Tuli mielen kuin luin tätä Pohjalaisen juttu.
Vaikka ajaa moto ja on enemään kun paljon tehoa jalkojen välillä ei kuitenkin saisi ohittaa jokaisessa paikkassa.
Edit: nyt ei oli oihutus mikä oli syy mutta kuitenkin..
Printable View
Tuli mielen kuin luin tätä Pohjalaisen juttu.
Vaikka ajaa moto ja on enemään kun paljon tehoa jalkojen välillä ei kuitenkin saisi ohittaa jokaisessa paikkassa.
Edit: nyt ei oli oihutus mikä oli syy mutta kuitenkin..
Pitää siis ohittaa nopeammin, tai vaikka suoralla jossa ei ole risteyksi.
Yep yep.
Kiinnostaisi tietää, että mitenköhän tässä on käytetty vilkkua?
Ja tarkoitus ei ole syyllistää kotilokuskia, vaan herättää jengiä käyttämään sitä vilkkua, koska se oikeasti auttaa muita kanssaliikkujoita ennakoimaan tilanteita. Vaikeaa on arvailla että onko toinen kääntymässä, jos se lyö 50m ennen risteystä jarrut kii, ja sitten vilkku päälle, ja kääntyy?
Ei Laihialla vilkkua käytetä, sehän kuluu! http://www.moottoripyora.org/iB_html.../smile_org.gifLainaa:
(Petsku73 @ Huhti. 24 2009,12:31) kirjoitti
Asiaan liittyen; olin itse ajaa samalla tienpätkällä kolarin autolla vastaavassa tilanteessa.
Ko. pätkällä on 80 rajoitus ja edelläni ajeli auto 55-60 km/h jo pidemmän matkaa.
Kun lopulta katsoin ohituspaikan avoimeksi, pykälsin pienempää silmään ja eikun ohittamaan, edellä mennyt veti liinat kiinni ja heitti vilkkua näyttämättä auton saman tien vasempaan. Siinä jätti pumppu pari lyöntiä väliin kun talloin jarrua ja pyörittelin rattia oikealle jotta sain väistettyä äkkiliikkeisen autoilijan.
Minun syynihän tuokin olisi loppujen lopuksi ollut, mutta samaa mieltä olen Petskun kanssa; voisi sitä jollain tapaa viestiä muille liikkujille aikeistaan. Kun olin jo monta kilometriä ajellut kytyyttäjän perässä, aavistelin kyseessä olevan joko pelokkaan autoilijan tai asuntosäästöautoilijan joka pihistää polttoaineessa kunnon Laihialaiseen tapaan. Sitten se pahus kääntyykin vasemmalle täysin ilman mitään ennakkoilmoitusta aikeista..
Hersyvän hauskimpia ovat mielestäni sellaiset tapaukset, joiden idea ´kaistanvaihdosta´ on todennäköisesti valonnopeutta tavoitteleva kiskaisu ratista joko vasemmalle tai oikealle. Mitään vilkkuja ei siinä kiireessä tietenkään ehdi käyttää - nehän hidastaisi!
Sitten kun tällaisiin edesottamuksiin vielä yhdistyy sopiva puusilmäisyys, se muodostaakin motoristille jo melkolailla riskaabelin yhdistelmän ottaa sopivissa olosuhteissa kelpo ´koppi´. Aina pitää tietysti tarkkailla, mitä esim. viereisillä kaistoilla ajavat touhuavat, mutta näiden supernopeita liikkeitä harrastavien kanssa voi aika ja tila silti loppua kesken. Varmaan aika paksua ratakiskoa tarvittaisiin näillekään mitään järkeä kaaliin taivuttaa...
