Joo, sattuipa noin kuukausi sitten kun ajelin Itiksen Prismasta kotiin olin kääntymässä Itäväylälle valottomasta risteyksestä ja odottelin paikkaa mihin olisin mahtunut kun alkoi vihreä valo häikäistä silmiä ja huomasin kadun toisella puolella kolme nuorta poikaa naureskelemassa ja osoittelemassa laserilla minua. Sen verran on lasereita työmaalla tullut tutuksi että tajusin heti mikä oli kysessä ja päätin olla katselematta enempää ja vedin U-käännöksen ja pyörä parkkiin jalkakäytävälle. Soitto poliisille josta ystävällisesti kerrottiin ettei autoja ole saatavilla. Samalla silmäilin alta kulmain että mihin jannut menee ja olivatkin menossa aidan yli viereiselle kentälle. Laitoin pyörän lukkoon ja lähdin kiipeilemään aitojen yli mutta sen verran perässä etteivät junnut tajunneet minun seuraavan, koska ajattelin että kilpajuoksun ajokamoissa voisin hävitä. Kentällä lisää lapsia ja alkoi pikkuhiljaa olla vaikea tietää ketä oli syylliset. No tein tietysti emämunauksen ja erehdyin kysymään yhdeltä ryhmältä laserista ja vastaus oli täysin tuulesta temmattu läheiselle pihalle menevien lapsien syyttäminen että "noilla on sellainen laseri" kun lähdin sinne katsomaan oli kyseessä selvästikin väärät henkilöt ja kun tulen takaisin niin koko kenttä on tyhjä eli kaikki paenneet paikalta. Jatkan etsimistä ja löydän kaksi kuvaukseen sopivaa nuorukaista ja alan kyselemään laserista, josta jyrkästi kieltävät tietävänsä mitään. Olen melko varma että nämäkin ovat väärät henkilöt ja lähden takaisin pyörälle.
Armottoman vitutuksen vallassa päätän ajella vielä seutua ympäri ja katsella löytyykö syyllisiä.
Ja lopulta ajellessani huomaan kaksi nuorta n.15 vuotiasta poikaa jotka sopivat kuvaan hyvin. Ajan pyörän suoraan kohdalle ja käsken odottamaan. Kun pääsen pyörän selästä kysyn että tietääkö jompi kumpi jotakin laserista johon toinen erehtyy sanomaan että "yhellä tyypillä oli ja kokeilin mäkin sitä" jne. Sanoin että te pysytte tässä koska tiedätte jotakin asiasta ja soitin poliisille jolloin poliisiauto ajoikin samalla paikalle kulman takaa. kun kaverit näkivät poliisit niin toinen lähti pakoon samantien, mutta toisen poliisit saivat kiinni.
Tältä toiselta kaverilta sitten paenneenkin henkilöllisyys selvisi.
Korvausvaatimuksia tai rikosilmoitusta en halunnut tehdä kunhan tekijöille tulisi kotiin tieto asiasta. Sain poliisilta laserin omistajan äidin numeron jolle sitten soitin. Äiti oli hyvin pahoillaan tapahtuneesta ja selvisi että poika oli ilmeisesti mennyt lainaamaan kavereille laseria koska vanhemmat olivat erittäin tiukalla ohjeistuksella sen alunperin luovuttaneet pojallensa ja tämä väitti kiven kovaa että ei ole sillä osoitellut. Poika ei kuitenkaan suostunut kertomaan muiden kahden nimeä joten näyttivät pääsevän kuin koira veräjästä. Olin vielä uudestaan yhteydessä poliisiin ja pyysin heitä selvittämään kahden muun osallisuus asiaan ja tiedottaa heidän kotiinsa tapahtuneesta, en tiedä onko asia sittemmin edistynyt.
Mitä tästä nyt voi oppia, laserit helvettiin nuorisolta, olisin voinut kaataa pyörän tai ajaa auton eteen risteyksessä tai saada näkövamman vain sen takia että pennuilla on kivaa.
Vanhemmat voisivat oikeasti katsella nuorison perään, että mitä tuolla ulkona puuhaavat.