Lainaa:
(Hapsu @ Loka. 07 2008,22:04) kirjoitti
Ihan tarkkaan en tiedä, mutta kun suojatiellä jonkun päälle ajaa lähtee kortti automaattisesti, ainakin meidän paikallispoliisi mulle viime talvena kertoi että kortti menee jos ylittää suojatien pysähtymättä kun joku on sille astumassa, eli todennäköisesti myös silloin kun vahinko sattuu.
Toivottavasti asiaan tulee pian selvyys, on kauhee odotella tollasen tuomiota. Niin ja luulen että kun kyseessä on henkilövahinko että asia menee käräjille? Korjatkoon joku jos olen väärässä.
Onneks ei käyny kuitenkaan pahemmin, tsemppiä
http://www.moottoripyora.org/iB_html...s/pftroest.gif
Ei se kyllä ihan noin yksioikoisestikaan mene.
Totta on, että moottorikulkineen kuljettajalla on suurempi vastuuperuste liikenteessä kuin jalankulkijalla, mutta jos tilanne tulee täysin yllättäen kuljettajalle, ennalta arvaamatta, niin ei häntä siitä rangaista. Meedio ei kuitenkaan tarvitse olla.
Henkilövahinkojen aiheuttaminen ei tarkoita automaattisesti käräjöintiä. Sinne mennään kahdella tapaa, käsittääkseni. Joko yleinen syyttäjä ajaa asiaa tai henkilö haastaa toisen oikeuteen. Kuvauksen mukaisen tilanteen pohjalta mutuilisin, että ensimmäinen vaihtoehto on melko pois suljettu. Tämä vaatii useimmiten törkeän tuottamuksen, että syyttäjä asiasta kiinnostuu.
Paikallispoliisi on varmastikin puhunut sellaisesta skenaariosta, kun toinen auto on ollut pysähtyneenä suojatien eteen ja ajat pysähtymättä sen ohitse. Näin osoitat törkeää välinpitämättömyyttä, mistä rangaistaan kovinkin ankarasti.
Olettaisin, että poliisi tutkii asiaa liikenteen vaarantamisena, sekä vamman tuottamisena. Se, että tuomitaanko näistä sakkorangaistukseen, on toinen asia. Ensimmäisestä saattaapi tullakin palkinto, mutta toista hiukan epäilen, jos kertomasi mukaan on käynyt ja sinulla on todistaja.
Viksummat varmasti korjaavat terminologian ja mahdolliset virheelliset olettamukset.