(honsuya @ Maalis. 31 2009,11:33) kirjoitti
Hienoa, että saamme tänne tuollaisia älyllisesti fiksuja ja "kokeneita" henkilöitä antamaan rakentavaa ja älyllistä palautetta meidän ABS-jarrukeskusteluun - kiitos vaari.
Itse vain hieman yli 30v pyöräilleenä olen vuosien kuluessa havainnut erilaisia asioita, joissa ei ennakoivalla jarrutuksella ole mitään merkitystä, koska tilanne tulee eteen niin nopeasti.
Metsän suojasta kun tulee eteen hirvi, peura, poro tai vaikkapa kettu niin se ennakoiva jarrutus on ollut ja mennyt jo - silloin eletään vaistojen varassa ja jos ei tarvitse alkaa miettimään jarrutehon säätöä jalalla tai käsillä niin tilanteessa on paljon suurempi mahdollisuus selvitä vaurioitta, koska jarrut voi lyödä pohjaan ja samalla yrittää väistää edessä olevaa kohdetta.
Samoin, kun kolmion tai pysähtymismerkin takaa tuleekin se pappa autolla eteen ja asvaltti on märkä *- silloinkin ennakoiva jarrutus on jo mennyt.
Paniikissa suurella osalla motoristeja ne jarrut lukittuu ja silloin ...se on menoa. No, näitä esimerkkejä nyt on vaikka kuinka paljon, pääasia että ymmärtää asiayhteyden.
Sateinen asvaltti, syksyn lehdillä kyllästetty asvaltti, hiekkainen kohta asvaltilla, tai vaikkapa hiekkatie on oivia paikkoja mennä kokeilemaan paniikkipysäystä normaalijarruilla / ABS-jarruilla, sekä suoralla tiellä että mutkissa.
Tällainen jarrutustilanne nimittäin tulee eteen ennemmin tai myöhemmin kaikille paljon liikkuville motoristeille. Itse esim. yhtä sadesäällä tapahtunutta porokolaria vierestä seuranneena (ja ilman kontaktia selvinneenä), voin sanoa että jos kaverin hd:ssä olisi ollut ABS-jarrut niin kolarin vauriot eivät olisi olleet niin musertavat ja ehkä siinä tilanteessa olisi kyetty jopa välttämään kolari.
Pystyykö ihminen ennakoimaan kaikki eteen nopeasti ja yllättäen tulevat tilanteet? Minun mielestäni ei pysty, toki vauhdin pitäminen tilanteen mukaisesti riittävän alhaisena auttaa asiaa - mutta mikä on riittävän alhainen tilannenopeus eri teillä liikkuessa?
Olen aivan varma, että mikäli autoissa olevat ABS-jarrut olisi koettu turhiksi, niin niitä ei nykyautoissa enää olisi vakiovarusteena. Siitä olen myös aivan varma, että tuo samainen lisävaruste tulee olemaan vakiovaruste myös kaikissa hyvissä/laadukkaissa uusissa mp:ssä ja maxeissa aivan lähiaikoina.