Aloitan tänne nyt uuden ketjun, vaikka noita entisiä jo onkin...
Eli olen aloitteleva "pyöräilijä' ja näin aluksi olis hankittava nuo ajovarusteet: puku, kengät, kypärä ja hanskat.
Turvallisuuteen haluan panostaa, mutta rahaa en tietenkään tohtisi tuhlata mielin määrin varusteisiin, kun se itse pääasia syö sitä jo jonkinverran..
Nyt haluaisin vinkkejä teiltä kokeneimmilta millaiset varusteet kannataa hankkia? Tai sitten mitä ei ehdottomasti kannatata hankkia!
Bilteman kamat on jo unohdettu, sillä kai se pätee näissäkin ettei halvalla hyvää saa?
Kypärätestejä olen muutamia lukenu ja mietin että onko täysin "lain ja asetusten vastaista" ajaa customilla umpikypärä päässä? Tien päällä näyttäisi olevan muodissa näillä kuskeilla nuo avopotat ja lasit...
Tässä muutamia ajatuksia varusteilta, mitä haluaisn / vaadin. Heittäkää merkkejä ja ehkä hintojakin, jos täsmää...
Takki:täydelliset suojat:rinta- ja selkäpanssarit,olka- ja kyynärsuojat sekä munuaisvyö (onko selkäpanssarit miten alas ulottuvia että suojaavat siis munuaisetkin?) Heijastimiakin kaipaan sekä jonkinlaista sateen kestävyyttä ja toki hengittävä takin tulisi olla, jotta se päällä jaksaa helteelläkin ajaa. Näkyvyyden vuoksi takki voisi olla jonkin muun värinen kuin musta esim. punainen.
Housut: lonkka- ja polvisuojilla varustettu, kohtalainen sateen kestävyys, heijastimet, mahdollisuus kiinnittää takkiin ja ehkä "luistonesto" takamuksessa (onko kuinka tärkeä?
Kengät: vedenpitävät ja hengittävät, suojat nilkassa, sääressä, varpaissa ja kantapäissä, pohja vahvistettu, vahvike vaihdepolkimelle, korkea varsi sekä heijastimet.
Kypärä (umpinainen): pestävä ja irrotettava sisus,huurtumaton visiiri, aurinkovisiiri, d-lukitus hihnassa, mahd. kevyt sekä hyvin ilmastoitu.
Hanskat: vedenpitävät, suojat rystysille, ranteissa ja kämmenselässä. Kämmenosa vahvistettu ja hyvä pito, pitkät varret, tupla ompeleet, ilmaaukot. Kumpi parempi tarra vai vetoketjut?
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstänne!