blush.gif
onkos tuo vaihteiden kolina/kolinattomuus siis oikea mittari hyvin voitelevalle öljylle? Meinaan siis jotta voiteleeko sitten muutenkin hyvin?
Mieleeni tuli, jotta paksummalla ei kolisis mutta muuten voitelis huonommin ja päinvastoin.
Saa vittuillakin; en nuista tiedä....... mulla tuo Hondan laatikko kanssa kolahtelee.
Vaihteiden kolahtelu ja öljyn voitelukyky eivät liity toisiinsa. Laatikko alkaa kolahdella, kun kytkin ei irrota kunnolla. Nykyisellä pyörällä olen huomannut eroja kytkimen irroittamisessa eri öljyillä varsin selvästi. Tähän mennessä olen kokeillut (KTM:ssä) KTM:n suosittelemaa Motorexin täyssynteettistä 10W60, BelRayn täyssynteettistä 10W50 ja Motulin 5100. Motulilla kytkin on toiminut loistavasti, kunnes...
BelRay oli ihan kamalaa. Laskin kesken vaihtovälin ne ulos. Kuumana ei jaksanut vaihde päällä kytkin pohjassa edes startti pyörittää. Samaten pakittaminen vaihde päällä kytkin pohjassa oli ihan mahdotonta oli kone käynnissä tai ei ja se pamaus, kun ykkösen potkaisi päälle oli melkoinen.
Motorex oli noiden välistä eli toiminta ok, mutta varsinkin ykkösen kytkeminen aiheutti kohtalaisen kolahduksen.
Motulilla ei monasti kuulu mitään, kun vaihde vain naksahtaa päälle, mutta nyt se kunnes.... Tämä kesä kai sitten oli niin kuuma, että Motulin ominaisuudet kertakaikkiaan vain loppuivat. Heinäkuussa tuli taas vaihto aiheelliseksi ja ei kestänyt kuin pari-kolme tuhatta kilometriä, kun kytkin alkoi laahata ja laatikko paukkua. Ennen ei ole noin nopeasti mennyt. Täytyypä kokeilla taas jotain muuta. Isot pojat ovat sanoneet, että Kotarissa saisi yläpään viskositeetti olla sen 60. Pitää etsiä jokin sellainen purkki sitten, ...jos ensi kesästä tulee taas kuuma. Enää ei tänä vuonna ole kai väliä kuin alapään viskositeetilla.