Kyllä saa olla tarkkana kun on lähdössä ohittamaan hitaampia ajoneuvoja...omakohtanen kokemus muutama vuosi sitten...olin juuri ohittamassa *bönden* traktoria niin setä koukkasi vasemmalle ja kyseessä *oli vielä pitkä suora *ja täysin pimennossa oleva *ramppi* pellolle...läheltä riippasi...Lainaa:
(-TS- @ Huhti. 24 2009,12:47) kirjoitti
Onneksi jotkut tuollaiset tunnistaa jo kilometrin päästä. Sellaista ei ehkä kannata lähteä ohittamaan. Ja moottoriteiden liittymät on vaaran paikkoja, älä kelpuuta ketään/mitään rinnallesi niiden kohdalla. Niissä tuollaiset valoakin nopeammat kaistanvaihdot ovat arkipäivää. Liittymästä rynnätään vasemmanpuoleisimmalle kaistalle kuin sonnilauma kevätlaitumelle.Lainaa:
(pecha @ Huhti. 24 2009,13:19) kirjoitti
Muutama vuosi sitten Paraisilla tuli vastaan tälläinenkin tapaus, jossa vasemmalle kaartuvassa alamäessä edessäni turvavälin päässä oleva autoilija laittoi vilkun oikealle, alkoi jarruttelemaan ja ryhmittäytyi tien oikeaan laitaan. Paikassa oli keltaiset viivat ja huono näkyvyys, joten himmasin ja seurasin hetken mitä tämä autoilija mutkassa oikein meinaa tehdä. Kun auto selvästi oli pysäyttämisaikeissa, päätin ajaa vasemmalta ohi. Auto kuitenkin koukkasi äkisti edestäni tien yli vasemmalla olevalle metsätielle...(ilman vilkkua / muuta varoitusta).
Onneksi autoilijan homma oli näyttänyt jotenkin oudolta jo aikaisemmin, joten olin tilanteessa valmiiksi hereillä ja vauhtiakin jo vähentänyt. Joten selvisin tilanteesta lähinnä väistöllä ja pään pyörittelyllä. Mutta tosiaan kaikkeen saa tuolla liikenteessä varautua.
En tiennytkää, että Laihia on oikeasti olemassa. Itekki kun ohittelee niin tulee aina tarkasti katottua, että onko tulossa minkäänlaista sivutietä, jonne edessä ajava voisi kääntyä.
"Tappaja-motoristi iski jälleen!!!!!!!!!!!!!"
http://www.moottoripyora.org/iB_html...icons/baaa.gif
No, joo. Autokoulussa muistaakseni kyllä puhuttiin jotain risteysalueella ohittamisesta... Nii ja vasemmalle vielä. En tiiä kuin moni teistä kattoo peiliin aina kun kääntyy vasemmalle... Mä ainakaan mielestäni, siinähän havainnoidaan jalankulkijat polkupyörät vastaantulijat jne, mut harvemmin kattoo, et tuleeko sieltä joku kylkeen.
Oon mäki joskus tolleen ohittanu, mut juu ei pitäis, voi sattuu leukaan ja sit on ihan oma vika ku leuka on kipee.
Itselle meinasi käydä kotilolla samanlailla muutama vuosi sitten töistä tullessa, aioin kääntyä isolta tieltä risteyksestä vasemmalle, onneksi huomasin jo aiemmin parin auton päässä olevalla kotilokuskilla kovia menohaluja, joten osasin varoa, itse päädyin lopulta kääntymään oikealle ja ohittaja joutui jarruttamaan voimakkaasti ja melkein pysähtymään kokonaan ja tuijotti minua hölmistyneenä.. minä tottakai heilutin keskaria.. *http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/kaboom.gif siinä olisi ollut aineksia isompaankin häppeninkiin.
Muistaen että havaintomme ovat vajavaisia, niin tässäkin tapauksessa on useita juttuja, jotka fault-tolerant ajotavalla vähentävät riskiä vaikka havaintovirhe päättäisi sattuakin juuri tuon risteyksen kohdalla.
Kääntyjähän ryhmittyy näyttävästi ja esittelee hyvissä ajoin vilkkukalustonsa. Ja vaikka hän ajaakin joustavasti eikä tarvitse jarrua hidastamiseen, niin pari kertaa hipaistaan jarrua, ei hidastamisen vaan jarruvalon vuoksi. Ja sitten kun käännytään, niin ei sitä risteystä voi oikaista vaan kierretään risteävän tien keskiviivan jatkeen kautta omaa kaistaa koko matka, että muut osaavat jo ennalta arvioida kääntyjän ajolinjan josta ei kesken risteyksen oteta metritolkulla oikaisuja.
