Lainaa:
(ArttuH @ Kesä. 21 2010,14:31) kirjoitti
Lainaa:
(naukkis @ Kesä. 21 2010,11:21) kirjoitti
Ja *oleellista on että alapään viskositeetistä ei voi tinkiä, 10W-30 mineraali on ok, mutta esimerkiksi 5w-40 ei välttämättä kestäkään rullalaakereiden pintapaineita kampuralla. Eli synteettiset öljyt on yleensä litkuja ja niitä käyttämällä väärissä paikoissa voi tulla ongelmia, sen sijaan liruja mineraaliöljyjä ei nykyään ole oikeastaan edes myynnissä.
Viitsiks selittää vähän tarkemmin? Olen nimittäin ymmärtänyt, että nimenomaan tuo yläpään viskositeettilukema on se joka määrää kuinka lirua öljy on kuumassa koneessa. Alapään lukema taas kertoo kuinka paksua öljy on kylmässä.
Oma lukunsa on sitten se, että joissain koneissa öljyt käyvät kuumempina kuin missä nuo öljyjen luokitusten mukaiset viskositeetit on mitattu ja monien väitteiden mukaan noiden pienellä kylmän pään viskositeetilla olevien öljyjen viskositeetti saattaa romahtaa raskaasti näissä lämpötiloissa. Mutta mulla ei ole tietoa kuinka paikkansapitävä tämä väite on ja kuinka hyvin se on yleistettävissä eri öljyihin. Mutta itsekään en ihan ensimmäisenä laittaisi jotain 0W-xx öljyä ilmajäähdytteiseen koneeseen tästä syystä. Toinen hyvä syy noiden välttämiseen on se, että yleensä näissä öljyissä on myös kulutusta vähentävä "kitkanpoistolisäaineistus", joka monesti on myrkkyä kytkimelle.
Mutta ennen kaikkea en menisi tinkimään tuosta yläpään viskositeetilukemasta. Ellei sitten ole aivan varmaa, että kone tulee olemaan vain erityisen kevyessä käytössä ja viileissä olosuhteissa. Tämä siis sen perusteella miten itse olen nuo viskositeettiluokitukset ymmärtänyt. Saa oikaista jos olen ymmärtänyt väärin. Mutta sitten perusteluiden on syytä olla kunnossa *
http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/wink.gif
Paremmin olet ymmärtänyt kuin naukkis.
Kannattaa tutkia viskositeetti-indeksejä, ne kuvaavat viskositeetin muutosta lämpötilan muuttuessa. Korkeampi arvo = pienempi muutos = parempi.
Mineraaliöljyjen voitelukalvo on aina synteettisiä heikompi. Jopa siinä määrin, että hyvän synteettisen SAE-40 -viskositeettiluokan öljyn kalvo on erittäin todennäköisesti kestävämpi kuin mineraalipohjaisen SAE-60 -öljyn.
Lisäksi, vaikka markkinointiosastot muuta väittävät, ei III-luokan perusöljy ole synteettistä, vaan öljyjaloste. Synteettiset löytyvät luokista IV ja V. Öljystä jalostetut alkavat hajoamaan n. 120 asteen lämpötilassa, synteettiset kestävät huomattavasti kuumempaa lämpöä. Ilmajäähyihin kannattaa tästä syystä valita synteettistä öljyä sopivalla viskositeetilla.