Hyvää alkavaa vuotta kaikille bokserikuskeille!
Öljyrupattelua on foorumeilla tasaiseen tahtiin ja mielipiteitä melkeinpä yhtä monta kuin on kirjoittajaakin. Seuraavassa omia näkemyksiä asiasta. Ns. ”tieto” perustuu pääasiassa etsittyyn ja luettuun tietoon eikä missään tapauksessa ole ”kiveen hakattua”.
Aiemmin tässä samaisessa ketjussa todettiin että: ”bokseriin (varsinkaan noihin vanhempiin 1100 ja 1150-sarjan koneisiin) ei kyllä kannata mitään liru-öljyjä (puhumattakaan synteettisistä) pistää.”
En halua missään tapauksessa aliarvioida tai kiistää näkemystä. Itse olen käyttänyt nyt 53 tkm ajetun R11GS:n moottorissa joko Shellin 15W-50 Advance Ultraa tai Mobilin 15W-50 4T Racing:iä. Molemmat ovat synteettisiä, eikä ole ollut ongelmia. Ei edes öljyn kulutuksen kanssa. Kaudessa tulee kilometrejä n. 7000. Suurin osa normaalia maantieajoa, mutta mukaan mahtuu myös hidasta möyrimistä poluilla ja nopeampaa moottoritietä. Öljyä on ko. kilometreillä tarvinnut lisätä 0,2-0,4 L. Määrä ei ole laboratoriotarkka kun en mittalasin kanssa jaksa kulutusta vahtia.
Ko. öljyt eivät toki ole mitään liru-öljyjä verrattuna 0W-xx tai 5W-xx autoöljyihin. Näissä nykyaikaisissa autoöljyissä on lisäaineistus monasti viilattu katalysaattoreille sopivaksi ja sen myötä joistakin ”hyvistä” ominaisuuksista on tingitty. Eurooppalaisten MP-öljyjen lisäaineistuksesta en pysty varmasti sanomaan, mutta Amerikkalaisissa Mobilin MP-öljyissä esim. sinkkifosforimäärät ovat huomattavasti korkeammat kuin esim. RF:ssa.
Mitä tulee vanhempien (ja uudempienkin) BMW-boksereiden voiteluun niin pitää muistaa että moottorit ovat ilma-öljy jäähdytteisiä, tai kovassa paikassa enemmän öljy-ilma jäähdytteisiä. Silloin kun öljyn tehtävä on hoitaa voitelun ohella jäähdytys, on ominaisuudet oltava riittävät näihin molempiin.
Itse olen vahvasti sitä mieltä että synteettinen öljy kestää huomattavasti paremmin lämpörasitusta ja myöskin jäähdyttää moottoria paremmin.
Elävästä elämästä voin ottaa esimerkiksi Ducatin moottorit ja öljysuositukset. Näissä Italiaanoissahan on perinteisesti ollut 2 sylinteriä peräkkäin ja voitelu ilmalla ja öljyllä. Duunikaverit ovat nyt joitakin vuosia harrastaneet kisailua Ducateilla, ensin kotimaisessa Ducati-cupissa ja sittemmin Euroopan radoilla. Suosituksen mukaisesti on käytetty Shellin öljyä, eikä koskaan ole moottoreiden kanssa ollut ongelmia, vaikka öljyn lämmöt kuumissa oloissa kisatilanteessa ovat parhaimmillaan 155-160 astetta. Ducati vaihtoi öljymerkkiä joitakin vuosia sitten (Shell), ja merkin vaihdon jälkeen kuulemma moottoriongelmat vähenivät huomattavasti.
Öljyasiaan löytyy joitain PDF-tulosteita, sähköpostilla saa jos kiinnostaa, jhj1969@gmail.com
t. Jepu