Ohittamaanhan ei tietenkään lähdetä risteyksen kohdalla, ja jos lähdetään niin pidetään valoilla ja metelöiden huoli siitä että edellämenevä on hankkeesta tietoinen. Eikä vedetä miljoonaa ohitse vaan kohtuullisella nopeuserolla ja myös mahdollisesti rajusti risteyksessä oikaisevaan kääntyjään varautuen.
Jos sieltä näihin sankareihin nähden vasemmalta on joku tulossa samalle tielle heidän tulosuuntaansa, niin olisi ehkä hyvä katsoa molempiin suuntiin eikä vain hänen teoriassa omia väistettäviään näiden kahden menosuunnassa, ettei risteyksessä ohittaja tule suoraan pataan. Tai jos ei katsota, niin ainakin käännytään siihen oman kaistan reunaan korostetun tiukasti kääntymissääntöjä noudattaen että jää tilaa kolmelle rinnakkain.
Jos kaikki toimivat näin, on kolari lähes mahdottomuus, vaikka kaikki tekisivät havaintovirheen. Osuma vaatii nimittäin napakympin ja se on silmät kiinni ajaen todella vaikeata http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/tounge.gif
Asiasta kolmanteen, on muuten mielenkiintoista joskus kääntyä isommalta tieltä pikkutielle vasemmalle jos tiellä sattuu olemaan rekkaliikennettä. Hieman puistattaa pysähtyä keskiviivan viereen kun edestä ja takaa tulee isoja autoja.
ohittaminen tuntuu niin helpolta moottoripyörällä, mutta on yksi vaikeimmista asioista. samalla hetkellä pitäisi pystyä arvioimaan useita asioita.
-riittääkö matka vastaantulijoihin.? yleensä ainoa asia joka katsotaan.
- voiko edessä oleva kääntyä vasemmalle tai oikealle.(risteysten olemassaolo, edessäolevan hidastelu)
-tuleeko takaa joku toinen ohittaja?
-tulee sivuteiltä ketään. vasemmalta tulija voi kääntyä vasten(yleensä hän katsoo vain vasemmelleen ja kääntyy sinua vasten), oikealta voi joku kääntyä juuri ohitettavan edestä vastaan.
-paljonko pitoa, voiko avata kaasua missä vaiheessa?(yleensä ongelma vain yli 1000cc pyörillä).
-riittääkö vääntö tällä vaihteella ohitukseen?(yleensä ongelma vain alle 1000cc pyörillä).
-onko takana näkyvissä muita autoja/onko vastaantulevia autoja, tämän perusteella pitää arvioida, joutuuko ohituksen tekemään laillisesti hitaasti, vai turvallisesti nopeasti..
yleensä itse en ohita suinpäin rinnalle, vaan siirryn ajoissa sivuttain vastaantulijan kaistalle pikkuhiljaa nähdäkseni vastaantulijat hyvin. kun olen sivusiirtymän suorittanut ja näen eteeni, väännän kaasua. sivusiirtymä on siitä hyvä, että on helppo palata takaisin omalle kaistalle.
yksi massiivi virhe johon on meinannut sortua on katsominen ohitettavasta oikealta ohitse ja lähdettyä ohittamaan sen tieton perusteella. oppitunti tästä on useamman kerran ollut, että sinne aina mahtuu jonnekkin vielä yksi auto. joten kurkkaa vasemmalta hyvin varovasti ennenkuin menet vastaantulijan kaistalle.
yleisesti ei kannata roikkua aivan ohitettavan perässä, koska siitä ei näe mitään. jos näet esim rekan edessäsi, niin siirry reilusti ajoissa vastaantulijan kaistalle, niin näet tilanteen ja jos tulee vastaan, niin voit vielä palata omalle kaistalle.
ohituskaistoilla olisi kiva ohittaa, mutta leveä tie saa ohitettavat nostamaan nopeutta ja ohituskaistoilla nopeusvalvonta on kovinta, joten ei kannata. ohita ennen tai jälkeen ohituskaistan.
moottoripyörillä parhaat ohituspaikat on ylämäet yms, mihin autot ja rekat hyytyy, eivätkä pysty nostamaan nopeuttaan.
Tarkkanahan sitä pitäis olla...