Noniin! Johan oon odotellutkin sitä päivää, kun se eka sakko liikenteessä tulee ja tulihan se tänään klo 1:50.
Kaikki sai alkunsa, kun hurtta piti käyttää lenkillä. Ei kun pyörän selkään ja Martinlaaksosta Tikkurilaan viemään hauva tarpeilleen. Noh siitä sitten lähin takaisinpäin Martinlaaksoa kohti Tuusulantien kautta. Ruskeasannan Shelliltä rampille päin ja motarille. Siinä sitte rampin yläpäähän tullessani teki mieli vähä aukaista kaasua, joten ei muuta ku kunnon vilkaisu peileihin, taaksepäin motarille päin ja bussikaistalle... ei ketään näköpiirissä, joten tie on tyhjä ja turvallinen aukaista siviilejä vaarantamatta.
Siitä sitten kaasukahva ääriasentoon ykkösen ja kakkosen verran ja heti ku vaihteen sain kolmoselle ni kaasun himmaus ja kevyt jarrutus takaisin sataseen juuri ku itse motarille liityin. Siinä sitten motarille vaihtaessani silmäisin oikealle ja seuraavan rampin alapäästä lähti valkea mopo kiihdyttelemään pikkuhiljaa. Tiesin samantien että minun takiahan se siitä kiihdyttelee lähti joten nostin siinä käden että pysäytän sinne kaistan päähän.
Ei muuta ku pyörä parkkiin ja kypärä päästä. Poliisimies oli oikein asiallinen heti alusta pitäen, ei rähjännyt eikä yrittäny päteä mitenkää. Ilman suurempia korupuheita pyysi ajokorttia ja rekisteriotetta. Kaivoin molemmat siinä esiin ja ei kun kohti poliisimopoa juttelemaan. Poliisi sanoi siinä heti alkuun, että vaikka ylitys oli suhteellisen raju, niin puoltaa mua sen verran ku pystyy koska keli oli hyvä, mitään muuta liikennettä ei ollut ja hidastin välittömästi kiihdytyksen jälkeen takaisin alle sataseen.
Eli sakkoon kirjoitettiin seuraavaa: Alueella rajoitus 100km/h, mun nopeus just ennen himmaamista oli 170km/h, ylitystä siis tasan 70km/h. Päiväsakon suuruus 20e. Maksimi päiväsakkojen määrässä on 42kpl, otti lieventävien asianhaarojen puolesta 4 kpl pois, elikkä maksettavaa tuli 38 x 20e = 760e. Rikkeeksi merkattiin niin ikään lieventävien seikkojen vuoksi "Vakava piittaamattomuus". Kortti luonnollisestikin otettiin poliisisedän huostaan ja sanoi, että minimissään 1kk tulee ajokieltoa. Lopullisesti tiedän viikon päästä ku soitan ja kysyn että pitääkö lähteä asiasta käräjille eli vaatiiko syyttäjä ton "Vakava piittaamattomuus" rikkeen vaihtamista nimikkeeseen "Törkeä liikenteen vaarantaminen". Sakon suuruuden itsessään ei pitäisi paljoa muuttua tosta. Ensi kuun neljäs päivä on jutustelu lievemmässä tapauksessa Tikkurilassa, jossa sitten selviää ajokiellon lopullinen pituus.
Eiköhän tossa ollu kaikki oleellinen. Kiitos omasta puolestani poliisille, joka hoiti homman todella asiallisesti ja huumoria heitettiin siinä sakon kirjottamisen ohessa ja juteltiin kaikkee kivaa.
Millään tavalla en kiistä mitään mitä tein. Omasta tahdostani kaasua käänsin, riskit oli tiedossa. Jäin kiinni varovaisuudesta huolimatta, ja vastuuni kannan. Iha sama mitä tosta sanktioo tulee, mitään en rupea mutisemaan, siitä maksaa mitä tilaa. Mitään en myöskään kiellä. Ja tulen kyllä vastaisuudessakin aukaamaan kaasua rampeista lähtiessä, en ehkä noin montaa sekuntia sittenkään enää. Mukava tunne se kiihdytys oli, mutta järkevämminkin ne rahat ois voinu sijoittaa
http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif
Monasti oon nähny painajaisia ko. tapauksesta ja kuvittelin ennen tätä yötä että se tunne olis paljo järkympi ku se sattuis omalle kohdalle... eipä tää juuri mitenkään ihmeemmältä tunnu ku tiedän ite mitä tein ja mistä mua rankaistaan. Huono säkä kävi. Jos oisin himmannu kaasun about 1,5 sekuntia aiemmin, ois tutkanopeus ollu jotain aivan muuta ja kenties jääny sakot saamatta kokonaan... vaan ku en himmannu ni sitte en himmannu. Tällä kertaa meni näin, oon taas yhen asian viisaampi. Ja yhtä kokemusta rikkaampana jätän tänki yön taakseni. Nyt tiedän miltä tuntuu kortin menettäminen ja ison sakon saaminen. Nyt voin puhua tästäkin kokemuksen syvällä rintaäänellä, vaikkakaan en sillä kehuskella aio, lähinnä kertoa kuinka saatanan tyhmää se on.
Ainoo mikä jäi harmittaa on se, että huomenna piti körötellä Lohjalle suunnittelemaan 2 viikon päässä alkavaa USA:n reissua... nyt pitää käyttää bussia reissuun eli tulee tunti pari lisää matkaa ja vähä ylimäärästä kustannusta
http://www.moottoripyora.org/iB_html...ns/biggrin.gif Mutta ei siin mitää, reissuun lähetää joka tapauksessa.
Muistakaa pitää kaasukahvat aisoissa, rampeissakin!
P.S. Oli niin mukava sakonkirjotustapahtuma että ko. poliisille voisin todella nohevasta toiminnasta vaikka tarjota
http://www.moottoripyora.org/iB_html...beer_1_prv.gif